Annons

Om att inte kunna bestämma sig...

Produkter
(logga in för att koppla)

Conna

Aktiv medlem
Jag tänkte berätta lite om min resa med de digitala kamerorna. Det började hösten 2002 när jag köpte min första digitala kamera. Det var en Canon PowerShot A40. Den fick vara med i några månader och den var väl ok men inte mer… Intresset för fotografering ökade rejält då man i stort sett kunde fota gratis?! Möjligheten att verkligen kunna testa sig fram till nya resultat gjorde att jag fick blodad tand.

A40: an hade sett sina sista dagar och jag fick upp ögonen för Olympus då nysläppta Camedia C-5050Z med hela 5M pixel och en kamerakropp gjord i metall. Den hade också möjligheten att ”bära” extern blixt. Så det blev en blixt också, Olympus egen FL-40. Den blixten är inte vacker, den var heller inte billig. Men till skillnad från en del andra kameramärken så funkade iaf den externa blixtens hjälpljus (autofokusljus) tillsammans med kameran vilket var väldigt trevligt då jag ofta fotade ”vimmel” på en del krogar.

Tiden gick och jag var väldigt nöjd med Olympusen tills… Den med stort D damp ner! Canons Eos 10D! Oj oj oj, nu var det bara att spara pengar. Sagt och gjort – I juli 2003 inhandlades en helt ny Eos 10D på Fotokungen i Sthlm tillsammans med ett Tamron 28-75/2,8 XR Di. Jippi! Lyckan var total (iaf ett tag) återkommer med vad jag menar.

I min köphysteri så fick även tjejen en Nikon CoolPix 2100. En kamera som faktiskt tar oförskämt bra bilder. Men snabb är den inte, hua.

Och så ut på stan och fota och fota med nya 10: an. Vilken kamera, vilken tyngd, vilket? Ja, allt. Sen var det hem till skrivbordet där datorn stod och väntade på att få visa mig mina nytagna bilder med en digital systemkamera. Det tankades över och så öppnades de första bilderna tagna med 10: an… Hallå?! Nu var det mungipor som hängde till golvet, ja, faktiskt ner till grannen om jag ska vara ärlig.

Här köper man en kamera med optik för ca: 22500 kr som inte ens är i närheten av att ta lika bra bilder som min tjejs CoolPix för 3000 kr tog, inte ”skärpa” på en enda bild? Detta var ju väldigt kul, not! Mitt i sommaren hade man alltså bränt en mindre förmögenhet på något som inte motsvarade förväntningarna för fem öre.

Nej detta funkar inte tänkte jag. 10: an gick till försäljning och såldes bara på några dagar. Men något nytt hade dykt upp nu. Canons G5! Svart var den med. Den kom till min ägo i augusti 2003. Det var en kamera som var helt ok och mycket roliga bilder togs med den kameran. Jag tänkte i min nöjdhet – Vad har en 10D som inte G5: an har?

Dagar och veckor gick, och många bilder togs med G5: an. Men kunde inte autofokusen vara lite snabbare tänkte jag ilband. Hm, ja ja. Kommer dag, kommer råd…

Grr! Tillslut så orkade jag inte med att folk man försökte fota hade hunnit somna innan man hade fått autofokusen att bli klar. Bye bye G5.

Nu blev det en tid utan kamera och jag försökte tänka lite för en gångs skull? Vad ville jag ha? Skulle jag ha råd att byta kamera 18000 gånger om året? Eller skulle man kanske lägga ner lite tid på att faktiskt fota och inte bara byta kameraprylar hela tiden?

Nikon D70? Ja en sån fick det bli. Bilderna? Helt suveräna. Vilken kamera. Nu var jag nöjd, oj vad nöjd jag var – ett tag iaf *hm* Men det skulle ju inte vart fel med ett vertikalgrepp? Och känns inte huset lite väl plastigt? Och varför tappar man 3 st displayskydd på bara några veckor?

Ska också berätta att jag för första gången fotade i Raw läget med D70: an, vilket i mitt tycke öppnade oanade möjligheter till bättre bilder. Ok, man måste fortfarande vara noga med hur man tar sina bilder. Men Raw är väldigt trevligt.

Med min nya kunskap att kunna redigera mina bilder på ett mer ”avancerat” sätt så började tankarna till 10D’n komma tillbaka.

Var det kanske jag som inte hade tillräckligt med kunskap om den? Den hade ju iaf fått toppbetyg överallt. Var det jag som hade för bråttom med att döma ut saker?

Nu har det gått en tid och jag läser och lär mig från tidningar, böcker, Fotosidan, mm.

I skrivande stund så ligger en 10D bredvid mig med ett Canon 24-70/2,8 L USM som jag haft sen i augusti. Till den har jag även ett Canon EF 50/1,8 II DC och en 550EX blixt.

Hur jag har haft råd? Ja det kan man fråga sig. Jag är kanske inte rätt person att berätta för folk om hur bra saker är osv. Men en del har jag lärt sig under resans gång och mer kommer jag att lära mig.

Så vad kan man då säga? En hel del faktiskt.

Att jobba med en kamera kräver en del av fotografen, det är faktiskt inte bara kameran som tar bilderna. En t.ex. 10D ”kräver” oftast lite efterarbete. Oskarp mask gör ibland smärre underverk. Idag kan jag erkänna att jag inte anser att en CoolPix 2100 tar bättre bilder än min 10D.

En del kanske undrar varför jag inte valde en 20D ist? Det var aldrig ett alternativ för mig då jag faktiskt brinner duktigt mycket för just 10D’n.

Killen jag köpte min kamera av köpte själv en 20D och nu efteråt när jag pratade med honom så sa han att han faktiskt ångrar sig lite att han sålde in 10D.

Så här efteråt när man läser på Fotosidan så kan man dock se att jag inte är ensam om mina ”problem” att inte kunna bestämma mig. Men vadå? Man lever väl bara en gång?

En del kanske också undrar vad det är för skruv som fattas hos mig? ;-) Det kan jag tyvärr inte svara på… just nu…

Men det var kvällens historia iaf. Ha det så bra så hörs vi säkert igen.

Mv. Conny
 

Bilagor

  • fl-40 (wince).jpg
    fl-40 (wince).jpg
    9.9 KB · Visningar: 299
Tack för intressant läsning. Det är nog otroligt vanligt även bland vana fotografer att man lägger stor vikt vid kamerans kompetens och bommar att stollen bakom bör inneha kvaliteter och kompetens också.

Teknikjakten har ju inte så mycket med fotandet att göra egentligen. Som att många har svårt att skilja mella kärlek och sex om man får dra ämnet till ytterligheter.

Folk klagar ofta på att deras nya fina kameror inte tar bra bilder, men om man kollar in vad dom gör, så har dom ingen aning om hur kameran fungerar. Kameran förväntas ersätta många års erfarenhet av relationen mellan slutare, bländare och en massa andra faktorer.

Jo, jag står där själv med såväl ny som gammal invand kamera och gör idiotfel. Gissa om jag får komplex ibland efter snart trettio års fotande och jag måste ta om en bild fem till tio gånger innan jag fått inställningen rätt. Och bara för min egen skull. Har inga kunder som är beroende av min kompetens, så jag lider inte sååå mycket.

Har väl tappat tråden vid det här laget.... ;-)
 
He, fin serie där, känner igen den. Från A40 till Olympus till Canon systemare.

När jag själv återfick mitt intresse efter en 8 år med väldigt lite foto, då började jag om med en Canon A40, efter ett halvår kändes den lite begränsad och jag fick erbjudande om en Olympus, en E-10. Samtidigt köpte jag på mig en Eos 33 och lite objektiv i väntan på att stega upp helt till digital. Eos 33an gick varm från ena sidan jorden till den andra. De två kamerorna var ett gott steg uppåt, och idag sitter jag här med en 20D sedan en-och-en-halv månad.

Fast jag klarade mig från mellanhoppen och sket i att köpa 10D när 20D var på väg. Pillade en del på en 10D häromkvällen för att jämföra. 10D har ett klart skönare grepp, förrutom det tycker jag 20D är bättre på alla punkter jag har testat.

Men det viktigaste var att det är en systemkamera med allt vad det innebör. Blixt, objektiv, batteritid och så vidare.
 
nu har jag använt väldigt många olika kameror genom åren, men dom jag ägt själv är bara två.

jag köpte en nikon FM2 1986.
den hängde troget med ända tills 2002 då jag köpte en D100 (nu har jag två D100).
det var några månader då jag plåtade rätt usla bilder med den, men sen började jag få koll.

jag lär mig fortfarande nya saker varje dag.
jag är stenförtjust och väntar på att en D200 ska dyka upp snart, som förhoppningsvis saknar dom nackdelar som D100 trots allt har.
(dröjer det mycket länge, eller blir en besvikelse, så ger jag upp å köper en D2x)

jag har mao inte alls särskilt svårt att bestämma mig.
;o)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.