Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lika korta slutartider med blixt som utan?

Produkter
(logga in för att koppla)

SpanCox

Aktiv medlem
Om jag kör med blixten nedfälld så kan jag ställa slutartiden till 1/4000 (om jag minns rätt) och bländaren till 22, men om jag ploppar fram blixten så kan jag inte ställa in kortare tid än 1/180.

Varför är det så? ;)

Problemet är att det uppstår ett glapp där det är för mörkt att fota utan blixt (50mm/1,4) men där det blir överexponerat med blixt.
 
Det kallas blixtsynktid som ligger runt 1/160-1/250s på de flesta DSLR:er. Det är den kortaste tiden som HELA slutaren är öppen och blixten kan belysa hela sensorn samtidigt. Kör man med blixt på kortare tider blir bara en del av sensorn belyst eftersom slutaren då rör sig som en spalt över sensorn. Kör du med en extern blixt kan du använda highspeedsynk och köra blixt även vid kortare tider men priset blir att blixtens ledtal blir lägre.
 
SpanCox skrev:
............. uppstår ett glapp där det är för mörkt att fota utan blixt (50mm/1,4) men där det blir överexponerat med blixt.

Försök till kort och ostrukturerat svar:

Precis som Jörgen skriver, så bestäms vanligtvis kortaste synktid av slutarfunktionen.
Jag antar att du använder den Pentax som finns i din profil, som är så pass kapabel, att nedanstående borde gälla.

Det borde inte finnas ngt *glapp*, eftersom din kamera skall kunna lösa uppgiften på ett/två sätt:

1 - Automatiskt val av bländare, så att ljusinsläppet till sensorn blir det rätta.

2 - Styr ljusmängden/blixttiden hos den inbyggda blixten.

Troligtvis sker båda sakerna i samverkan, så det borde inte vara ngt problem med *glapp*! (Om du inte är så nära att kameran inte klarar att korrigera (blir för ljust), eller för långt borta, så att blixten inte räcker till!)

Lycka till!

/prylnissen
 
Tack för informativa svar!

Kan man inte lösa det här på något vis då? Jag har hittat blixtstyrkeinställningen på min K10d, men den gör ingen större skillnad. Är det bara med extern blixt som det går att styra (bra) hur mycket ljus man vill skicka iväg från blixten?

//T
 
SpanCox skrev:
Om jag kör med blixten nedfälld så kan jag ställa slutartiden till 1/4000 (om jag minns rätt) och bländaren till 22, men om jag ploppar fram blixten så kan jag inte ställa in kortare tid än 1/180.
Varför är det så?

Det är så därför att 1/180 är kortaste blixtsync.
Om du vill ha snabbare blixtsync så görs det genom HSS blixt (High Speed Sync). Den inbyggda blixten är dock ingen HSS blixt. Du behöver en extern blixt för HSS funktionen (typ Pentax AF540FGZ eller AF360FGZ).

När du använder blixt så styr slutartiden balansen mellan blixtljuset och det omgivande ljuset. Dvs, ju längre tid desto mer av omgivningens ljus får du in och ju kortare tid desto mindre av omgivningens ljus får du. Långa slutartider, "slow sync", ger naturligare ljus genom blandningen av blixtljuset och omgivningens ljus, det är oftast att föredra.
 
SpanCox skrev:
Kan man inte lösa det här på något vis då? Jag har hittat blixtstyrkeinställningen på min K10d, men den gör ingen större skillnad. Är det bara med extern blixt som det går att styra (bra) hur mycket ljus man vill skicka iväg från blixten?

Den inbyggda blixten påverkas av inställningen för blixtens exponeringskompensation, den påverkas även av inställning för den vanliga exponeringskompensation. Skillnaden är att blixtens exponeringskompensation enbart påverkar blixten, medan den vanliga även påverkar bländare/slutare.

Om du har blixtens exponeringskompensation på -1 och den vanliga exponeringskompensationen på +1 så blir resultatet 0, ingen förändring av blixtljusets styrka eftersom de tar ut varandra. :) Ja, du kan använda dem i kombination, exempelvist kan du sätta båda på -2...

Enklast för en god blixtfunktion är att använda P-läget och inte röra bländare eller tid, låt kameran ta hand om dem. Ställ även in att ljusmätningen kopplas till vald fokuspunkt, och välj fokuspunkt manuellt så den ligger på motivet istället för att låsa vid centrumläget och sedan komponera om bilden. (alltså, komponera bilden först, välj sedan fokuspunkt som är där motivet är, du har 11 att välja på).

Objektivet ska ha bländarringen ställd på 'A'-läget.

Om du får överexponerade bilder så kan det bero på att motivet är för nära och blixten slår "rakt på". Det är nackdelen med inbyggd blixt. En extern blixt kan man "skjuta i taket" och då blir bilderna bra mycket bättre än med den inbyggda.
 
Fyller på med en relaterad fråga:

Hur funkar Hi Speed Sync? Jag förstår varför den vanliga blixtsync-tiden är 1/60 - 1/180 beroende på kamerans slutare, men hur löses HSS tekniskt?

/ Jonas
 
I high speed sync pulserar blixten snabbt ut ljus under hela den tid som slutaren exponerar sensorn. Därför blir också blixtkapaciteten begränsad i HSS.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.