Annons

Köpråd gällande mellanstor kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Stimo

Ny medlem
Hej!
Jag har börjat fota ganska nyligen (ca 1 år) med min lilla Sony RX100 Va. Jag är väldigt nöjd och imponerad av vad den lilla maskinen kan göra men känner ibland att jag kan sakna lite andra objektiv. Särskilt ett prime-objektiv då jag gillar att hålla mig till ett brännvidd varje fotosession.
Har kollat en del på kameror och är någon som kan ha ganska mycket beslutsångest. Just nu funderar jag på följande, rankat från mest intresserad till minst. Fotar mest men vill ha möjligheten för filmning också. Fullformat inte aktuellt då jag inte har pengar för det desvärre.
A6400 (är redan i "ekosystemet" samt gillar formfaktorn när jag provat)
GX9 eller GX80 (ekonomiskt hållbart)
XT30 (snygga färger)

Någon som kan vägleda mig? Borde jag nöja mig med det jag har?

Trevlig helg
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Hej! Vi har gått olika vägar du och jag. Har precis fått hem en RX100 VA och sitter och väntar på att batterierna ska laddas. :D

Jag har en OM-1 och använde tidigare Olympus E-M1. Tror vi är rätt många här som har M43. För mig räcker det. Fullformat blir som du säger dyrt - och tungt. Kamerorna är ju mindre nu med spegellöst, men det är inte objektiven.

Tycker du ska satsa. Systemkameror är roligt. Kan inte Panasonic, så kan inte råda dig om modellerna där.

Det du ska vara medveten om med M43 är att den mindre sensorn är mer "brusig" än en fullformatare. Men du kommer ju från en ännu mindre sensor, så för dig blir det nog ingen chock. Det blev det för mig när köpte E-M1. Gillar att fota på kvällar och nätter nämligen. Men med de nya brusreduceringsprogrammen som finns nu är det inte längre ett problem, inte för mig ivf.

Håller helt med dig om fast brännvidd. Har två fina Olympuszoomar, som jag så att säga började med. Sen började jag köpa på mig manuella kinesiska objektiv - och upptäckte att det blev mycket roligare att fota. Kanske för att jag började med film, enbart fasta brännvidder och allt manuellt. Jag tänker annorlunda och det blir bättre bilder. Men klart jag använder zoomarna också.
 

Brix

Aktiv medlem
Objektiven är ju det viktigaste när det gäller bildkvalité så du bör ju kolla minst lika mycket på dem.

Sen blir det lättare att rekommendera nåt om du säger vad du fotar också :)
 

Stimo

Ny medlem
Hej! Vi har gått olika vägar du och jag. Har precis fått hem en RX100 VA och sitter och väntar på att batterierna ska laddas. :D

Jag har en OM-1 och använde tidigare Olympus E-M1. Tror vi är rätt många här som har M43. För mig räcker det. Fullformat blir som du säger dyrt - och tungt. Kamerorna är ju mindre nu med spegellöst, men det är inte objektiven.

Tycker du ska satsa. Systemkameror är roligt. Kan inte Panasonic, så kan inte råda dig om modellerna där.

Det du ska vara medveten om med M43 är att den mindre sensorn är mer "brusig" än en fullformatare. Men du kommer ju från en ännu mindre sensor, så för dig blir det nog ingen chock. Det blev det för mig när köpte E-M1. Gillar att fota på kvällar och nätter nämligen. Men med de nya brusreduceringsprogrammen som finns nu är det inte längre ett problem, inte för mig ivf.

Håller helt med dig om fast brännvidd. Har två fina Olympuszoomar, som jag så att säga började med. Sen började jag köpa på mig manuella kinesiska objektiv - och upptäckte att det blev mycket roligare att fota. Kanske för att jag började med film, enbart fasta brännvidder och allt manuellt. Jag tänker annorlunda och det blir bättre bilder. Men klart jag använder zoomarna också.
Hej! Läste precis din tråd. Tror verkligen du kommer vara nöjd med den. Jag har själv fotat många år analogt men tyckte faktiskt det blev både dyrt och bökigt i slutändan. Särskilt när man var ute och reste och bar runt på 17 olika filmrullar... Därför har jag valt att gå över till digitalt, vilket jag inte ångrar. La upp några bilder jag tog i höstas med RX100 Va, lyckades bara få upp JPG så kvaliteten speglas nog inte så väl men har tryckt upp alla de i A4 med solklart resultat.
Tack för tipsen, M43 har intresserat mig. Man kan få ganska bra glas för ett bra pris samt att man kan hålla vikten nere vilket är det bästa tycker jag...
Ska kolla lite på olympus med!
 

Stimo

Ny medlem
Objektiven är ju det viktigaste när det gäller bildkvalité så du bör ju kolla minst lika mycket på dem.

Sen blir det lättare att rekommendera nåt om du säger vad du fotar också :)
Väldigt sant! Tror jag har kommit fram till en prime runt 50 samt en runt 80-90. De två jag brukar uppskatta mest när jag fotar digitalt och analogt.
Fotar väl egentligen allt möjligt. Försöker fånga vardagen i bildformat. Om det så är mina vänner och familj eller utflykter och resor. Så behöver inte en kamera som briljerar på något men en som är ganska bra på allt. Eventuellt bra autofokus då jag kan vara ganska kass på det själv hehe... Är det ett rimligt svar? :)
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Ja, jättebra svar. Det finns hjälpmedel för fokusering. Dels zebra-mönster eller vad det brukar kallas på svenska, där kanter som är i fokus blir färgade. Tycker personligen det suger, alla linjer med hög kontrast blir markerade verkar det som, men många använder det med framgång. Sen förstoring. Man trycker in en knapp och ser ett bildutsnitt i vald förstoringsgrad. Så använder man sökaren som en mattskiva helt enkelt. Funkar bra för mig.

Klart du ska ha ett aumatiskt objektiv med kameran. Men när du vill utöka, så titta gärna på de lite bättre kinaobjektiven. Laowa och TTArtisan är märken jag törs rekommendera. Ochman sparar en rejäl slant. Fast jag kan ju inte lova att alla deras objektiv är bra. Men de jag har är jag mer än nöjd med, särkilt då Laowa som har nåt speciellt.;)

Jo, jag tror jag blir nöjd. Först var förvirring stor eftersom reglagen inte är som man är van, men nu har jag börjat hitta runt lite bättre. Och jag tycker inte de små knapparna är så stort hinder som jag trodde. Kameran känns gedigen trots sin litenhet.
 

PMD

Aktiv medlem
Sen började jag köpa på mig manuella kinesiska objektiv - och upptäckte att det blev mycket roligare att fota.
Det finns numera många mycket bra kinesiska objektiv, men man bör nog tänka lite på om man vill stödja en brutal diktatur.
Det är svårt att låta bli att köpa billiga grejer som är riktigt bra.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Det gör vi i princip vad vi än köper. Behöver inte stå "Made in China" för att produkten ska innehåller komponenter från Kina. Och många no-brand saker, typ en slickepott på Willys, riskerar att komma från Kina. Blir väl inte värre för att man köper något bra? Och förresten ska väl de förtryckta kineserna äta de också. Det är inte helt lätt att förhålla sig till världens förtyckarregimer,
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Sony A6X00-serie är säkert trevliga.

Själv äger jag en GX9 med extra grepp samt en E-M1 Mk II. Båda kan man komma över för mycket facila priser. Olympus ger mer neutral och väldigt fin färgåtergivning. Panasonic ger lite mer mättade färger och ökad kontrast. Jättemycket fin optik till facila priser. Fotar själv väldigt gärna med Olympus fasta objektiv, särskilt 25 mm/1,2. Även deras 12-40/2,8 är väldigt bra. Väldigt lätt att få med sig ett M43 system, en liten axelväska kan lätt rymma 1-2 hus och flera objektiv.

Vad gäller XT30. Själv äger jag en X100V. Jättesnygg men den får faktiskt stanna hemma ganska ofta. Det jag saknar är egentligen utbytbara objektiv så XT30 kan mycket väl vara en bra val. Väldigt bra andrahandsmarknad med mycket optik att välja på.

Enda invändningen är att du kan komma över en A7III eller A7C för rätt låga priser. Och fullformat är ändå fullformat.

Beslutsvåndan kan jag tydligen inte hjälpa dig med. :cool:
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Och förresten ska väl de förtryckta kineserna äta de också. Det är inte helt lätt att förhålla sig till världens förtyckarregimer,
Jag är inte helt oskyldig när det gäller inköp av kinesiska produkter, och som du skrev har man ofta ingen aning om hur kinesisk en produkt är. Ganska mycket av de japanska kameratillverkarnas produktion sker i Kina.

Att tänka på saken skadar dock inte, och ibland kanske man man göra ett aktivt val. På apartheidtiden i Sydafrika fanns t.o.m. sanktioner från många västländer i kraft.

(Mat kan nog alla kineser få helt utan utrikeshandel).
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!
Jag har börjat fota ganska nyligen (ca 1 år) med min lilla Sony RX100 Va. Jag är väldigt nöjd och imponerad av vad den lilla maskinen kan göra men känner ibland att jag kan sakna lite andra objektiv. Särskilt ett prime-objektiv då jag gillar att hålla mig till ett brännvidd varje fotosession.
Har kollat en del på kameror och är någon som kan ha ganska mycket beslutsångest. Just nu funderar jag på följande, rankat från mest intresserad till minst. Fotar mest men vill ha möjligheten för filmning också. Fullformat inte aktuellt då jag inte har pengar för det desvärre.
A6400 (är redan i "ekosystemet" samt gillar formfaktorn när jag provat)
GX9 eller GX80 (ekonomiskt hållbart)
XT30 (snygga färger)

Någon som kan vägleda mig? Borde jag nöja mig med det jag har?

Trevlig helg
Hej!



MFT är så bra för hur kan du annars komma undan med en tenba tools box 6 som innehåller följande:

Olympus 9-18

Lumix 12-32

Lumix 35-100/4-5,6

Lumix 25/1,7

Olympus 75-300

Liten mikrofon för blixtskon, 3,5 mm

Allt ovan väger mindre än 1300 gram.

Lägg till en GX9+17/1,8 eller en G90+17/1,8 så hamnar du på 1850gram eller 1950gram totalvikt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Varför inte fortsätta med Sony om du gillade A6400 borde väl A6700 ligga bra till. med 10bit 4.2.2 borde du få bra lättredigerad video, eller du kanske inte räknar den som mellanstor
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tycker det kan vara klokt att hålla sig till ett märke, så att hantering och färgåtergivning är så lika som möjligt.

Sonys aps-serie är lite bortglömd och den har inte världens största utbud av objektiv. Å andra sidan är många väldigt bra, och hur många behöver man egentligen? Jag använder själv en A6500 nästan dagligen. Det enda jag har att klaga på är att den är lite långsam (inte autofokus eller seriematning, det är mer än nog - men den är lite seg att komma igång) och har brutal rolling shutter i video och med elektronisk slutare.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag har 4 st M43 kameror och är helnöjd med dem. Kör bara fasta brännvider på dom och tycker resultatet blir fantastiskt bra.
 
ANNONS