Annons

Next level? Bullshit – just show it.

Produkter
(logga in för att koppla)

FiCa1

Aktiv medlem
I den här tråden lägger du upp en bild som du själv har tagit och som du gillar. Berätta lite om omständigheterna runt bilden och varför du gillar den. Eventuella kommentarer ska INTE handla om (du tycker att) bilden är "bra" eller "dålig" – utan om hur bilden "talar" till dig. Om du har "ansträngt" dig; om du har "tänkt till" innan du tog bilden; om ditt "hantverk" är 100% eller inte etc. är fullkomligt oväsentligt. BILDEN och varför du gillar den är det väsentliga. Let's go for it!

Jag börjar med en bild som jag tog i Göteborg för nån vecka sedan. Iron Maiden skulle hålla en konsert på Ullevi på kvällen, och fansen samlades i centrala Gbg för att ladda upp. Jag hade ett par timmar ledigt från hustrun, sonen och barnbarnen, och tyckte att det skulle vara kul att fota fansen under uppladdningen. Det blev en serie bilder som jag själv gillar.

/ FiCa1

Iron Maiden Gbg 2022-07-22_R001969 GRiiix FS.jpg
 
Senast ändrad:
Jag tog denna bild i Chester för 3 1/2 år sedan på en liten tvärgata.
En servitör stod och hade kafferast. Jag gick fram långsamt och knäppte bilden. Jag hade fel inställning från bilden innan, då jag alltid fotar i M mode, därav rörelse oskärpa. Så 1/34 sekund fick det bli.
Det är något klassiskt över den. Nuförtiden röker knappt någon eller läser en bok på sin rast så det kändes befriande på något sätt. Jag visade honom bilden strax efteråt och frågade om jag fick använda den. Den har nu varit på utställning i 70x50cm print och även sålts i limited edition 1/5
Den hänger även på väggen hemma och ser otroligt mycket bättre ut i print än på skärm

Smoke4.jpeg

Fotad med Fujifilm XT2 och XF23mmf2

Johan O E

Www.stayuntilforever.com
 
Senast ändrad:
Jag tog denna bild i Chester för 3 1/2 år sedan på en liten tvärgata.
En servitör stod och hade kafferast. Jag gick fram långsamt och knäppte bilden. Jag hade fel inställning från bilden innan, då jag alltid fotar i M mode, därav rörelse oskärpa. Så 1/34 sekund fick det bli.
Det är något klassiskt över den. Nuförtiden röker knappt någon eller läser en bok på sin rast så det kändes befriande på något sätt. Jag visade honom bilden strax efteråt och frågade om jag fick använda den. Den har nu varit på utställning i 70x50cm print och även sålts i limited edition 1/5
Den hänger även på väggen hemma och ser otroligt mycket bättre ut i print än på skärm

Visa bilaga 166248

Fotad med Fujifilm XT2 och XF23mmf2

Johan O E

Www.stayuntilforever.com
En bild i min smak. Jag kan känna lukten av gata och cigarett. Undrar vad han läser? En bild som är ÖPPEN för olika berättelser.
 
Enligt mitt sätt att se det, så kan en bild vara öppen eller sluten. En öppen bild ger betraktaren möjlighet att utveckla olika berättelser vid varje tidpunkt man betraktar bilden. En sluten bild är vad den är – vacker, ful, intetsägande – vid varje tillfälle man betraktar den. En sluten bild – även om den är "vacker" – tröttnar man snart på. En öppen bild kan man återvända till många gånger utan att tröttna.
 
Sommar i all ära, glans o värme.... men en riktigt fin vinterdag är svårslagen.
Klivit av liften o dess ljud har försvunnit i den dämpande snön.
Några svängar i Björnrikes puder symboliserat av min dotter.
Kylan som biter. Solen som ändå värmer kinden när man vänder den till mot den klarblå himmeln.
Man andas mer andfått när svängarna tar fart o det ryker om utandningsluften.
Ljudet av skidorna som plöjer snön.
Det är tungt för benen och underbart.
Då blir inte livet bättre.

Nu räckte inte 24mm till, så bilden är byggd utifrån en 7-10 bilder för att få med hela scenen.2019-02-11-Vemdalen_0027-Redigera-3.jpg
 
Sommar i all ära, glans o värme.... men en riktigt fin vinterdag är svårslagen.
Klivit av liften o dess ljud har försvunnit i den dämpande snön.
Några svängar i Björnrikes puder symboliserat av min dotter.
Kylan som biter. Solen som ändå värmer kinden när man vänder den till mot den klarblå himmeln.
Man andas mer andfått när svängarna tar fart o det ryker om utandningsluften.
Ljudet av skidorna som plöjer snön.
Det är tungt för benen och underbart.
Då blir inte livet bättre.

Nu räckte inte 24mm till, så bilden är byggd utifrån en 7-10 bilder för att få med hela scenen.Visa bilaga 166251

Med Finns resonemang ser jag detta som en "sluten bild". Den är visserligen välgjort och så, men betyder inte så mycket för folk utanför familjekretsen. Jag tycker för övrigt det där med "öppen" och "sluten" bild är ett rätt så intressant begrepp :)
 
I den här tråden lägger du upp en bild som du själv har tagit och som du gillar. Berätta lite om omständigheterna runt bilden och varför du gillar den. Eventuella kommentarer ska INTE handla om (du tycker att) bilden är "bra" eller "dålig" – utan om hur bilden "talar" till dig. Om du har "ansträngt" dig; om du har "tänkt till" innan du tog bilden; om ditt "hantverk" är 100% eller inte etc. är fullkomligt oväsentligt. BILDEN och varför du gillar den är det väsentliga. Let's go for it!

Jag börjar med en bild som jag tog i Göteborg för nån vecka sedan. Iron Maiden skulle hålla en konsert på Ullevi på kvällen, och fansen samlades i centrala Gbg för att ladda upp. Jag hade ett par timmar ledigt från hustrun, sonen och barnbarnen, och tyckte att det skulle vara kul att fota fansen under uppladdningen. Det blev en serie bilder som jag själv gillar.

/ FiCa1

Visa bilaga 166241

Som ensam bild är den där definitivt "sluten" då den visar ett kompisgäng som dricker bira (förvisso alla iförda maidentröjor). I en serie blir det nog roligare och mer "öppet".
 
Med Finns resonemang ser jag detta som en "sluten bild". Den är visserligen välgjort och så, men betyder inte så mycket för folk utanför familjekretsen. Jag tycker för övrigt det där med "öppen" och "sluten" bild är ett rätt så intressant begrepp :)
Visst är den sluten.
Den visar skidåkning, and thats it!
O Carolines utstyrsel är definitivt inte en reklambild direkt,
Känslorna får man koppla in själv o det kräver nog att man är en skidåkare i hjärtat.
 
Som ensam bild är den där definitivt "sluten" då den visar ett kompisgäng som dricker bira (förvisso alla iförda maidentröjor). I en serie blir det nog roligare och mer "öppet".
Håller med dig. Min tanke är dock att (ev.) bygga en serie bilder på temat "fans", och i den kontexten kan just den här bilden få "ett nytt liv". Kanske.
 
Jag tog denna bild i Chester för 3 1/2 år sedan på en liten tvärgata.
En servitör stod och hade kafferast. Jag gick fram långsamt och knäppte bilden. Jag hade fel inställning från bilden innan, då jag alltid fotar i M mode, därav rörelse oskärpa. Så 1/34 sekund fick det bli.
Det är något klassiskt över den. Nuförtiden röker knappt någon eller läser en bok på sin rast så det kändes befriande på något sätt. Jag visade honom bilden strax efteråt och frågade om jag fick använda den. Den har nu varit på utställning i 70x50cm print och även sålts i limited edition 1/5
Den hänger även på väggen hemma och ser otroligt mycket bättre ut i print än på skärm

Visa bilaga 166248

Fotad med Fujifilm XT2 och XF23mmf2

Johan O E

Www.stayuntilforever.com

Tycker dock ditt "misstag" adderade något till fotot!
 
Tycker dock ditt "misstag" adderade något till fotot!
Exakt så tycker jag också. Misstag kan ofta rädda tråkiga bilder. I print ser man även det ryka ur koppen och min barndoms idol Peter pan syns i siluett lite längre bort. För mig har bilden blivit som ett litet Soundtrack till mitt liv. Samma dag jag tog bilden var vi dessutom på The Cavern i Liverpool som förgyllde dagen ännu mer.
 
Sommar i all ära, glans o värme.... men en riktigt fin vinterdag är svårslagen.
Klivit av liften o dess ljud har försvunnit i den dämpande snön.
Några svängar i Björnrikes puder symboliserat av min dotter.
Kylan som biter. Solen som ändå värmer kinden när man vänder den till mot den klarblå himmeln.
Man andas mer andfått när svängarna tar fart o det ryker om utandningsluften.
Ljudet av skidorna som plöjer snön.
Det är tungt för benen och underbart.
Då blir inte livet bättre.

Nu räckte inte 24mm till, så bilden är byggd utifrån en 7-10 bilder för att få med hela scenen.Visa bilaga 166251
Nu har jag kollat in din bild flera gånger och jag gillar den. Jag åker inte utför själv, men sonen med familj gör det, och för mig har du fångat vinterkänslan mycket bra. Jag hade varit helnöjd med en sån här bild även om den knappast platsar på en fotoutställning. För dig och de dina kommer den likt Prousts Madeleinekaka att framkalla minnen av de positiva känslor ni hade när du plåtade den. Och det är väl gott nog, tycker jag.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
Nyss anlända till Göteborg med färjan från Fredrikshavn. Väntar på taxi utanför terminalen. Plåtade med mobilen, efterbehandlad med Snapseed. Detta skulle jag säga är en öppen bild – öppen för olika tolkningar och omtolkningar för den som inte känner till kontexten.

/ FiCa1

D44B0088-068F-49DB-847C-AB488E072284.jpg
 
ANNONS