Annons

Molntjänster? Mest logiskt att använda osv?

Produkter
(logga in för att koppla)

skalman-63

Aktiv medlem
Med servrar i Norge som stöder GDPR och mycket hög hastighet både upp och ner. allt till ett rimligt pis. Testa själva, kanske har ni dom fritt genom er bredbandsleverantör. Tele 2 kallar sin tjänst tele 2 cloud men är detta Norska företag. en länk för dom som vill testa. https://www.jottacloud.com/sv/
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Med servrar i Norge som stöder GDPR och mycket hög hastighet både upp och ner. allt till ett rimligt pis. Testa själva, kanske har ni dom fritt genom er bredbandsleverantör. Tele 2 kallar sin tjänst tele 2 cloud men är detta Norska företag. en länk för dom som vill testa. https://www.jottacloud.com/sv/
Tänk bara på att du inte äger nyckel till dina data. Jottacloud äger krypteringsnyckeln till användarnas filer och har tillgång till dem i klartext.
Det är bara en organisatorisk säkerhet via arbetsrutiner och policies.
I övrigt är det en fin tjänst.
 

PMD

Aktiv medlem
Man bör kunna kryptera lokalt och ladda upp det krypterade datat.

Men bättre är förstås om lagringstjänsten inte har tillgång till ens krypteringsnyckel. Så fungerade Crashplan när jag använde det.
 

jemostrom

Aktiv medlem
Lagrar bilder på extern disk, kopierar dessa till en Synology (+ ännu en extern disk), den i sin tur kör backup mot en annan Synology som jag har placerat hos en släkting. Så 4 kopior.
 

johnjohansson

Ny medlem
Hej,

En enkel lösning vore att köra dropbox eller onedrive (molntjänster) men ange i inställningarna att all data ska lagras i molnet. I båda programmen kan man ange per katalog var filerna ska lagras. Vissa kataloger kanske man alltid vill ha lokalt och andra ska lagras "enbart online". Det syns dock fortfarande lokalt, men de tar inget utrymme. Klickar du på en fil så laddas den automatiskt ner (om du har internet access). Jag kör så på både dropbox och onedrive för andra typer av filer och tycker det fungerar bra överlag. Om du sedan aktivt vill jobba med en katalog full av filer så högerklickar du på den och väljer att katalogen ska tillgängliggöras offline. Då laddas alla bilder ner och du kan jobba med filerna snabbt och effektivt lokalt på hårddisken. Sedan när du är klar högerklickar du igen och väljer "enbart online" så tas de bort lokalt igen, men finns i molnet.

Detta är dock ingen säker backup eftersom du då enbart har filerna i molnet. Du bör utöver detta lagra filerna på en extra disk med jämna mellanrum som du låser in i stöld och brandskyddet skåp. Gärna med versionshantering så även äldre versioner av en ändrad fil kan återskapas. Det är viktigt t.ex. om du skulle råka ut för en hacker som krypterar eller förändrar filer i något syfte. Risken är då att du förstör din enda friska backup vid nästa backuptagning. Därför är det bra med versionshantering på backuper.

Mit eget arbetsflöde för bildhantering är att jag alltid lagrar nytagna bilder på min lokala hårddisk (SSD). Där kan jag snabbt jobba med filerna i Lightroom och photoshop. Varje natt tas backup på min laptop så även de lokala bilderna på SSD-disken backups då på en NAS (använder Acronis backup). När jag är klar men den omedelbara hanteringen av bilderna släpar jag över dem till min NAS-lagring där jag har mitt stora bibliotek av filer. Det kan jag göra direkt i Lightroom och de fortsätter ju att vara tillgängliga som förut, men det går lite långsammare att editera eftersom det är en nätdisk. Sedan har NASen en programvara som skickar upp hela NAS-biblioteket till en molntjänst (Telia Cloud) 3 gånger i veckan. Den skickar då det som har ändrats sedan sist. Totalt har jag 33 TB i molnet just nu. Telia Cloud har obegränsad lagring för 60 kr i månaden.

Så risken jag tar är som följer:

1. Om min laptop blir stulen eller går sönder så förlorar jag max ett dygns arbete
2. NASen klarar att två diskar går sönder samtidigt utan att tappa data, men blir den stulen eller skadad av brand tappar jag 2-3 dagars arbete. Resten finns i molnet.

Precis som någon skrev ovan, om NASen skulle bli stulen eller förstörd så måste jag ladda ner från molnet vilket kommer ta en hiskelig tid. 33TB med snitthastighet på max 25 MB/s är minst två veckors nedladdningstid (dygnet runt).
Hej, vilken app använde du i NAS'n för att lägga till Telia Cloud?
 
ANNONS