Annons

porträtt med istDS??

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
sitter här och är rätt sugen på att införskaffa en istDS när nästa lönecheck kommer, men jag har lite funderaingar hur den skulle funka som porträttkamera, tar en del porträtt i min lilla hemmastudio och skulle ju helst se att den kunde hantera detta med bravur. har mest sett "allmänna" testbilder med den, skulle var kul att se lite fler, mer annorlunda bilder från den....

mvh

bengt luthman
 
Se länken nedan för några exempel på porträttbilder tagna med *ist D, *ist DS har samma bildsensor så jag tror att det avspeglar kvalitén hos DS ganska bra, det flesta av bilderna verkar vara tagna med brännvidden 77mm enlig exif-info förmodligen objektivet SMC-FA 77 f/1,8 Limited, ett mycket bra porträttobjektiv kan man säga, skulle nog vilja hävda att objektivet är vikigare än kameran..=). Den stora bländaren hos FA-77/1,8 gör att du kan få ett kort skärpedjup vilket är lämpligt vid porträttfotografering. Standardzoomar med största bländare 5,6 vid längsta brännvidden är inte helt optimala för porträtt dessvärre.
Ett vanligt normalobjektiv 50/1,4-1,7 eller liknande kan också funka bra för porträtt då den faktiska brännvidden motsvarar 77-78 mm på ist DS. Ett sånt är lite mer överkommligt i pris också. Dessvärre verkar dessa vara svåra att få tag på eftersom pentax slutat tillverka dem..
Nackdelen med de flesta DSLR är att man inte har samma dynamiska omfång som ex.vis. neg film. Den kan visa sig som att ljusa partier i bilden kan bli överexponerade/utfrätta och mörka partier blir helt svarta och saknar teckning. Vissa tycker det är ett problem andra inte. Är man van att ta porträtt med Hasselblad och mellanformat är det förmodligen störande, är man glad "fotoamatör" sannolikt inte. DSLR har så många andra fördelar som förmodligen överväger för flertalet "fotoamatörer".

Bilderna:
http://www.pbase.com/sancoba/uniqimage&page=all

Objektivet:
http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=218
 
Jag har testat kameran några veckor och bildresultatet är inget att klaga på.
Det som jag, med stora händer, kan se som ett problem är att kameran är jäkligt liten. Detta kan vara ett ännu större problem om du kör kameran på högkant, vilket är vanligt vid porträttfotograferande. Mig veterligen finns det inte heller något batterigrepp till kameran?
Men det där med utformningen är ju en vanesak.
Jag tror inte du blir besviken med Pentax-kameran.
 
göran - jag tittade på bilderna i länken, jag tänkte mer på studioporträtt, tex mot en helsvart bakgrund, där blir det ju ganska stora kontraster, hur klarar istDS sådana situationer??

är väldigt sugen på att beställa mig en lite goding...menmen min budget för kameraavdelningen är inte riktigt där än. måste nog jobba lite mer=)
 
bengt luthman skrev:
göran - jag tittade på bilderna i länken, jag tänkte mer på studioporträtt, tex mot en helsvart bakgrund, där blir det ju ganska stora kontraster, hur klarar istDS sådana situationer??

är väldigt sugen på att beställa mig en lite goding...menmen min budget för kameraavdelningen är inte riktigt där än. måste nog jobba lite mer=)

Ingen DSRL klarar stora kontraster. Fujifilm hävdar dock att deras nya DSRL finepix s3 är lite bättre på det. Tester tyder också på det, den är dock rätt dyr ca 25000 SEK.

Men i prisklassen runt 10000 SEK så är det ingen större skillnad i pricip. Nikon D70, Canon 300D, *ist DS. En bra optik och ett stabilt stativ är viktigare. Vilken kamera man väljer beror nog mer på andra faktorer.

I en liten porträttstudio är nog 50/1,4 rätt lagom, jag skulle definitivt inte välja nån av de zoomar som säljs i standardpaketen, även om en zoom kan vara trevligt i andra sammanhang.

Kameran är sällan begränsningen för hur bra bilder man lyckas ta, ljussättning, komposition, motiv, kreativitet, objektiv, stativ, noggrannhet etc är viktigare.
 
bengt luthman skrev:
där blir det ju ganska stora kontraster, hur klarar istDS sådana situationer??
Det är ju just det som är fördelen med studioljus; du kan ju kontrollera kontrasten. Så du borde nog oroa dig mer om du bara skulle plåta utomhus i befintligt ljus, tycker jag.
 
ok, då vet jag. ska försöka hitta någon affär i uppsala som har istDS:an hemma så man få rklämma lite. vet iofs inte om någon har det....

jaja, tack för hjälpen iaf!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.