Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom och 2 datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Wiking 1

Aktiv medlem
Sommaren 2013 slängde jag ut en stationär PC och några laptops och köpte i stället några MacBook Air och en Time Capsule. Redan då var jag inne lite på att lämna det buggiga Photoshop Elements och gå över till Lightroom. En demo laddades ned men jag konstaterade att tröskeln var för stor.

För två dagar sedan laddade jag ner en 30 dagars testversion av Lightroom och bestämde mig för att ge det en ordentlig chans. En liten katalog på ett 30 tal bilder importerades och jag jobbade lite i programmet för att hitta ett arbetsflöde runt den enkla bildbehandling som jag alltid utför. Efter att ha sett några video på nätet och testat lite på egen hand så konstaterar jag att PS Elements är hopplöst föråldrat. Användargränssnittet i Lightroom är otroligt bra, även om tröskeln fortfarande är hög.

I veckan inhandlades åter igen en stationär dator så nu har jag alltså minst två datorer som jag vill köra mot samma bildarkiv. Ett bra tillfälle kanske att samtidigt växla om till Lightroom. Men den eviga frågan runt Lightroom verkar vara det här med kataloger.

Ni som är vana vid Lightroom och har minst två datorer som jobbar mot samma arkiv, skulle denna uppsättning fungera bra?

1. Hela bildarkivet läggs på min Time Capsule
2. Arkivet har en topp katalog och därunder ligger bilderna årsvis i underkataloger
3. I varje underkataloger finns ytterligare kataloger fördelade på Landskap, Makro, familjebilder etc
4. Från en av datorerna så skapar jag min Lightroom katalog (databas) och lagrar även den på min Time Capsule
5. Därefter importerar jag hela bildpaketet i Lightroom
6. Från dator två pekar jag sedan ut samma Lightroom katalog på min Time Capsule

Jag skulle då enkelt nå mina bilder från två eller flera datorer. I och med att bilderna ligger på min Time Capsule så skulle jag även kunna nå bildarkivet från min Air när jag är ute och reser.

Det är viktigt att mappstrukturen i Lightroom blir exakt samma som den jag har idag, för nu är det ordning och reda på allt.
 
Nu är jag inte Mac-användare men här kommer i alla fall mina reflektioner.

Dina punkter:

1) Inga problem att lägga bildfilerna på en nätverksenhet. Personligen skulle jag i så fall vilja ha en NAS med traditionell kabelanslutning. Trådlös åtkomst brukar innebära prestandaförluster.

2) Inga problem, så har nog de flesta LR användare

3) Detta är fullt möjligt men många (de flesta?) användare av Lightroom rekommenderar att mappstruktur är kronologiskt baserad. Sedan använder man Lightrooms funktioner med keywords och samlingar för att sortera "på tvären". Men som sagt, fullt möjligt att göra som du skriver. Om du söker lite i forumen här på fs så kommer frågan upp titt som tätt.

4) Här blir det problem. Lightroom tillåter iNTE att katalog-filen skapas på en nätverksenhet. Orsaken är att LR från start är designat för en-användare. Det finns lite olika trix för att komma runt detta. Ingen är väl helt bra, men säkert får du några förslag av de som lyckats!

5) OK

6) Se punkt 4, alltså ett problem.
 
Ett start tack Anders för svar. Där sprack alltså min huvudplan, nu får jag allt fundera ett tag till.

Ett, men krångligt sätt, är att exportera LR katalogen till NAS:en när man gjort färdigt på ena datorn. Sen importera den till en annan dator, för att jobba där och exportera tillbaka den till Nätversdisken.
Två kan inte vad jag vet jobba samtidigt med samma katalog. Sen att hålla reda på vad som är aktuell katalog....Och det tar tid att exportera....
 
LIghtroom och två datorer

Jag är inte helt säker men tror att det fungerar att lägga LR-katalogen i ett moln - om du med den menar katalogen som LR skapar och som automatiskt sparar alla justeringar du gör i dina bilder. Läste det någonstans men minns inte var.
Har kollat lite och tror att du kan få svar här http://sv.presetshop.com/networking-lightroom/
 
Ett, men krångligt sätt, är att exportera LR katalogen till NAS:en när man gjort färdigt på ena datorn. Sen importera den till en annan dator, för att jobba där och exportera tillbaka den till Nätversdisken.
Två kan inte vad jag vet jobba samtidigt med samma katalog. Sen att hålla reda på vad som är aktuell katalog....Och det tar tid att exportera....

Tack Mats, och ditt förslag skulle ju fungera. Man behöver ju heller inte exportera/importera hela katalogen när man skall arbeta på laptopen, det är ju ytterst sällsynt att man behöver ha med sig alla filer (bilder). Däremot så kan man ju göra bort sig lite lätt om man inte har stenkoll på vilken katalog som är aktuell/senaste,
 
Jag är inte helt säker men tror att det fungerar att lägga LR-katalogen i ett moln - om du med den menar katalogen som LR skapar och som automatiskt sparar alla justeringar du gör i dina bilder. Läste det någonstans men minns inte var.
Har kollat lite och tror att du kan få svar här http://sv.presetshop.com/networking-lightroom/

Tack Inger, jag är lite inne på detta också. Jag gör så med andra filer jag har typ dokument och liknande saker och det verkar fungera kanonbra. Till det använder jag iCloud Drive. Nackdelen skulle möjligen kunna vara att LR databasen blir stor och tar mycket utrymme samt att det kanske kan bli lite segt i så fall. Men detta tål absolut att fundera vidare på, dessutom så kan man ju testa lite.
 
Tack Mats, och ditt förslag skulle ju fungera. Man behöver ju heller inte exportera/importera hela katalogen när man skall arbeta på laptopen, det är ju ytterst sällsynt att man behöver ha med sig alla filer (bilder). Däremot så kan man ju göra bort sig lite lätt om man inte har stenkoll på vilken katalog som är aktuell/senaste,

Bilderna finns inte i LR katalogen, bara själva databasen och förhandsvisningarna av bilderna.
Så det är onödigt att exportera mer än dem. Sedan högerklickar man på de saknade mapparna i LR och letar reda på dem var de ny är sparade. Men som sagt det blir nog opraktiskt.
 
Ett start tack Anders för svar. Där sprack alltså min huvudplan, nu får jag allt fundera ett tag till.

Det går ju att arbeta runt detta problem.

Innan du startar Lightroom, kopiera ner lrcat-filen från nätverksdisken till din lokala disk.

Starta LR, jobba mot den lokala disken.

När du stänger, kopiera upp lrcat-filen till nätverksdisken.

I windows går detta att automatiser med skript eller bat-filer (gissar att det finns något liknande i Mac-världen)

Så länge man är en användare med lite disciplin borde det fungera.

Möjligen finns det också en möjlighet att lura operativsystemet så att NAS-disken ser ut som en lokaldisk - jag har för mig att det skrivits om detta förut.

För egen del gör jag det enkelt för mig. Jag jobbar med LR på min stationära dator. Därifrån exporterar jag ut färdiga JPG-bilder till en NAS så jag kan visa dem på laptop, TV:n osv. Är jag på resa med laptop så lägger jag in bilderna på laptopen i LR där - gör lite gallring, keywords osv. Sedan när jag kommer hem använder jag funktionerna export as catalog och import as catalog. Fungera bra.

Om du googlar lite så kommer du hitta massor av information om nätverk och Lightroom. Det är nog inte helt kört.
 
Bilderna finns inte i LR katalogen, bara själva databasen och förhandsvisningarna av bilderna.
Så det är onödigt att exportera mer än dem. Sedan högerklickar man på de saknade mapparna i LR och letar reda på dem var de ny är sparade. Men som sagt det blir nog opraktiskt.

Ja du har rätt Mats, bilderna ligger inte i LR databasen, där finns ju bara all information om bilderna etc.
 
Det går ju att arbeta runt detta problem.

Innan du startar Lightroom, kopiera ner lrcat-filen från nätverksdisken till din lokala disk.

Starta LR, jobba mot den lokala disken.

När du stänger, kopiera upp lrcat-filen till nätverksdisken.

I windows går detta att automatiser med skript eller bat-filer (gissar att det finns något liknande i Mac-världen)

Så länge man är en användare med lite disciplin borde det fungera.

Möjligen finns det också en möjlighet att lura operativsystemet så att NAS-disken ser ut som en lokaldisk - jag har för mig att det skrivits om detta förut.

För egen del gör jag det enkelt för mig. Jag jobbar med LR på min stationära dator. Därifrån exporterar jag ut färdiga JPG-bilder till en NAS så jag kan visa dem på laptop, TV:n osv. Är jag på resa med laptop så lägger jag in bilderna på laptopen i LR där - gör lite gallring, keywords osv. Sedan när jag kommer hem använder jag funktionerna export as catalog och import as catalog. Fungera bra.

Om du googlar lite så kommer du hitta massor av information om nätverk och Lightroom. Det är nog inte helt kört.

Jag har också hittat ditt arbetssätt med export/import när jag googlat, så det är definitivt ett sätt. Och detta lär jag inte behöva göra var vecka, om ens varje månad, så det skulle absolut funka.

Vad som vore riktigt intressant att testa är att lägga LR databasen i mitt iCloud Drive moln, då skulle alla mina enheter hela tiden ha access till en och samma databas. Då kan man heller inte göra bort sig vilket kan ske ner den skall flyttas runt.

Jag har över 50 000 tusen filer i min bild struktur. Alla filer är ju inte bilder, en del är ju kataloger och andra XMP-filer. Det skulle vara intressant att veta hur stor LR databasen skulle bli med så många bilder, det avgör ju lite om jag kan ha den i mitt 'moln' eller tiden det skulle ta att kopiera databasen mellan mina enheter.

Skulle du kunna tänka dig att titta hur stora dina LR databaser är, kontra hur många bilder du har:)? Varje LR databas består av två filer så det är den sammanlagda storleken som är riktigt intressant.
 
Om jag förstår rätt så fungerar det så - OM du väljer iCloud (eller liknande) - att du defacto jobbar mot databasen på din lokala dator. Filen synkas sedan upp till "molnet".

När du sedan startar en annan dator sker synkningen från molnet dill den datorns lokala hårddisk (eftersom datorn känner av att din lokala fil är äldre än den som finns i molnet). Egentligen är det alltså samma sak som att kopiera lrcat-filen mellan dator-NAS-laptop.

Det är alltså inte så att du jobbar mot databasen i molnet - om jag förstår rätt.

Nåväl, detta kan säkert fungera. Genom att använda iCloud slipper du själv hålla ordning på kopieringen. En sak som kan blir problem är ju databasens storlek. Den påverkas av flera faktorer. För det första antal bilder och för det andra av mängden redigeringar. LR spar ju alla redigeringar som instruktioner i databasen. Jag har ca 25 000 bilder och min databas är på 440 MB. Det kan alltså bli rätt stora filer.

Jag vet inte hur iCloud fungerar, kanske klarar programmet att synka "binärt", dvs bara delar av filen som är ändrade synkas. I så fall kan det gå ganska fort. Men om hela filen måste kopieras ner varje gång så kan det ju bli lite segt - speciellt om du har en långsam uppkoppling.

En sak som är extra viktig att tänka på är att om du väljer att synka LR-katalogen till iCloud så se till att endast lrcat-filen synkas. Lightroom har nämligen den egenheten att den lägga alla cachade previews i en strukutr under lrcat-filen! Detta kan bli åtskilliga GB och dessa vill du INTE synka till molnet.
 
Anders, du förstår mig rätt om iCloud. Så ja, det är precis som att själv kopiera lrcat-filen, bortsett från besväret, och speciellt om man har fler än två enheter. Jag kan aldrig tänka mig att iCloud kan synka binärt, nej då. Och databasen ligger inte i molnet.

Tveksamt om Lightroom går med på att ha lrcat-filen i en katalog och lrdata-filen i en annan. För det är vad jag skulle behöva för att inte synka båda.

Tack för storleken på din databas, där fick jag lite att räkna på.
 
Tveksamt om Lightroom går med på att ha lrcat-filen i en katalog och lrdata-filen i en annan. För det är vad jag skulle behöva för att inte synka båda.

Nej, mig veterligen går det inte att styra vara LR lägger preview-cachen. Ganska korkat faktiskt...

Men går det inte att tala om för iCloud att bara synka själva lrcat-filen? Att exkludera undermapparna?
 
Om det är så att hela lrcat-filen måste laddas upp varje gång man gör en ändring så kommer det ju bli väldigt "tungt". De allra flesta bredbandsuppkopplingar har ju betydligt lägre hastighet upp än ner. 500 meg med 1 Mbit/s tar väl någon timme...
 
Nej, mig veterligen går det inte att styra vara LR lägger preview-cachen. Ganska korkat faktiskt...

Men går det inte att tala om för iCloud att bara synka själva lrcat-filen? Att exkludera undermapparna?

Såvitt jag förstår går inte det. iCloud är, tror jag, mer en synkningstjänst än en lagringstjänst. Så de filer jag vill synka mellan alla mina enheter lägger jag i en speciell mapp i min dator, sedan synkas dessa mellan alla enheter jag har anslutit till min iCloud. Eftersom det inte går att dela på LR's databasfiler så blir det ju inte bra då.


Om det är så att hela lrcat-filen måste laddas upp varje gång man gör en ändring så kommer det ju bli väldigt "tungt". De allra flesta bredbandsuppkopplingar har ju betydligt lägre hastighet upp än ner. 500 meg med 1 Mbit/s tar väl någon timme...

Ja detta kan bli onödigt segt, men jag skall testa.

Just nu så har jag lagt hela mitt bildbibliotek på min Time Capsul och sedan någon timma importerar jag hela paketet i Lightroom, och det kommer att ta någon/några timmar till innan det är klart. LR's båda databasfiler växer så det knakar om dem. Jag skall fortsätta och testa runt lite i morgon kväll. Kanske överdriver jag behovet av att hela tiden synka LR databaserna mellan mina enheter, det borde räcka med en manuell kopiering av databaserna vid de få tillfällen som det verkligen är nödvändigt att sprida dem.

Tack Anders!
 
Måste du ha med dig allt i den bärbara datorn?

Nej absolut inte, och definitivt inte bilder som är 10-30 år gamla. Skulle antagligen räcka med senaste årets bilder. Och jag behöver inte synka med den bärbara så ofta heller, jag har nog 'överdrivit' detta lite. Skulle man antagligen kunna lösa genom att ha flera kataloger i LR.

Ett problem är att man kan inte lära sig LR genom att googla eller läsa hjälptexten, man måste installera det och köra ett tag innan man vet vad man kan göra och hur man kan/borde göra. Men ser man bara till att ha backup på allt innan man tester så har man ju säkrat upp det hela.

Min import till LR från min bildstruktur tog 8 timmar. Så där ligger allt nu snyggt och prydligt i den ordningen som jag önskade. Strukturen innehöll 52 000 filer/kataloger, men jag ser nu i LR att av dem så är bara ca 33 000 bilder. resten är kataloger och XMP-filer.

lrcat databasen = 379 MB
lrdata databasen = 911 MB, men jag förmodar att den växer ordentligt efterhand som man tittar på bilderna
 
Mitt råd är att se Moderskeppets videokurs för lr. Otroligt effektivt sätt och enkelt att repetera när man behöver(jag har en köpt kopia på dvd)
 
Ett problem är att man kan inte lära sig LR genom att googla eller läsa hjälptexten, man måste installera det och köra ett tag innan man vet vad man kan göra och hur man kan/borde göra.

Jag håller med om att LR kräver att man "grottar ner sig" lite på egen hand för att verkligen få full förståelse men nog finns det massor av bra information ute på nätet.

http://tv.adobe.com/product/lightroom/

tycker jag är en utmärkt källa. Juleanne Kost är grym!

Likaså tycker jag

http://lightroomkillertips.com/

bjuder på mycket bra information.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.