Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Ok, Z8 är ju en helt ny kamera så den är ju såklart ”Prisjusterad” redan från start men allt annat då ?

Absolut, en hel del har blivit rejält dyrare.
Men de två exempel jag först såg i tråden var just Z8 och Z9. Och för dessa kan jag inte se något anmärkningsvärt i prishistoriken bortsett från att Z8:an tillfälligt (den 12:juni) kostade 5.499:- :).
Z9:an har haft samma pris sedan slutet av maj.

Jag misstänker att det för utrustning som funnits lite längre sker en prisjustering när lagren måste fyllas på, detta p.g.a. ändrad dollarkurs (ex. D850)
Vill minnas att det finns en annan tråd här där detta diskuteras. Vid tillfället för den diskussionen var det rejäla prisskillnader mellan olika butiker/leverantörer. Typ 20-25% skillnad på vissa objekt.
 
Kan ju vara smart att ha höga priser och sänka i perioder så att det lockar till köp. Jag har ju åkt dit två gånger att köpa Z objektiv på kampanj, hade det inte varit någon kampanj så hade jag med stor sannolikhet inte köpt några utan fortsatt med F objektiven. Men nu som mitt vidvinkel som jag köpte för 9995:- i en vinterkampanj och som nu kostar 17495:-, det känns ju att man har gjort stora pengar istället för att ha bränt 10 papp. Det är psykologi det
 
Absolut, en hel del har blivit rejält dyrare.
Men de två exempel jag först såg i tråden var just Z8 och Z9. Och för dessa kan jag inte se något anmärkningsvärt i prishistoriken bortsett från att Z8:an tillfälligt (den 12:juni) kostade 5.499:- :).
Z9:an har haft samma pris sedan slutet av maj.................
Läser du inte tidigare inlägg? Vi som beskrivit hur Scandinavian Photo och Nikon angett betydligt högre priser på Nikonutrustning, inklusive Z8, Z9 och all Z-optik hittar inte på det vi skriver. Och som sagts tidigare - Scandinavian Photo har ändrat tillbaka sina priser sen går kväll. Gå in på Nikons hemsida så kan du fortfarande se att priset för Z8 är 59 990:- och för Z9 78 990:-. En Z6 II går på 30 990:-, en nätt höjning med ca 9 000:-. (Kollat 2023-08-04 kl 12.40).

Förmodligen har återförsäljarna fått förvarning om prishöjningar från visst datum, men Scandinavian Photo har missat detta och ändrat direkt. Nu har de backat och ändrat tillbaka till de gamla priserna.
 
Läser du inte tidigare inlägg? Vi som beskrivit hur Scandinavian Photo och Nikon angett betydligt högre priser på Nikonutrustning, inklusive Z8, Z9 och all Z-optik hittar inte på det vi skriver. Och som sagts tidigare - Scandinavian Photo har ändrat tillbaka sina priser sen går kväll. Gå in på Nikons hemsida så kan du fortfarande se att priset för Z8 är 59 990:- och för Z9 78 990:-. En Z6 II går på 30 990:-, en nätt höjning med ca 9 000:-. (Kollat 2023-08-04 kl 12.40).

Förmodligen har återförsäljarna fått förvarning om prishöjningar från visst datum, men Scandinavian Photo har missat detta och ändrat direkt. Nu har de backat och ändrat tillbaka till de gamla priserna.
Jag har pratat med min återförsäljare tidigare innan lunch o han hade överhuvudtaget ingen info om detta o blev väldigt förvånad när han såg både nikon.se o SP priserna så han skulle verkligen kolla upp vad det är som händer, o nä dom har INTE ändrat tillbaka priserna o jag tittar nu från ytterligare en annan enhet.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230804_132017_Chrome~2.jpg
    Screenshot_20230804_132017_Chrome~2.jpg
    112.6 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:
Och nu har Cyberphoto lagt in nya priser på Nikonprylar. 78 990:- t ex för Z9 och 59 990:- för Z8. En Z6 II kostar nu 30 990:- på Cyberphoto!! Och till tvivlarna - Cyberphoto brukar inte ha "knas" på sin hemsida ;)
 
När förmodligen Nikon Z6III inte är alltför långt bort för oss som inte badar i pengar ja då höjer man priserna med 25% rakt av. Tack för det televerket 😅:poop:
 
Och nu har Cyberphoto lagt in nya priser på Nikonprylar. 78 990:- t ex för Z9 och 59 990:- för Z8. En Z6 II kostar nu 30 990:- på Cyberphoto!! Och till tvivlarna - Cyberphoto brukar inte ha "knas" på sin hemsida ;)

Humor, man kan få "inbytesbonus" på 1000 kr för Z6 II och 2000 kr för Z7 II. Mmm, visst... När jag köpte min D850 så var det 5000 kr uppepå inbytespriset. Inflationen omfattar tydligen bara nypriserna, men inte inbytesbonus (eller annat enligt liknande koncept)...
 
Cyberphoto är 9000kr dyrare på z400/4.5 än vissa andra .Har man chock höjt efter Nikons sommar rea a?Ser ut som det bara Är z100-400 som ligger bra till i pris.
 
Och nu har Cyberphoto lagt in nya priser på Nikonprylar. 78 990:- t ex för Z9 och 59 990:- för Z8. En Z6 II kostar nu 30 990:- på Cyberphoto!! Och till tvivlarna - Cyberphoto brukar inte ha "knas" på sin hemsida ;)

Sådär, tittade nyss in på Cyber och nu är priserna tillbaka på 54.990 för en Z8 och 63.990 för en Z9:a. Samma pris hos samtliga större aktörer som dyker via Prisjakt.
Nikon.se anger dock fortfarande de högre priserna för respektive kamera.
 
Bara det inte är ett trick för att priserna snart ska sänkas och dom vill ha köprush nu när priserna är normala igen !
(Tror inte det då garanterat Svenska Nikon blir masstämda av alla som köpt i så fall.)
 
Bara det inte är ett trick för att priserna snart ska sänkas och dom vill ha köprush nu när priserna är normala igen !
(Tror inte det då garanterat Svenska Nikon blir masstämda av alla som köpt i så fall.)

Nja, kanske ändå troligare (som spekulerats om tidigare) att det faktiskt är en höjning på gång men att det är badwill att vara först att höja och därmed ensam om ligga på den högre nivån. (De kanske läser tråden här på FS😀).
SP drog tillbaka sin höjning och nu senast även Cyber. Blir spännande att se vad som händer framöver.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.