Annons

Nu blir det liv...!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Familjebilder

Läste ett annat forum här om familjebildernas vara eller inte vara. En sak som slår mig är att naturfotografer t.ex. kommenterar andra naturfotografers bilder i betydligt större utsträckning än familjefotograferna kommenterar varandras bilder. Är man intresserad av familjebilder då borde man väl också utbyta idéer sinsemellan? annars kan man ju börja tvivla på om syftet att vara med på fotosidan verkligen är för att bli en bättre fotgraf eller att man helt enkelt vill skryta med sina bilder. Jag kommenterar aldrig familjebilder, lika lite som jag kommenterar bilder tagna på zoo. För mig är det helt ointressant att titta på farmors lille älskling som nyss fyllt tre och får tårta. Jag känner ju inte personen ifråga ett dyft.
 
" För mig är det helt ointressant att titta på farmors lille älskling som nyss fyllt tre och får tårta. Jag känner ju inte personen ifråga ett dyft."

tja, det är rätt många ( typ alla) som jag inte känner som finns på bilder här på fotosidan. isåfall skulle ju inte många foton vara motiverade om man tvunget måste känna personen på bilden

.-)
 
Jag upplever hela den här diskussionen som lite förvirrad om jag ska vara helt ärlig.... Vad det är för "personfixering" som är uppe till diskussion förstår jag inte - det är något jag missat.

Som påpekats tidigare har frågan om hur man ska få fler och bättrer kommentarer vädrats i ett antal trådar vilka genererat en mångfald av förslag alltifrån att det ska vara obligatoriskt att ge ett antal kommentarer för att få lägga upp bilder till att många kommentarer ska ge någon form av bonus t.ex mer utrymme för egna bilder. Dessutom ett antal andra jag inte kan komma ihåg nu... Slutsatsen har hur som helst blivit att alla har nackdelar som i slutänden överväger.

Jag tror det är så krasst som att en bild måste fånga betraktarens uppmärksamhet så det blir en reaktion vilket resulterar i en kommentar. Att bilden berör... Bilder vars budskap inte går fram till den som inte var med och därför kan associera bilden till en gemensam upplevelse eller har en relation till det som avbildas drunknar i mängden. Det är väl därför många s.k. "familjebilder" blir utan kommentarer - bildens budskap kan inte tolkas om du inte hör till en trängre krets.

För egen del tycker jag betygen är ointressanta men där finns det olika åsikter. Att få "5" är självklart uppmuntrande men vad säger "3" utan en kommentar om vad som kunde vara bättre och vad tillför i så fall siffran som inte kommentaren säger ?
 
Re: Familjebilder

Kanadabalsam skrev:
...För mig är det helt ointressant att titta på farmors lille älskling som nyss fyllt tre och får tårta. Jag känner ju inte personen ifråga ett dyft..

Har bilden ett allmängiltigt budskap går den fram oavsett om det är farmors älskling eller någon annan. Problemet är om bilden enda budskap är att det just är farmors lille älskling...
 
ICA-kuriren

Är det en bild med innehåll och poäng då spelar det så klart ingen roll vems lille älskling det är. Jag kan bara inte med de där ICA-kurirbilderna som jag inte ens fattar att dom som läser den tidningen kan med.
 
teknik vs BILD

Vad inebär det egentligen om någon säger "jag är intresserad av foto" ? Knappast något entydigt i alla fall! Jämför med "jag är bilintresserad" - intresserad av bilkörning (kanske tävlingsförare?) eller kanske av att renovera veteranbilar (kör max 100 mil per år) eller intesserad av ett visst bilmärke, eller vad....

På samma sätt upplever jag att det finns olika sorters "fotointresse". Vill bara skapa bilder (skiter i tekniken) eller intresserad av fototeknik men mindre av bildanalys och kanske är då bilden mer ett bevis på att man lyckats med tekniken. Givetvis ytterligheter men kan man säga att det ena är mindre värt än det andra ? Att veternabilsentusiasten (eller samlaren av italienska sportbilar om det känns bättre..) inte är lika bilintresserad som tävlingsföraren ?

Jag håller med om att det är mycket tekniska diskussioner - de överväger - men är inte lika självklart övertygad om att det är ett problem. Problem är att det är för lite diskussion om bild inte för mycket om teknik...
 
håller med jan. det varierar nog var "tyngdpunkten" ligger. och nej, jag kan inte se hur man skulle kunna säga att det ena är bättre än det andra. det beror på syftet.

precis som det inte går att säga om en hammare är bra eller dålig. ska man slå in en spik är den bra, men ska man såga är den kanske inte sådär jättebra.

eller - en känsloladdad bild som kanske inte just har sin tyndpunkt eller utgångspunkt i just det tekniska inte skulle fungera så bra som tex ren produktbild, men däremot i andra sammanhang.
 
Det här var underhållande, och tänkvärt! Länken som avslutade var pricken över i.

Det var roligt att du uppskattade stämningen i bilden! =)

Mvh.

Adrian

P.S. Jag har faktiskt tänkt på det här när jag sett några av dina mer suggestiva bilder på fåglar med extrem rörelseoskärpa som genomgående fått femmor och fyror: hade jag fått samma betyg?
 
Jag igen.

För övrigt är det väl olika från fotograf till fotograf om man vill ha råd kring teknik eller bild.

Jag personligen känner att jag har enormt mycket att lära på det tekniska planet och mottar därför minst lika gärna råd och kritik rörande det tekniska som t.ex. komposition.

Alla är inte fullfjädrade tekniker..än =)
 
Jag hoppas att jag ger samma genomtänkta kommentarer till alla jag ger kritik till.

Som vanligt hade jag nog inte gett högsta betyg till denna bild om den legat på Terjes sida inte heller om "Oskar" själv gjort den. Jag gillar färgerna men vissa bilder med suddighet går inte hem, som denna. Andra suddiga bilder talar klarspråk.

Jag känner mig inte speciellt träffad av detta inlägg.

Däremot har jag vissa kompisar jag gärna kommenterar, av olika anledningar. Ena, man får själv mycket ut av deras kommentarer, andra, man gillar deras bilder i stort.

Visst missar man MASSOR av bilder som håller hög klass och jag har missat "Oskars", men inte Terjes andra nyupplagda (pass-mail). Men å andra sidan har jag inte hunnit att titta på dom heller.

Med det inflödet av bilder kan det bara bli så.

Men ett kul experiment som kan få en att tänka och fundera själv på vad man säger och tycker.
 
Terje skrev:
....

5) Det tror jag inte på faktiskt. Har mer märkt det motsatta. Som känd fotograf här på fotosidan får jag min beskärda del av femmor - men många håller en hårdare ton mot mig. Där jag får en fyra, får en annan en femma. Jag minns så väl forumet "Tuffare tag mot Terje" som dök upp februari 2002 här på Fotosidan. Jag fick för många femmor, så medlemmarna rekommenderades att skärpa sig. Med bl.a. argumenten att alla dessa femmor inte kunde vara konstruktiv kritik mot mig.

....


Jag råkade snubbla över denna överspelade tråd som innehåller många intressanta frågeställningar. Tänkte bara kommentera diskussionen Tuffare tag som Terje refererar till, eftersom jag var upphovsmannen till den tråden. Terje har dåligt minne i detta fall, jag påstod absolut inte att Terje får för många femmor för sina bilder. Mitt budskap var att alla fotografer, oavsett kunskap, erfarenhet, talang osv., förtjänar konstruktiv kritik på de bilder de laddar upp. Diskussionen handlade inte om betyg.

Läs gärna originaltråden och jag tror att du håller med mig.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.