Annons

Panasonic DMC-FZ300EP-K

Produkter
(logga in för att koppla)

OssiCanon

Medlem
Hade en Panasonic FZ300 fungerat bra om man vill fotografera flygplan? Både på avstånd när de befinner sig ganska högt upp i luften samt när de landar och lyfter om man är vid flygplatsen? Behöver man mer än 12MP för att det ska bli bra skärpa? (Nybörjare)
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej! För skärpans skull är 12 MP gott nog i de flesta fall. Problemet med den kameran och kanske mest typen av kamera är dess inneboende begränsningar. Den har en väldigt liten sensor vilket gör bilderna onödigt dåliga. Om din budget är anpassad till vad den kameran kosta skulle jag satsa på detta istället. Jag har själv kombinationen, nästan

Lumix G80 beggad ca 3000kr, du ska inte köpa en kamera från panasonic lumix som är äldre än G80, GX80. Det hände mkt iom den generationen kameror, dessutom är de äldre kamerorna inte värst mkt billigare. Olympus har motsvarande kameror som lumix typ OM 10, OM 5 i olika versioner mkI, mkII osv med vassare autofocus än lumix.

Olympus 75-300/4,8-6,7 eller Lumix 100-300. Beggad allt mellan 2500-4500kr

Där har du en kamera med mkt större sensor och snabbare ”allting”. Lättare att zooma med en mekanisk zoom som dessutom inte drar kraft från batteriet.

Här är en bild tagen med Lumix GX80 på 16MP och Olympus 75-300 på motsvarande 600 mm brännvidd, man får fördubbla brännvidden för att få det i småbildsformat. Med ditt förslag på kamera får man multiplicera med ungefär sex ggr. Jag är iaf rätt nöjd med resultatet med tanke på pris, storlek och tyngd.

Ska du nå längre med systemkamera kommer priset och storlek braka iväg rätt ordentligt. Säkert minst det femdubbla om det ska bli skillnad värd något. Typ Nikon Z5 med något 150-500/600 vilket tillsammans ligger på ca 30000kr. Efter det blir det en etta framför det priset ytterligare ungefär. Jag anser för min egen del att det är ointressant pga storlek och vikt.

IMG_4704.jpeg
 
Senast ändrad:
ANNONS