Annons

Kalibrering av flera objektiv/kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobani17

Medlem
Hej!

Jag har två st Nikon Kamerahus, en D500 och en D850, samt ngr objektiv från tamron.
90mm macro
24-70 G2
70-200 G2
150-600 G2

dessa skulle väl samtliga (för att vara på säkra sidan) behöva kalibreras mot bägge husen.
Jag vet att man kan göra det själv via tap-in console, som jag för övrigt har... men.. vem pallar? =)
dessutom har ja försökt lite smått men jag förstår inte hur du ska kunna se tillräckligt bra när man tar en bild på 24mm med f2.8 på 3 meters avstånd..??
bättre om ngr proffs kan göra det.

Så min fråga är helt enkelt, finns det ngnstans man kan skicka iväg allt o få det kalibrerat här i sverige?... och vad kan kalaset tänkas kosta?

att kalibrera en prime mot en kamera går ju relativt snabbt.. men zoomarna..
 
Finns Nikon kvar i Solna?
Enligt Nikon.se:

Nikon Repair
C/O Goecker AB
Ljusterögatan 12
116 42 Stockholm

Telefontider
måndag - fredag, kl 8:15-16:00
Växel: +46 (0)8 594 109 00
 
Nikon kommer förstås inte att kalibrera Tamrons objektiv. Sedan tycker jag att det känns blir bakvänt att kalibrera något utan att ens ha konstaterat att det finns ett fel.

I vilket fall så finns det ingen svensk fullödig Nikon-serviceverkstad längre. Goecker, som ligger på Södermalm i Stockholm är ombud, så man kan åka och lämna in prylar i butiken.

 
Hej!

Jag har två st Nikon Kamerahus, en D500 och en D850, samt ngr objektiv från tamron.
90mm macro
24-70 G2
70-200 G2
150-600 G2

dessa skulle väl samtliga (för att vara på säkra sidan) behöva kalibreras mot bägge husen.
Jag vet att man kan göra det själv via tap-in console, som jag för övrigt har... men.. vem pallar? =)
dessutom har ja försökt lite smått men jag förstår inte hur du ska kunna se tillräckligt bra när man tar en bild på 24mm med f2.8 på 3 meters avstånd..??
bättre om ngr proffs kan göra det.

Så min fråga är helt enkelt, finns det ngnstans man kan skicka iväg allt o få det kalibrerat här i sverige?... och vad kan kalaset tänkas kosta?

att kalibrera en prime mot en kamera går ju relativt snabbt.. men zoomarna..


Kameraservice kan kalibrera dina objektiv men vid hårdvarukalibrering så kommer endast ett av husen vara optimerat med objektiven. Såvida du inte har sån tur så att båda husen har exakt samma avvikelse (men lär vara mindre troligt).

Nu är det ett par år sen jag kalibrerade 150-600 G2 med D500 men har för mig det kostade 850kr nåt sånt.

Ska du mjukvarukalibrera så att objektiven passar båda kamerahusen så får du snällt ta dig tiden att köra med Tap-n-Console och sen ladda rätt profil för rätt kamerahus innan du sticker ut på fotoäventyr.
 
Min D780 har inbyggd automatiskt kalibreringsfunktion, ganska säker på iaf D500 har något liknande. Man körde två kalibreringar på min Tamron 24-70 G2, en på 24mm och en på 70mm. Blev faktiskt bra.

Skrev ut och använde ett kalibreringsmotiv på vanligt papper. Betydligt mer nice än förfarandet med min gamla 7DII, tog evinnerlig tid
 
”för att vara på den säkra sidan”, jag skulle istället säga if not broken, don’t fix it.

Sätt upp en hundralapp på en plan vägg och fotografera av denna på ett avstånd som du normalt brukar använda objektivet, men det är lämpligt att det är ett avstånd så att det med 100% inzoom tydligt ser linjerna i ögat.

Använd AF-S en punkt största bländare och en tid som utesluter skakningsoskärpa. Ta bilder med dina objektiv och på olika brännvidder, gärna 10 bilder i varje läge och som referens så tar du också en bild i varje inställning med live view.

Mellan varje bild kan du vrida avståndsringen åt närgräns och oändligt så att du går mot målet från båda hållen

Bilden på sedeln ger en väldigt bra underlag på hur skärpan ser ut och du bör enkelt kunna jämföra dina hus och objektiv
 
Hej!

Jag har två st Nikon Kamerahus, en D500 och en D850, samt ngr objektiv från tamron.
90mm macro
24-70 G2
70-200 G2
150-600 G2

dessa skulle väl samtliga (för att vara på säkra sidan) behöva kalibreras mot bägge husen.
Jag vet att man kan göra det själv via tap-in console, som jag för övrigt har... men.. vem pallar? =)
dessutom har ja försökt lite smått men jag förstår inte hur du ska kunna se tillräckligt bra när man tar en bild på 24mm med f2.8 på 3 meters avstånd..??
bättre om ngr proffs kan göra det.

Så min fråga är helt enkelt, finns det ngnstans man kan skicka iväg allt o få det kalibrerat här i sverige?... och vad kan kalaset tänkas kosta?

att kalibrera en prime mot en kamera går ju relativt snabbt.. men zoomarna..


Hej
Kolla denna länk
 
Min D780 har inbyggd automatiskt kalibreringsfunktion, ganska säker på iaf D500 har något liknande. Man körde två kalibreringar på min Tamron 24-70 G2, en på 24mm och en på 70mm. Blev faktiskt bra.

Skrev ut och använde ett kalibreringsmotiv på vanligt papper. Betydligt mer nice än förfarandet med min gamla 7DII, tog evinnerlig tid
Funktionen finns på D500, men den har inte möjlighet att lägga in två värden som D780.
 
Jo D500 har autokalibrering, men jag gjorde mitt manuellt istället tyckte inte den automatiska var lika bra, men kanske bättre än inget.

När jag hade två Tamronobjektiv så kunde inte huset särskilja dessa så det gick enbart att göra en kalibrering som gällde alla Tamronobjektiv. Detta var ett Tamron 90/2,8 G1 samt ett Tamron 70-200/2,8 G1, så kontrollera verkligen att kalibreringen tar för varje individ
 
Min D780 har inbyggd automatiskt kalibreringsfunktion, ganska säker på iaf D500 har något liknande. Man körde två kalibreringar på min Tamron 24-70 G2, en på 24mm och en på 70mm. Blev faktiskt bra.

Skrev ut och använde ett kalibreringsmotiv på vanligt papper. Betydligt mer nice än förfarandet med min gamla 7DII, tog evinnerlig tid

Är flertalet som tycker den automatiska kalibreringen (ett värde) inte funkar speciellt bra på lite längre avstånd. Oklart vad som egentligen menas med längre avstånd.

Vet inte hur det är med D780 men D500 fick en firmware (minns tyvärr inte vilken) som gjorde att endast originalobjektiv funkade med den automatiska kalibreringen. Vet att när D500 kom och ett antal firmware senare så funkade det med tredjeparts utan problem. Hur det är nu med de allra senaste firmware skall jag låta vara osagt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.