Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerabatteri på flyg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, 100 Wh motsvarar 27000 mAh. Men man brukar mäta t ex en powerbanks kapacitet i mAh.
Kan motsvara, men behöver inte. Det säger dessutom inget om energitätheten.

Ett LPE6 från Duracell har 1600 mAh och ligger på 11 Wh. Skulle samma kamerabatteri ha 27 000 mAh och under samma förutsättningar skulle det motsvara 185,6 Wh.

Ett cykelbatteri från Biltema har 10 400 mAh och ligger på 374 Wh.
 
Senast ändrad:
Wh är kapaciteten multiplicerat med den nominella spänning.

Powerbank på 27000mAh > 3,6 alt 3,7 x 27000 = 97,2-99,9 Wh beroende på cellernas kemi.

Ett LPE6 har två celler med en kapacitet på 1600mAh men de är i serie dvs 7,2-7,4v per LPE6.
7,2 x 1600 ≈ 11Wh.
 
Wh är kapaciteten multiplicerat med den nominella spänning.

Powerbank på 27000mAh > 3,6 alt 3,7 x 27000 = 97,2-99,9 Wh beroende på cellernas kemi.

Ett LPE6 har två celler med en kapacitet på 1600mAh men de är i serie dvs 7,2-7,4v per LPE6.
7,2 x 1600 ≈ 11Wh.
Och så finns det även celler med 3,8-3,85 V i nominell spänning.
 
Kan motsvara, men behöver inte. Det säger dessutom inget om energitätheten.

Ett LPE6 från Duracell har 1600 mAh och ligger på 11 Wh. Skulle samma kamerabatteri ha 27 000 mAh och under samma förutsättningar skulle det motsvara 185,6 Wh.

Ett cykelbatteri från Biltema har 10 400 mAh och ligger på 374 Wh.
En lithiumcell har en spänning på 3,6-3,7 V. Man kan givetvis seriekoppla dem för att få högre spänning, men jag har nog aldrig sett en powerbank som fungerar så.
 
En lithiumcell har en spänning på 3,6-3,7 V. Man kan givetvis seriekoppla dem för att få högre spänning, men jag har nog aldrig sett en powerbank som fungerar så.
Som sagt, 3.85 V finns också. De jag sett ligger på 10 000 mAh och 38.5 Wh. Skulle motsvarande ligga på 27 000 mAh överstiger man 100 Wh.
Man ska alltså titta efter Wh och inte mAh när man ska ut och flyga, precis som det står i IATA 2.3a eller hos Transportstyrelsen.
 
Senast ändrad:
Jag har då aldrig haft problem, ingen som vill komma vare sig kamera, objektiv eller batterier. Ett batteri sitter alltid i kamera och 2-4 lösa i separat fack i kameraväskan, men platsskydd om de finns (som som sitter på batterier). Om platsskyddet/polskyddet saknas ligger det löst. Vidare ligger det ett gäng lösa AA-batteriet tillsammans med kamerabatterierna.
 
Som sagt, 3.85 V finns också. De jag sett ligger på 10 000 mAh och 38.5 Wh. Skulle motsvarande ligga på 27 000 mAh överstiger man 100 Wh.
Man ska alltså titta efter Wh och inte mAh när man ska ut och flyga, precis som det står i IATA 2.3a eller hos Transportstyrelsen.
Du har ju rätt i princip, problemet är att Wh sällan anges i specifikationerna för en powerbank. Ganska många större modeller ligger på just 26800 mAh för att klara sig under flyggränsen.
 
Jag har då aldrig haft problem, ingen som vill komma vare sig kamera, objektiv eller batterier. Ett batteri sitter alltid i kamera och 2-4 lösa i separat fack i kameraväskan, men platsskydd om de finns (som som sitter på batterier). Om platsskyddet/polskyddet saknas ligger det löst. Vidare ligger det ett gäng lösa AA-batteriet tillsammans med kamerabatterierna.
Lösa AA-batterier bland litiumbatterier som saknar polskydd är olämpligt. Ett AA-batteri har vanligen metallhölje så det finns risk för kortslutning av litiumbatterierna. Risken är förvisso liten, men det är onödigt att ta den.
 
Du har ju rätt i princip, problemet är att Wh sällan anges i specifikationerna för en powerbank. Ganska många större modeller ligger på just 26800 mAh för att klara sig under flyggränsen.
Tre av tre powerbanks står det på här hemma. Biltema, EasyAcc och Polaroid. På EasyAcc står t.o.m. uträkningen utskriven med 26000 mAh x 3, 7 V = 96,2 Wh.
Kanske äldre som saknar eller bara slumpen?
 
Fortfarande förstår jag inte varför en kamera batteri vara farligt? Jag har rest nästan Jorden runt. Säkerhetskontroll idag har sina idén och krångla för vi fotografer. Störtar flygplanet?
 
Fortfarande förstår jag inte varför en kamera batteri vara farligt? Jag har rest nästan Jorden runt. Säkerhetskontroll idag har sina idén och krångla för vi fotografer. Störtar flygplanet?
Som jag förstår det handlar det om brandrisk. Lithiumbatterier kan vara extremt brandfarliga.
 
Problemet är väl att det är svårt att släcka ett lithiumbatteri som brinner. Det brinner vidare även om man sänker ner det under vatten.
 
Energitätheten är högre i litiumbatterier än andra typer av batterier. En urladdning vid kortslutning kan överhetta batteriet med brand till följd.

Man ska alltså se till att transportera (och förvara) litiumbatterier (och litium-jon-batterier, som det oftast är fråga om för kameror) så att de inte kan kortslutas.
 
Jag har bara flugit fyra gånger med kameror och stort tele, och det har inte varit några problem. Jag har alltid lagt kameraväskan öppen på bandet vid handbagagekontrollen så kan de titta runt som de vill.
 
ANNONS