Annons

Ny kamera 50d eller 550d

Produkter
(logga in för att koppla)

kajkanon

Medlem
Jag sitter med en 350d och funderar på att byta upp mig.
Men man sitter och klurar lite. Vad jag har förstått så tar 550d fina bilder men men har "bara 3,4 bs" medans 50d har 6,3 bilder per sekund.
550d:
- 15 Mpixel CMOS-sensor
- Full HD videoinspelning 1080p (1920 x 1080, 20 fps), samt 720p (1280 x 720, 30 fps)
- Digic 4-bildprocessor med bättre brusreducering och snabbare hantering
- 3" LCD-display med VGA-upplösning, live view och justerbar ljusstyrka
- 3,4 fps kontinuerlig seriebildstagning
- Stor buffert för 170 JPEG (9 RAW)
- 9 AF-punkter, mittenpunkten korslagd
- HDMI anslutning


50d:
- 3" skärm med VGA upplösning och reptålig
- Live view med tre olika AF lägen
- 15 Mpixel
- 9 punkters AF korslagda
- 6,3 fps seriebildstagning upp till 90 JPEG eller 16 RAW (med UDMA CF-kort)
- Inbyggd sensorrengöring
- ISO upp till 12800
- RAW i tre olika upplösningar
- Digic 4 processor
- Quick Control screen för snabba ändringa av inställningar
- HDMI-anslutning
- Nytt batterigrepp med WiFi anslutning
- Förbättrat väderskydd (dock ej i samma grad som 1D/1Ds-modellerna)

Bortse från filmläget. Vilken kamera är bäst för en som gillar Fota fåglar....
mvh kaj
 
Jag sitter med en 350d och funderar på att byta upp mig.
Men man sitter och klurar lite. Vad jag har förstått så tar 550d fina bilder men men har "bara 3,4 bs" medans 50d har 6,3 bilder per sekund.
550d:
- 15 Mpixel CMOS-sensor
- Full HD videoinspelning 1080p (1920 x 1080, 20 fps), samt 720p (1280 x 720, 30 fps)
- Digic 4-bildprocessor med bättre brusreducering och snabbare hantering
- 3" LCD-display med VGA-upplösning, live view och justerbar ljusstyrka
- 3,4 fps kontinuerlig seriebildstagning
- Stor buffert för 170 JPEG (9 RAW)
- 9 AF-punkter, mittenpunkten korslagd
- HDMI anslutning


50d:
- 3" skärm med VGA upplösning och reptålig
- Live view med tre olika AF lägen
- 15 Mpixel
- 9 punkters AF korslagda
- 6,3 fps seriebildstagning upp till 90 JPEG eller 16 RAW (med UDMA CF-kort)
- Inbyggd sensorrengöring
- ISO upp till 12800
- RAW i tre olika upplösningar
- Digic 4 processor
- Quick Control screen för snabba ändringa av inställningar
- HDMI-anslutning
- Nytt batterigrepp med WiFi anslutning
- Förbättrat väderskydd (dock ej i samma grad som 1D/1Ds-modellerna)

Bortse från filmläget. Vilken kamera är bäst för en som gillar Fota fåglar....
mvh kaj

550 har 18 pixlar har jag för mig men i detta läge hade jag valt 50d mycke pga att de är en mer rejäl kamera helt enkelt,större med bättre grepp , snabbare serietagning , bättre tätning , af, högre iso
/micke
 
specarna har jag kopierat från cyberphoto.
jag är inne på den linjen oxå. Men iom 550d är nyare så undrar man om 50d håller eller är bättre rent bildmässigt

mbh kaj
 
specarna har jag kopierat från cyberphoto.
jag är inne på den linjen oxå. Men iom 550d är nyare så undrar man om 50d håller eller är bättre rent bildmässigt

mbh kaj

är osäker men jag tippar att bildresultatet på de båda är ganska lika i slutändan,50d har jag ägt och brusnivån är låg och af va riktigt snabb och fin,kanske läge att maila nån som äger 550 och få lite feedback,jag tror du blir nöjd oavsett vilken du väljer men som sagt försök prata med folk som äger dessa kameror,50d hade jag som sagt valt av de två alla fall
60d när kommer den tro?
mvh micke
 
är osäker men jag tippar att bildresultatet på de båda är ganska lika i slutändan,50d har jag ägt och brusnivån är låg och af va riktigt snabb och fin,kanske läge att maila nån som äger 550 och få lite feedback,jag tror du blir nöjd oavsett vilken du väljer men som sagt försök prata med folk som äger dessa kameror,50d hade jag som sagt valt av de två alla fall
60d när kommer den tro?
mvh micke

det var lite det jag hoppades på att dom som äger 50d och 550d,Kanke inte är så många som har.
60 d eller vad det nu kan vara är nog på G. Konstigt att droppa priset på 50d annars.
 
det var lite det jag hoppades på att dom som äger 50d och 550d,Kanke inte är så många som har.
60 d eller vad det nu kan vara är nog på G. Konstigt att droppa priset på 50d annars.

Hej!!
Är en nöjd ägare av 50D,fotar nästan bara fåglar.Har haft min sen juli 09,tror nog att det mesta
av bildkvaliteten sitter i optiken.Det jag uppskattar mest är AF och den mycket skarpa dispalyen.
Jag skulle nog välja mellan 50D och 7D som verkar mycket populär bland fågelfotografer.
Mvh Per Månsson
 
Hej!!
Är en nöjd ägare av 50D,fotar nästan bara fåglar.Har haft min sen juli 09,tror nog att det mesta
av bildkvaliteten sitter i optiken.Det jag uppskattar mest är AF och den mycket skarpa dispalyen.
Jag skulle nog välja mellan 50D och 7D som verkar mycket populär bland fågelfotografer.
Mvh Per Månsson

Tackar för din hjälp
mvh kaj
 
För fågelfoto räcker knappast 550D mer än hjälpligt, där kommer du få stor nytta av den snabbare AF:en och seriebildstagningen i 50D. Även om 550D är nyare så har ju inte 50D automatiskt blivit sämre för det, utan det är fortfarande en mycket kompentent semiproffsmodell. Vet ju t.ex. att Brutus Östling investerade i ett hus direkt efter att han fått prova den, och duger den för honom så borde den ju duga för dig? :)
 
För fågelfoto räcker knappast 550D mer än hjälpligt, där kommer du få stor nytta av den snabbare AF:en och seriebildstagningen i 50D. Även om 550D är nyare så har ju inte 50D automatiskt blivit sämre för det, utan det är fortfarande en mycket kompentent semiproffsmodell. Vet ju t.ex. att Brutus Östling investerade i ett hus direkt efter att han fått prova den, och duger den för honom så borde den ju duga för dig? :)
det som duger åt Brutus duger åt mig ;-)
50d är bra vet jag det jag undrade över var om 550d var bättre.
Tack för ditt svar det får bli en 50d

kaj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.