Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inget ljud med Röde mic inkopplad till 5D mark II och Ninja 2

Produkter
(logga in för att koppla)

rannug

Avslutat medlemskap
Köpte en beg Ninja 2 för att filma med min Canon 5 D Mark III. Har kopplat de två nu och fått allt (det mesta i alla fall) att funka utom ljudet. Jag får inte med mig något ljud med Röde micken inkopplad.
Inkopplingen kort. Micken till micingången på 5D III.
En ljudkabel mellan hörlursuttaget på 5D III och micingången på Ninja 2.
Inställningen i 5D III är att Ninjan ska styras över HDMI.
(micen fungerar normalt inkopplad till kameran utan Ninja) det är alltså inget fel på micen.
Tacksam för alla tips
 
Tack för tipset, men tyvärr. Det funkar inte med den externa mixen. Har dubbelkollat alla kablar. Det fungerar med kamerans interna mic, men man vill ju ha bättre ljud än vad den kan ge.
 
Ok. Hoppas någon annan kan ge svar. Tyvärr kan jag inte testa själv. Saknar både Canon-kameror och Ninja hemma. Men om jag kommenterar din tråd ... så ligger du kvar längre i den synliga listan ;)
 
Har fått två tips om att ingen ljudkabel behövs, utan endast HDMI-kabel. Har testat detta och det fungerar inte.
Det fungerar inte heller om man tar ut minneskorten i kamera som en person tipsat om.
Jobbar vidare för att lösa problemet.
 
Har nu uppdaterat Ninja 2 med senaste firmware 4.3.
Problemet kvarstår.
Lusläst manual och kollat instruktionsfilmer ett antal ggr.
Kan inte se att någon inställning är fel.
Alla kablar är kollade. Ljudet fungerar med Ninja utan extern mick = ljudkabeln OK.
Den externa micken fungerar inkoppas till kameran UTAN Ninja 2. = Inget fel på micken.

Har skapat ett ärende på Canon onlinesupport. De har skickat vidare till nästa nivå.
 
Canons support kunde inte hjälpa mig p g a att det inte har tillgång till någon Ninja 2.
Då gick frågan till Atomos. Här är deras svar:
Looks like it's a mic level Audio, this is not supported with Ninja 2. Ninja 2 support Line level Audio.
if receive mic level audio it will not be detected or may be heard very low, this will need to go through a Pre-Amp or alternative device that will output line level for us to use.

Som jag tolkar det tror Atomos att min röde mick sänder ljudsignal med Level Audio och det fungerar inte med Ninja 2.
Min röde mick är en SVM (Stereo Video Mic)
Har nu skickat en fråga till Röde om vilken signal micken använder. Kan ej hitta något om Audio Level eller line Level i manualen. Micken är relativt gammal - över 10 år men fungerat alldeles utmärkt och jättebra för övrigt.
Mest använd för några år sedan tillsammans med en Sony VX200 (DV-kamera)

Har också testat med en äldre Canon mick. Resultatet är detsamma.
 
Hej

Går det att höja nivån på hörlurarna ytterligare när du använder den externa mikrofonen, eller är volymen redan på max?
 
Nivån var satt till ca 80 %. Har provat att höja den till max. Blir ingen som helst förändring.
 
Canons support kunde inte hjälpa mig p g a att det inte har tillgång till någon Ninja 2.
Då gick frågan till Atomos. Här är deras svar:
Looks like it's a mic level Audio, this is not supported with Ninja 2. Ninja 2 support Line level Audio.
if receive mic level audio it will not be detected or may be heard very low, this will need to go through a Pre-Amp or alternative device that will output line level for us to use.
----------------------------
Fick ett meddelande att jag skulle ringa en kille som sett tråden.
Han påpekade att Atomos tror att Röde SVM micken är inkopplad i Ninja 2:s line In jack, men så är det ju inte.
Rödemicken kopplas in till kamerans (Canons 5d Mark III:s mic ingång.
Sen från kamerans hörlursuttag kopplas en ljudkabel till Ninja 2: Line In jack.

En dubbelkoll ytterligare gjorde jag efter detta samtal.
Med Röde SVMmicken inkopplad till kamerans mickingång och ett par earplugs i hörlursuttaget går det alldeles utmärkt att höra hur Rödemicken tar upp ljudet.

En fundering utifrån detta.
Rödemicken är en stereomick. Oklart om ljudkabeln kan sända över stereoljud. Kan det vara värt att prova med en ljudkabel som jag vet sänder stereo? Blir på måndag i så fall.
 
Canons support kunde inte hjälpa mig p g a att det inte har tillgång till någon Ninja 2.
Då gick frågan till Atomos. Här är deras svar:
Looks like it's a mic level Audio, this is not supported with Ninja 2. Ninja 2 support Line level Audio.
if receive mic level audio it will not be detected or may be heard very low, this will need to go through a Pre-Amp or alternative device that will output line level for us to use.
----------------------------
Fick ett meddelande att jag skulle ringa en kille som sett tråden.
Han påpekade att Atomos tror att Röde SVM micken är inkopplad i Ninja 2:s line In jack, men så är det ju inte.
Rödemicken kopplas in till kamerans (Canons 5d Mark III:s mic ingång.
Sen från kamerans hörlursuttag kopplas en ljudkabel till Ninja 2: Line In jack.

En dubbelkoll ytterligare gjorde jag efter detta samtal.
Med Röde SVMmicken inkopplad till kamerans mickingång och ett par earplugs i hörlursuttaget går det alldeles utmärkt att höra hur Rödemicken tar upp ljudet.

En fundering utifrån detta.
Rödemicken är en stereomick. Oklart om ljudkabeln kan sända över stereoljud. Kan det vara värt att prova med en ljudkabel som jag vet sänder stereo? Blir på måndag i så fall.

Stereokabeln har väl två ringar som en hörlurskabel?
 

Min ljudkabel ser ut precis som den du länkat till. Ena änden är en vinklad kontakt annars samma.
Och den fungerar med båda kanalerna när ljudet spelas in med kamerans interna mick. Jag kan då se BÅDA kanalernas ljudnivåer i Ninjan.
Om jag kopplar ett par hörlurar till Ninjans hörlursuttag hör jag BÅDA kanalerna.
Med detta anser jag att ljudkabeln är OK.
 
Mono vs stereo

Sava = Ja.
Testar igen med bara ljudkabeln - ingen rödemick. Inspelning med kameran interna mick.
Kan se båda kanalernas nivåer i Ninjan.
Ser INTE ut som det är något fel på ljudkabeln. Den verkar funka på båda kanalerna.

Canon-kamerans interna mikrofon är en monomikrofon. Det kan därmed vara ett problem med kombinationen av mikrofontyperna (intern vs extern) och kabeln mellan kameran och inspelare. Borde inte vara det, men ibland överträffar verkligheten dikten. Bara en kontrollfråga: Har du kontrollera utnivån på kamerans hörlursuttag (håll RATE-knappen intryckt och höj (eller sänk) med den lilla knappen som fungerar som en slags "joystick". Det borde inte vara detta som är problemet eftersom du hör ljudet när du kopplar in hörlurar, men alla i alla fall. Problemet är mystiskt och då är det lika bra att dubbelkolla allt.
 
Canon-kamerans interna mikrofon är en monomikrofon. Det kan därmed vara ett problem med kombinationen av mikrofontyperna (intern vs extern) och kabeln mellan kameran och inspelare. Borde inte vara det, men ibland överträffar verkligheten dikten. Bara en kontrollfråga: Har du kontrollera utnivån på kamerans hörlursuttag (håll RATE-knappen intryckt och höj (eller sänk) med den lilla knappen som fungerar som en slags "joystick". Det borde inte vara detta som är problemet eftersom du hör ljudet när du kopplar in hörlurar, men alla i alla fall. Problemet är mystiskt och då är det lika bra att dubbelkolla allt.

Testat. var ganska hög - nära max. Drog först upp den till max, men har sen sänkt den två snäpp.
 
Så kameran spelar in internt i dual-mono, ej stereo.
Någonting krockar när stereosignalen från externa mikrofonen skall vidare till Ninjans monoingång.

Går mikrofonen att ställa om till mono?
Kan du testa med en extern monomikrofon?
 
Så kameran spelar in internt i dual-mono, ej stereo.
Någonting krockar när stereosignalen från externa mikrofonen skall vidare till Ninjans monoingång.

Går mikrofonen att ställa om till mono?
Kan du testa med en extern monomikrofon?

Det går inte att ställa om Röde SVM micken tel mono.
Vet inte riktigt var jag ska få tag på en monomick, men jag kan ju höra mig för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.