Annons

Lämplig bildskärm till MacBook Pro M1 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Hedin

Aktiv medlem
Hej
Det vore intressant om någon kan dela med sig av erfarenhet av val av extern bildskärm till en bärbar dator.
Jag har köpt en MacBook Pro 13 tum med M1 processor. Tänkte använda den både som bärbar och tillsammans med en bildskärm som fast dator till bildbehandling. Videoredigering är inte så aktuellt.
Jag tänkte mig någon skärm med bra färgegenskaper. Helst skulle den kunna anslutas direkt till datorns Thunderbolt/USB-C port för videodata, laddning samt ha en inbyggd USB-hub. En 27 tums skärm skulle kännas lagom.
Jag känner mig osäker på vilken upplösning som är lämplig. Enligt videor på nätet rekommenderar en del fotografer att man inte skall ha alltför hög upplösning (4k) för det ger så liten text i menyerna i Photoshop. Macbook 13 har 2560*1600, medan min gamla iMac 27 har 2560*1440, men den utnyttjar den större skärmen och har mycket mindre texter, räknat i antal pixel. Det verkar som att det inte är bara upplösningen som styr teckenstorleken. Kom gärna med era erfarenheter av lämplig upplösning, när man kombinerar bärbar dator med extern skärm.
Hälsningar
Lars Hedin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.