Annons

Leica M2: Justera mätsökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Mätsökaren i min M2a var inte helt 100% i det vertikala ledet. Justerade den men märkte senare att den horisontella delen driftat mycket. Hänger de rackarna ihop? Trodde att den vertikala var helt fristående från den horisontella.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Jag är i detta nu på väg till Leica center i Stockholm för att få min M10 justerad m.m för detta.


Här är en länk som förhoppningsvis förklarar lite bättre.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Mätsökaren i min M2a var inte helt 100% i det vertikala ledet. Justerade den men märkte senare att den horisontella delen driftat mycket. Hänger de rackarna ihop? Trodde att den vertikala var helt fristående från den horisontella.
Hur kan fokusinställningen ge skilda resultat beroende på om kameran hålls i landskaps- eller porträttläge? Mätsökarmekanismen fungerar väl exakt likadant oberoende av kamerans läge relativt horisontplanet.
/ FiCa1
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Jag är i detta nu på väg till Leica center i Stockholm för att få min M10 justerad m.m för detta.


Här är en länk som förhoppningsvis förklarar lite bättre.

Det blev ingen justering. Leicacenter tyckte min M10 inte behövde någon kalibering. Flera av mina objektiv bak och framfokuserar dock. Inte mycket, men ändå.
På min M240 som jag sålde så låg fokus korrekt med dessa objektiv. Det objektiv som inte fokuserade rätt på min M240 fokuserar dock perfekt på min M10.

Fick nyss det "berömda" sd problemet med min M10, så det blir ändå en tripp till Tyskland för kameran.
Då får dom även göra en kalibrering.
 
Senast ändrad:

jseffel

Aktiv medlem
Det slutade med en tur till analogakameror.se men har fortf problem med mitt TTArtisan 35/1.4. Kan få den att vara OK på nära håll men då frontfokuserar den kraftigt på längre. En kompis ska skicka över sitt Voigtländer 35/1.4 så ska jag testa med det. Just nu vet jag inte om det är objektivet eller kameran som spökar. Troligen objektivet.
 
ANNONS