Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic LX3-vitbalans problem o rosa hudtoner

Produkter
(logga in för att koppla)

erica_hyberneth

Ny medlem
Har en LX3 och kan inte förstå att kameran blivit så oerhört hyllad för dess fantastiska bildkvalité. Kan det vara så att det är något fel på mitt exemplar? Hur upplever ni andra LX3-användare era kamerors förmåga att återge färg?

Min kamera har problem med vitbalans och ger bilder med färgstick, åt ibland grönt - och ibland åt det blå. Hudtoner ser ut som kokt kräfta.
Rött blir cerice (mörkrosa), nästan självlysande, grönt gräs blir ljust knallgrönt, nästan självlysande, hudtoner blir kalla och eller blir hudtoner "kokt kräfta". Grå byggnader blir ljusgröna...

Har försökt med att kalibrera vitbalansen inför varje fototillfälles ljusförhållande med customerinställning C1,C2. Men det blir bara ännu värre.
Har försökt ändra film och ställt ner färgen på filmen också, men det resulterar i vita ansikten.

Jag anser dessutom att ett porträtt rakt upp och ner utan svåra ljusförhållanden borde kunna gå att ta med "point and shoot" funktionen, alltså iA läget på LX3 - och resultatet borde kunna gå att konkurrera färgmässigt med en mindre kompaktkamera för halva priset - men tyvärr inte så fallet, efter en jämförelse.

Tror ni det är fel på mitt exemplar - eller har ni andra LX3 användare upplevt liknande problem med vitbalans och hudtoner?

Jag hade verkligen förväntat mig något helt annat av denna topptestade kamera. Den är ljusår från min Nikon d80 - och långt ifrån lika bra på att återge färger och hudtoner som Fujifilm FinePix F100fd - en mindre kompakt för halva priset...

Hur upplever ni andre LX3 användare LX3´s förmåga att ställa in vitbalans och att återge korrekta färger samt hudtoner?
 
Jag har ingen LX3, men väl en LX2, kan inte tänka mig att den skiljer sig särskilt mycket åt vad gäller vitbalans.
Min LX2 gör ett bra jobb, även på automatik, helt okej resultat i de allra flesta fall.

Det låter absolut som om det är något fel på ditt exemplar, alternativt att den är felinställd på något sätt.
 
Erica, du kan inte lägga upp en bild och visa? Frågan är om det är vitbalansen det är fel på, det låter ju som om alla färger blir överdrivna och inte som om det är ett färgstick som vid vitbalansfel? Fotograferar du i jpeg eller raw? Vilken färgprofil använder du? När ser färgerna konstiga ut, i redigeringsprogrammet, i webbläsaren, som färgkort på fotopapper?
 
Jag tycker bilden i displayen blir precis som du beskriver, däremot tycker jag inte det är några problem när man väl lyft in bilden i datorn.
iA-läget tycker jag verkar jättekrångligt, så det har jag inte brytt mig om att kolla.
 
Jag tycker att den automatiska vitbalansen är klockren. Klarar till och med av diverse konstljus med bra resultat.

Däremot suger kamerans färghantering. I standardläget kan bilderna nästan se handkolorerade ut. I bildexemplet är den röda helt fel och för dominant.

Verkar inte heller möjligt att komma åt problemet via kamerans inställningar. På Dpreview har det skrivits en del om Fisher Price-färger från LX3 och jag är beredd att hålla med.

Nu använder jag min LX3 mest som SV-kamera och där är den helt suverän så jag bryr mig inte alltför mycket.
 

Bilagor

  • LX304102008Tempo.jpg
    LX304102008Tempo.jpg
    86.5 KB · Visningar: 347
Samma bild justerad (RAW) Här har gräs och flygmaskin fått rätt färg.
 

Bilagor

  • LX307092008Flyguppv.RAW.jpg
    LX307092008Flyguppv.RAW.jpg
    73 KB · Visningar: 319
Kamerans begränsade omfång på 24-60mm gör den lämplig för gatu/arkitektur/interiör och kanske lite landskapsfotografering. För de tre förstnämnda passar svart/vitt förträffligt och där är LX3 riktigt trevlig. Kameran har tre lägen för s/v: std, dynamiskt och soft.
Denna `bussbild´ är tagen i läge std.
 

Bilagor

  • LX304102008Bus.jpg
    LX304102008Bus.jpg
    65.3 KB · Visningar: 284
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.