Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning DSLR/Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Ska ut och fota lite mellanformat i helgen som kommer. Visst borde jag kunna experimentera med min DSLR tills jag får det ljusvärde jag vill ha och sedan kopiera bländar/tidsinställningarna till mellanformataren? (Med samma ISO-tal förstås). Kommer att köra med 100 ASA diafilm och 400 ASA s/v. Något jag bör tänka på?
 
På det stora hela taget ja.

Tänk på att skärpedjupet är kortare på mellanformat än på småbild.

Blir du biten av mellanformatsflugan så överväg att skaffa en handhållen ljusmätare. Oändligt mycket smidigare än att hålla på med ett kamerahus.
 
Det är lite olika när det gäller dia och sv/v. Diafilmen kan du exponera efter värdena du får fram med dslr:en (alltså anpassat efter högdagrarna), sv/v däremot mäter man lågdagrarna, man bestämmer alltså det mörkaste man vill ha teckning i och låter högdagrarna "skena" i väg som dom vill. Detta beror på att exponeringsomfånget på sv/v film är så stort att det skall mycket till innan högdagrarna fräter ur, däremot är det lättare att skuggpartierna sotar igen (filmen är betydligt känsligare för underexponering än överexponering). En diafilm har inte alls samma omfång (mer likt en dslr) och bilderna ser som regel bättre ut med "igensotade" skuggor än urfrätta högdagrar.
Allt detta är givetvis avhängigt av hur pass kontrastrika motiv du fotar.
 
Det fungerar utmärkt, även om en DSLR kanske är lite i klumpigaste laget.
Jag har alltid med mig en Powershot A610, även när jag fotar mellanformat och på senare tid har jag allt oftare använt denna för att bestämma en lämplig exponering istället för att använda en handhållen exponeringsmätare, Synd bara att inte Powershoten kan visa ljusvärden (EV) som min LunasixF gör.

/Michael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.