Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min *ist DS överexponerar 5 steg!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Isakisak

Aktiv medlem
Hej!
min kamera en Pentax *ist DS,
har börjat att bete sig väldigt konstigt.
utomhus överexponerar automatiken VÄLDIGT mycket,
ca 5 steg skulle jag gissa.
det gäller både programautomatiken och bländar/tids automatiken.
Det gäller både evaluerande, spot och centrumvägdmätning.

I manuellt läge går den så klart fortfarande att använda.

det konstigaste är att automatiken fungerar bra inomhus i svagare belysning (alla iso tal).

jag har provat göra en reset i menyn på kameran.
jag har bytt batterier, jag har uppdaterat till den nyaste firmwaren.

Är det någon som haft nå liknade problem?
jag gissar att det är ett mjukvaruproblem.
kan det finnas nått jag kan göra??

vill hälst inte skicka iväg kameran på reparation då jag förstått att det kan ta väldigt lång tid.
och jag behöver ha kameran senast 20mars.

den är köpt på cyberphoto. Är det någon som vet om man kan få lånekameror från dom?

jag skickar detta även till cyberphoto och pentax.
är väldigt tacksam för svar!

Hälsningar /Isak
 
Har du provat med olika objektiv?
Kanske är objektivet som inte bländar ner ordentligt vid ljusare motiv.
 
jo jag har provar med två olika objektiv.
det spelar heller ingen roll vilket bländarvärde man använder. Jag har fått svar nu från cyberphotos om hade pratat med pentax, och dom trodde den behövde reparation.

sen skrev dom om lånerkamera:

"Om det sen visar sig att du behöve en lånekamera så lovade de se över det." pentax lovade alltså att se över om lånekamera.

känns som att det kan blir svårt att få en sån.

tack alla /Isak
 
Om du använder gammal optik så beroende på vilken det är så kan det vara så att den alltid exponerar på full bländaröppning utom i just det manuella läget. På www.pentax.se finns en länk där du kan se hur gammal optik fungerar med *istDS. Det står lite längst bak i manualen också.

Du antyder att det är ett problem som kommit efter en tids användning och då är knappast det jag skrivit om relevant. Då är det något som är fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.