ANNONS
Annons

reciprocitetsegenskaper för Neopan 400

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Tänkte testa Fuji Neopan 400 Pro för lite nattfotografering. Jag har tittat i deras datablad men hittar inget om reciprocitetsegenskaperna, så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig ned det?

mange78 skrev:
Kunde ju vara intressant att få lära sig vad det är för något :).

När ett ljuskänsligt material träffas av mycket svagt eller mycket starkt ljus, reagerar materialet långsammare än förväntat. Ljuskänsligt material reagerar proportionellt för ökad och minskad exponering endast inom vissa gränser. För sv/v film (av äldre typ) ligger dessa gränser ungefär mellan ½ sek. och 1/1000 sek. Om ett motiv kräver en exponeringstid längre än en ½ sek. reagerar alltså filmen långsammare och en förlängd exponeringstid måste användas, för att negativet skall bli korrekt exponerat. Avvikelsen från den proportionella exponeringsändringen kallas reciprocitetsavvikelse.
Eftersom det är ljusintensiteten och inte exponeringstiden (vid en normal exponering träffas filmen av en oändlig massa olika ljusintensiteter, från de mörkaste skuggorna till de ljusaste högdagrarna, trots att exponeringstiden är densamma) som är avgörande för reciprocitetsavvikelsen, innebär detta att reciprocitetsfelet slår olika på olika delar av negativet. När vi exponerar med långa tider, är det skuggorna som drabbas, medan kortare exponeringstider missgynnar högdagrarna. Detta innebär i praktiken en kontrasthöjning vid långa exponeringstider och en kontrastsänkning vid korta. Om man även skall ta hänsyn till detta så skall man framkalla filmer som exponeras med lång tid, kortare än normalt.

Ungefärliga exponeringstider som gäller för t.ex. TriX:
uppmätt exponering 1 sek -> korrigerad tid 2 sek
uppmätt exponering 2 sek -> korrigerad tid 5 sek
uppmätt exponering 4 sek -> korrigerad tid 10 sek
uppmätt exponering 15 sek -> korrigerad tid 1 min
uppmätt exponering 30 sek -> korrigerad tid 2 min 30 sek
uppmätt exponering 1 min -> korrigerad tid 5 min
uppmätt exponering 2 min -> korrigerad tid 15 min
uppmätt exponering 4 min -> korrigerad tid 30 min

Källa: "Materiallära för fotografer" av Lars Kjellberg och Björn Andersson

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.