Annons

Njutningsfyllt fotograferande

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Vad har du för kamera? Jag kan inte minnas att jag ägt en kamera som tagit mer än 0.5 sekunder att starta. Eller så är jag ovanligt långsam… :unsure:
Fujifilm X-T100 - 3-4 sekunder för att starta om man använder sig av sökaren. Kameran startar först skärmen för att sen stänga av den och växla till evf:en. Dålig programmering, men det lär aldrig komma någon uppdatering då modellen är för gammal. Har flera kameror som är snabbare, men inte med DEN fantastiska bayer-sensorn tyvärr.
Med de hutlöst skandalösa ockerpriserna som nu råder (även på skräpiga-instegs-kameror med föråldrade sensorer) så lär det dröja några år innan jag köper en ny. Det mesta på begmarknaden är utlagt för nära nypriser, så det är inte heller ett alternativ.
Har råd att köpa vilken kamera som helst (nästan) men går igång på att köpa billigare kameror av den enkla anledningen att folk i allmänhet tror att man måste ha en dyr kamera för att ta bra bilder.
Med fantasipriserna på föråldrad teknik i dagsläget så får det vara, jag får stå ut och njuta av att klaga istället 😂
 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
Har råd att köpa vilken kamera som helst (nästan) men går igång på att köpa billigare kameror av den enkla anledningen att folk i allmänhet tror att man måste ha en dyr kamera för att ta bra bilder.
Man behöver inte dyra kameror för att få bra bilder, men det höjer absolut njutningen för vissa att fotografera med nya/dyra kameror.
Går du igång på att köpa billigare och njuter av det så är det ju perfekt. :)
 

hampusm

Aktiv medlem
Fujifilm X-T100 - 3-4 sekunder för att starta om man använder sig av sökaren. Kameran startar först skärmen för att sen stänga av den och växla till evf:en. Dålig programmering, men det lär aldrig komma någon uppdatering då modellen är för gammal. Har flera kameror som är snabbare, men inte med DEN fantastiska bayer-sensorn tyvärr.
Med de hutlöst skandalösa ockerpriserna som nu råder (även på skräpiga-instegs-kameror med föråldrade sensorer) så lär det dröja några år innan jag köper en ny. Det mesta på begmarknaden är utlagt för nära nypriser, så det är inte heller ett alternativ.
Har råd att köpa vilken kamera som helst (nästan) men går igång på att köpa billigare kameror av den enkla anledningen att folk i allmänhet tror att man måste ha en dyr kamera för att ta bra bilder.
Med fantasipriserna på föråldrad teknik i dagsläget så får det vara, jag får stå ut och njuta av att klaga istället 😂
Jag sålde min X-H1 precis innan Jul. Lyckades nätt och jämnt få 5000 för den. Jag vet inte om jag håller med om att det är ockerpriser på begagnatmarknaden, jag tycker aldrig jag sett så många äldre kameror till låga priser. Samtidigt upplever jag att det finn en brytpunkt någonstans runt 2015~2016 då teknikutvecklingen lite grann saktade ner. I och med det så verkar det som att raset på begagnatpriser också saktade ner, och det är rätt stor skillnad innan 2015 och efter.
 

Perry88

Ny medlem
Det som ger mig mest njutning med fotografering är nog jakten på en bild som jag faktiskt blir 100% nöjd med, vilket händer kanske en till två gånger per år. När jag jobbar för kunder är det samma sak, jakten på någon sorts perfektion. Och då är det inte perfektion ur ett tekniskt perspektiv, utan återskapandet av bilden jag sett i mitt huvud. Älskar verkligen den jakten.

Intressant nog blir jag oftare mer nöjd med analoga bilder än digitala. Kanske för att jag inte kan se "resultatet" på en skärm på en gång :)
 

Lejbro

Ny medlem
Jag ägnar mig ibland åt något jag kallar för folkhögskolefotograferande.
1995 fick jag låna (behövde aldrig lämna till baka den) min farfars Olympus OM-1. Jag fick en snabbkurs av en medieelev hur man hanterade kameran. Åkte till Rumänien för att dokumentera. Vi skulle göra ett diabildband över ungdomars situation i rumänen.
Men i samband med det så gick jag en egen improviserad kvällskurs i att framkalla bilder. En fördel man kan unna sig om man går på en folkhögskola med ett media program.

Jag kan inte säga att jag blev något proffs på att vare sig fotografera eller att framkalla.

Men nu när jag har flera digitala kameror så kan jag ställa in kameran efter liknande förutsättningar som då.
På min D7200 har jag ett User program jag skapat. Helt manuellt och ISO låst till 800. Med rätt lins skapar det en mjuk känsla i bilden som jag kallar för folkhögskolefotografering. Eftersom jag fotar i RAW så blir bilden i färg. Jag får göra bilden svart-vit efteråt.
 
ANNONS