ANNONS
Annons

Kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

camilla69

Ny medlem
Jag försöker hitta en kompaktkamera.
Det primära som ska fotograferas är blommor och jag vill inte ha en systemkamera.
Jag vill få fina detaljrika foton även på nära hål med bra färgåtergivning.
Jag vill helst slippa redigera bilderna i efterhand.
Vad har ni för tips ?

Prisklass helst under 5000
Video är inget måste.

Ställ gärna frågor om ni behöver veta något då jag inte har så stor koll ;-)
 
Hej

De flesta kompakter har bra, kort, närgräns, en del så kort som 0cm, räknat från frontlinsen. Bildkvaliteten är nog i de flesta fall god jämfört mellan modeller, man måste nog som vanligt kunna själv veta vad som gör en bra bild. Ofta är det så att den största, bästa, avbildningsskalan uppnås i det vidvinkligaste läget på zoomen, kortast brännvidd och kortast närgräns. Denna egenskap gör det ofta krångligt då mkt av bakgrunden alltid kommer med på bilden, vilket för mig är en så tråkig egenskap att jag inte ids använda just kompaktkamera för makro utan hellre använder försättslinser på systemkameran. Vid inzoomning försämras ofta avbildningsskalan snabbare än vad brännviddsförlängning förleder en att tro. Jag har inte så bra koll på marknaden men en bra utgångspunkt kan ju vara att kolla kortaste brännvidden och jämföra aktuell närgräns och välja ut några lämpliga kandidater, kolla gärna vad en superzoomkamera har att erbjuda med kanske 50 ggr zoomomfång.
 
Jag kikar på produktjämförelser på nätet men det är inte helt lätt för en okunnig :)
Om man tar dessa tre, vilken skulle fungera bäst för mina behov ?

Sony Cybershot DSC-H400
Panasonic Lumix DMC-FC72
Canon Powershot SX60HS
 
Ingen aning tyvärr.....

För 5000kr hade jag direkt köpt en beggad Nikon D90 med en beggad Nikon AFS 105/2,8 detta torde landa på 5500kr.

Hans
 
Hon vill ju inte ha en systemkamera!

Vilket fint bidrag till debatten!!!

Jag har sagt allt jag vet i ett tidigare inlägg, sen tar min kunskap slut!
Då får jag fylla på med min högst personliga åsikt som enbart baseras på den erfarenhet jag har map användning av dslr kontra kompakt. När det kommer till specialfall som makro får anses vara är kompaktkamera en kompromissfull lösning. Jag anser att om jag ska lösa en uppgift vill jag ha ett vettigt verktyg inte bara "ett verktyg".
Jag vet inte skälet till kameravalet men jag skulle slita mitt hår om jag skulle tvingas brottas med en kompaktkamera varje gång jag ska ta en makrobild. En kompaktkamera har fin närgräns som en ren bonus pga sensorstorlek detta gör inte kameran särskilt lämpad utan ger snabbt och enkelt möjligheten att ta makrobilder.
 
Hon vill ju inte ha en systemkamera!
Jag tänkte väl lite grand samma sak när jag läste Hans svar - innan jag läste hans första inlägg.
Inte desto mindre är det råd han ger vettigt. TS skriver att hon främst vill fota blommor och de kameror hon frågar efter är inte direkt kompakta i sin storlek.
Utan kännedom om andra användningsområden för den tilltänkta kameran - som t.ex. behov/vilja att kunna zooma in ordentligt - är nog en systemkamera med en macro ett intressant alternativ om blommor är huvudmotivet. Bara TS kan avgöra det, men jag skulle råda henne att kolla närmare på Hans förslag. Eller kolla på någon av de kompakta spegellösa systemarna som finns.
 
Egentligen kan man väl säga att alla kameror kan plåtat blommor och färgmättnad är aldrig något problem. Det handlar mest om handhavande. Min Canon G16 klarar att avbilda cirka 7 cm stora objekt i teleläget och med kortare brännvidd ända till frontlinsen (kanske inte så användbart). Jag föreslår att du klämmer på några kameror.
 
Senast ändrad:
Tack för era svar :)

Jag vet att en systemkamera är det bästa alternativet men jag tycks helt enkelt inte ha tillräckligt med tekniskt förmåga att hantera en ;-) (Jag har en CanonDS6041 (Rebel).
Jag har gått en kurs men det hjälpte tyvärr inte, skulle nog behöva en privatlärare ! :-D

Därför nu önskan om en kompaktkamera som tar bra blombilder.
Objekten som ska fotas är från 5 mm till en hel planta men 5 mm blomman behöver inte "ta upp hela bildytan" eller hur jag ska uttrycka mig.

Jag ska fortsätta kika runt och kanske åta till en bra butik för att "klämma & känna" och kanske få lite råd!
 
Jag tror säkert du har teknisk förmåga att hantera en systemkamera för i grunden har du samma reglage och funktioner men det finns skillnader som till exempel serietagningsförmåga och snabbhet som du inte är så stort behov av. Autofokus är säkerligen lite bättre. Nackdelen är förstås tyngden och det minskade skärpedjupet (pga större bildsensor) om du nu inte väljer en kompaktkamera med stor bildsensor.
 
Instämmer med peranders, en systemkamera är inte svårare att hantera än en kompakt. Vill man fota i helautomatisk läge så går det lika bra med båda. Vill man ha mer kontroll och göra egna inställningar, ja då är oftast systemkameran lättare att hantera än en kompakt eftersom den har tydliga reglage och alla viktiga inställningar är direkt åtkomliga utan att behöva leta runt i menyer.
 
Min Canon G16 väger 374 g

Min Canon 70D väger 1335 g

Vikt kan spela in....

Absolut, vikt och storlek är systemkamerans största nackdelar för många. Det kan finnas många skäl att hoppa över systemkameran men jag tycker "svår" och "komplicerad" inte är några giltiga skäl.
 
Jag försöker hitta en kompaktkamera.
Det primära som ska fotograferas är blommor och jag vill inte ha en systemkamera.
Jag vill få fina detaljrika foton även på nära hål med bra färgåtergivning.
Jag vill helst slippa redigera bilderna i efterhand.
Vad har ni för tips ?

Prisklass helst under 5000
Video är inget måste.

Ställ gärna frågor om ni behöver veta något då jag inte har så stor koll ;-)

Jag köpte en Sony rx100m2 till mig själv i julklapp den kostar strax under 5000:- och Sony har cach back så man får tillbaka 450:- .Har den som komplement till min Nikon D7000.grymt nöjd kollade länge efter vad jag skulle välja men den har ju stor sensor och topp betyg så det var avgörande .finns en rx100 som är dryga 1000:- billigare men den har inte wifi tillbehörssko, vikbarskärm.
 
Min Canon G16 väger 374 g

Min Canon 70D väger 1335 g

Vikt kan spela in....

Vikt kan spela in, definitivt. Men å andra sidan väger en Canon SX60 H, en av de modellar som TS konkret frågar om, 650g medan en Canon 1200D väger nästan två hekto mindre. Med objektiv kommer systemalternativet att bli tyngre, men det handlar inte om några stora skillnader.

Men nu har ju TS skrivit att hon föredrar en kompaktkamera, så då är det väl bara att hoppas att hon hittar en som hon blir nöjd med. Bra kameror finns det ju gott om därute!
 
Tack för era svar :)

Jag vet att en systemkamera är det bästa alternativet men jag tycks helt enkelt inte ha tillräckligt med tekniskt förmåga att hantera en ;-) (Jag har en CanonDS6041 (Rebel).
Jag har gått en kurs men det hjälpte tyvärr inte, skulle nog behöva en privatlärare ! :-D

Därför nu önskan om en kompaktkamera som tar bra blombilder.
Objekten som ska fotas är från 5 mm till en hel planta men 5 mm blomman behöver inte "ta upp hela bildytan" eller hur jag ska uttrycka mig.

Jag ska fortsätta kika runt och kanske åta till en bra butik för att "klämma & känna" och kanske få lite råd!

Hej!

Tänkte ge dig ett förslag när ett annat dök upp.
Titta på Spirellans tips, Lumix DMC-LX7, liten smidig, bra optik, närgränsen!
Och så är den riktigt snygg också!

Kenneth
 
Det kan finnas många skäl att hoppa över systemkameran men jag tycker "svår" och "komplicerad" inte är några giltiga skäl.

Man kanske kan låta TS själv avgöra vilka skäl som är "giltiga".

Eftersom makrofotografering verkar vara viktig är en kompaktkameras stora skärpedjup en klar fördel.
 
Man kanske kan låta TS själv avgöra vilka skäl som är "giltiga".

Eftersom makrofotografering verkar vara viktig är en kompaktkameras stora skärpedjup en klar fördel.

Sluta nu Erland, läs vad jag skrev! Jag skrev att det finns skäl som talar mot en systemkamera. Sedan skrev jag "jag tycker... ". Förstår du inte att det är min åsikt? Har jag någonsin påstått att inte TS kan fatta sina egna beslut? Jag har aldrig påstått att jag sitter inne med någon absolut sanning, den typen av tvärsäkerhet överlåta jag till dig...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.