Annons

Problem: Inga bilder med blixt och bakvänt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

spoonbendr

Ny medlem
Hej på er fotogurus.

Jag har en Nikon D80 och makrofotar väldigt gärna. Jag köpte mig en SB400 som är liten och smidig jämfört med min SB800. Problemet är att om jag sätter gluggar på kameran som inte har elektrisk kontakt med kameran (alltså med vändring, på bälg m.m. ) så fungerar inte kameran tillsammans med min SB400. Det som händer är att jag ser en blixt-ikon på övre lcd-skärmen som står och blinkar.

SB800 funkar dock om jag vänder på min glugg. Sätter jag på SB400 istället så icke! Blinkande ikon och jag kan inte trycka av en bild. Tar jag av SB400 så kan jag åter igen ta bilder. Väldigt konstigt! Verkar inte vara något fel på SB400 heller, för om jag sätter på ett standardobjektiv (Nikon DX 18-55mm) så funkar det utmärkt att ta bilder med blixt.

Kan det vara så att det finns någon där ute i forumet som vet lösningen på det här? Jag vore oerhört tacksam! Hjälp...

/ Kalle
 
Det kan ha att göra med att sb-400 bara fungerar i TTL-läge och för att det ska fungera så krävs ett objektiv med chip.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.