Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny NAS - 5+ diskar och +16TB

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
För ca fem år sedan hjälpte jag min fotografkompis med att välja NAS. Jag hade tidigare erfarenhet av Drobo och valde en 5-diskvariant. Den har fungerat klanderfritt och jag har kunnat åka dit och byta ut diskar och på så vis utöka kapaciteten successivt. Kanon! Ända tills nyligen då jag upptäckte att hens bildbibliotek översteg 16 TB och NAS:ens maxvolym är 16TB. Alltså behövs en ny NAS som dessutom kan exponera en större volym.

Kompisen är IT-analfabet och litar på att jag gör ett bra val. Jag har tittat på Qnap och Synologi som verkar erbjuda bra lösningar. Jag vill helst inte att det ska bli som med en Netgear jag hade för tio år sedan, där antalet kompatibla hårddiskar var begränsat.

Jag förutsätter att det hänt en del de senaste åren. Kompisen använder NAS:en mest som backup, och i liten utsräckning som filserver. Inget bildarbete direkt mot filer på NAS:en.

Tacksam för all input.
 
Kompisen använder NAS:en mest som backup, och i liten utsräckning som filserver. Inget bildarbete direkt mot filer på NAS:en.

Om jag tar fasta på det skulle jag säga
- Prestandakraven är med andra ord inte så höga, så där fungerar nog alla enheter med 5+ diskplatser som du kan hitta, när de är såpass stora finns det ju inte så några egentliga budgetvarianter med (för) klen processor
- Det här med diskkompatibilitet är ingen stor fråga numera, oavsett märke
- Synology, Qnap, Netgear, Thecus, Asustor ... Pratar vi enbart lagring av data spelar det ärligt talat ingen stor roll vad man väljer av dem, alla fungerar bra och har de funktioner som krävs.

Ett mer kostnadseffektivt alternativ är att låta den nuvarande enheten leva vidare och istället komplettera med en lika stor (5-6 diskar) enhet. Nu innebär förstås det att användaren har viljan/förmågan att hålla isär vilka data som säkerhetskopieras vart ... Automatiserar man säkerhetskopieringen är de ju enkelt.
 
Tack Martin! Det var som jag hoppades, utvecklingen har gått framåt vad gäller kompatibilitet ;-)
Jag tror att Drobon får rulla vidare så länge. Det får bli en diskussion om detta, men jag tror det blir bra.

Jag vågar inte sätta upp något med fjärråtkomst eller dylikt, ansvaret för eventuella säkerhetsrisker vill jag inte axla.

Tack än en gång. Får jag passa på och ge dig beröm som Fotosidans absolut bästa forumskribent. Alltid kunnig, saklig och för diskussionen framåt. Aldrig dryg eller raljerande. Jag uppskattar dig mycket.
 
IT-analfabet och en full NAS på 16TB som kallas ger mig onda aningar.
Fungerar verkligen NAS'en som en riktig backup? D.v.s det är en extra kopia av ALLA bilder/filmer?
Vad händer om dator och NAS stjäls/åskskadas/brand/vattenskadas/randsomware. Är allt borta då eller finns backup på annan plats? Randsomware är nog den största risken.

16TB är hiskeliga mängder bilder att bli av med.
 
Den billigaste större disken per TB är en 8TB så räcker det med en 4 diskars nas för att komma upp till 24TB. Det finns även 10TB diskar. En fyra diskars nas kostar under häften av vad en 5 diskars gör. Kolla bara de kan ta så stora diskar.
 
IT-analfabet och en full NAS på 16TB som kallas ger mig onda aningar.
Fungerar verkligen NAS'en som en riktig backup? D.v.s det är en extra kopia av ALLA bilder/filmer?
Vad händer om dator och NAS stjäls/åskskadas/brand/vattenskadas/randsomware. Är allt borta då eller finns backup på annan plats? Randsomware är nog den största risken.

16TB är hiskeliga mängder bilder att bli av med.

Det är kompisen som är it-analfabet - inte jag ;-)
Det finns en extern lösning också. Ingen data är helt säker. Med högupplösta kameror och film, växer datamängden oroväckande snabbt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.