Annons

Problem Capture One 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Installerade demoversionen av Capture One 7 för utvärdering (efter Nikons besked om Cpture NX2:s framtid).

Detta är kanske något väldigt enkelt, men jag får inte någon rätsida på NEF-filer vare sig från D700 eller D300. Tiff-filer ser korrekta ut, men NEF-filer blir helskumma. När jag laddar in en bild visas tumnageln korrekt i någon sekund, sedan blir också den en röra:

co7.jpg

Varken programmets manual eller google-sökningar har kunnat hjälpa mig. Jag har provat att avinstallera och nyinstallera Capture One. Mitt OS är Windows 7.

Tacksam för hjälp
Björn
 
Nu svarar jag på mitt eget inlägg, detta för att jag kommit på källan till problemet. Kanske kan det hjälpa någon som råkar ut för samma sak och rent generellt är det en relevant diskussion nu när Nikon beslutat att lägga ned Capture NX2.

Problemet orsakades av att NEF-filerna redigerats i NX2 och att detta program bäddar in ändringarna i originalfilen, till skillnad från andra RAW-redigerare. Helt orörda NEF-filer från såväl D300 som D700 funkar alltså fint i Capure One 7.

Jag har också laddat ned demoversioner av Lightroom och Dxo Optics Pro 9. Dessa båda program verkar strunta i den information som NX2 lagt till och således kan jag öppna filerna.

Det hjälper inte att gå in i NX2 och återställa till original och därefter spara filen, Capture One 7 klarar ändå inte att läsa dessa filer.

Egentligen är jag väldigt nöjd med NX2, men när Nikon överger programmet känns det lite osäkert att "förstöra" möjligheten att redigera filerna i framtiden. Tycker resultatet i Dxo Optics kändes ganska trevligt, men saknar några funktioner som NX2 har.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.