Annons

Ovanlig naturupplevelse fiskgjuse(?)

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas_klinte

Aktiv medlem
Vi var ute och paddlade i helgen och hade plötsligt en fiskgjuse som landade på stranden 10-20m bort. Den satt där och spanade ner i vattnet, drack och tvättade fjäderdräkten en lång stund och verkade helt obesvärad av oss. Till slut flög den upp till ett träd i närheten där den hade sitt bo. Jag var helt fashinerad för jag har aldrig sett en rovfågel vara så obesvärad av människor tidigare, är detta normalt, kan den ha blivit matad av fiskare?

Fotomässigt var det inte helt enkelt att fotografera från en rullande kanot i ganska mycket vind och vågor, tyvärr blåste jag högdagrarna men i övrigt är jag ganska nöjd.
2J6A1286_Sharpen.jpg

2J6A1512_Sharpen.jpg
 

niklas_klinte

Aktiv medlem
Aha, ja var det en ungfågel så kanske den inte lärt sig att den tyvärr mår bäst av att hålla sig borta från oss människor. Tack för förklaringen.
 

StaffS

Medlem
Att vara rädd har också en kostnad. Istället för att vila, äta eller liknande måste de använda energi på att flyga bort. Nu när jakt på rovfåglar är ovanligt kan det vara bättre att vara tam som en gräsand. Det ger oss möjligheter till bra bilder.
 

acke

Avslutat medlemskap
Att vara rädd har också en kostnad. Istället för att vila, äta eller liknande måste de använda energi på att flyga bort. Nu när jakt på rovfåglar är ovanligt kan det vara bättre att vara tam som en gräsand. Det ger oss möjligheter till bra bilder.
Fast är det någon sport att fota tama fåglar? 😉
Jag menar, en bild på en fiskgjuse smäller väl högre än en bild på en gräsand för många fotografer, just för att fiskgjusen är svårfångad på bild?
 
ANNONS