Annons

Hur viktig är uppladdningstiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

mia.larsson

Aktiv medlem
Jag har tänkt ordna en enklare studio hemma - främst för att kunna fotografera våra barn, iallafall inledningsvis.

Efter en del funderande har jag bestämt mig för ett studiokit av budgetmodell. Jag vet att manfår vad man betalar för men för mig blir det rätt med ett sånt ändå tror jag. (Har en liten budget till detta, är för oinsatt för att kunna plocka ihop eget på beg.marknaden och vill helst komma igång NU) :)
Visar sig sedan studiofotografering vara min grej får man väl yta upp sig allteftersom om behov finns.
http://fotosidan.se/forum/showthread.php?t=127744
UTöver ett sådant paket tänkte jag skaffa en vit pappersrulle som bakgrund.

För mig står det nu mellan tre olika paket:

http://cgi.ebay.com/540w-220V-Studi...679?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb33447cf Verkar ju vara mkt för pengarna. Dessutom tre blixtar istället för två. Det som fårmig att tveka är uppladdningstiden (0,5-3 sekunder). 180 Ws.

http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html Har snabbast uppladdningstid av de tre paketen (o,5-1 sekund). Dessutom ingår radiosändare för trådlös användning och det är väl bra antar jag. 110 Ws.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371261 Kanske med värdepaketet oxå... Uppladdningstid 1-2 sekunder. 120 Ws.


Jag har nu hakat upp mig på detta med uppladdningstid utan att egentligen veta hur viktig den är. Är bara rädd att jag ska stå där med tre vilda ungar (6 månader, 2 år och 4 år) som inte kan vara stilla och vänta medan blixtar laddas upp. :)

När jag har läst lite om detta har jag dock fått uppfattningen att man sällan nyttjar hela blixtens effekt om man fotograferar hemma i sitt trånga vardagsrum? Och att den högsta angivna uppladdningstiden är den tid det tar att ladda upp vid full effekt? I sådant fall kanske det inte blir så kännbara uppladdningstider med Ebay-paketet ändå, eftersom det har starkast blixtar?

Finns det någon snäll person som har lust att reda ut begreppen för mig så jag inet köper "fel"? :)

En annan sak som jag funderar på är detta med trådlös användning, det låter ju mkt smidigt. I Kaffebrus paket ingår ju sådan utrustning. Ingår det i Ebays?? Och hur är det med Cyberphoto - är IR-sändaren som ingår i värdepaketet samma sak?
 
Hemma i ett vardagsrum är alla former av studioblixtar egentligen overkill. Kompaktblixtar räcker långt.

(Jag har faktiskt inte använt mina D-Lite2'or en enda gång för "hemma hos"-foto sen jag skaffade ett par extra SB-800, de är bara jobbiga att ha med sig jämfört med kompaktblixtarna.

Men ärligt talat, jag tror inte att du får något problem med något av paketen. Jag har jäkligt svårt att se att uppladdningstiden hinner bli något problem. Som du säger så använder man sällan full effekt.
 
Alla IR sändare fungerar på samma sätt.

I Ebay paketet är det dock en radiosändare. Tänk på att det kan bli tull, skatt och andra avgifter om man köper från icke EU länder.

Uppladdningstiden kan vara viktig om du är van att skjuta snabba serier och blir frustread av att vänta nån sekund eller två. Å andra sidan om man kollar bilden man just tagit på kameran, lite snabbt, blir det ungefär lagom paus mellan bilderna.

Jag startade själv med kitet från Kaffebrus och kör med dem fortfarande , efter 5 år, även om jag kompletterat med andra blixtar under tiden.

För mig fungerar det bra trots 2 sek mellan bilderna, kan bli lite extra koncentration på komposition mm då.
 
Just det, tänk på en sak till om du beställer från eBay-handlaren. Eftersom vederbörande skeppar från Kina så bör du ju räkna med Tull+Hanteringskostnader+Moms i slutpriset.
 
Tradera har ett billigt paket inkl radiosändare etc som skeppar från Kina. Hennes (Bedazzalink) är inkl moms, tull etc och endast frakt från henne.
Har beställt från henne tidigare och hon har bara bra omdömen.

/Stefan
 
Hemma i ett vardagsrum är alla former av studioblixtar egentligen overkill. Kompaktblixtar räcker långt.

(Jag har faktiskt inte använt mina D-Lite2'or en enda gång för "hemma hos"-foto sen jag skaffade ett par extra SB-800, de är bara jobbiga att ha med sig jämfört med kompaktblixtarna.

Men ärligt talat, jag tror inte att du får något problem med något av paketen. Jag har jäkligt svårt att se att uppladdningstiden hinner bli något problem. Som du säger så använder man sällan full effekt.

Jag har inga blixtar öht i nuläget (förutom den inbyggda i kameran), så även kompaktblixtar skulle bli en utgift för mig... Iofs kanske de har ett bredare användningsområde, men jag fotar ungefär aldrig någonannanstans än hemma eller utomhus, och då oftast dagtid, så jag tänkte att för mig blir det nog bra med ett enkelt studiopaket...hoppas jag. :)

Men på ditt svar låter det ju som att jag förstått rätt när jag trott att uppladdningstiden inte blir så lång ändå eftersom jag troligen inte kommer nyttja blixtarnas fulla effekt? Att en uppladdningstid på 1-3 sekunder i praktiken bara är tre sekunder de gånger man nyttjar blixtarnas fulla effekt?Och att det gör man typ aldrig hemma i vardagsrummet? Eller? (Jag är aningen okunnig på området)
 
Alla IR sändare fungerar på samma sätt.

I Ebay paketet är det dock en radiosändare. Tänk på att det kan bli tull, skatt och andra avgifter om man köper från icke EU länder.

Uppladdningstiden kan vara viktig om du är van att skjuta snabba serier och blir frustread av att vänta nån sekund eller två. Å andra sidan om man kollar bilden man just tagit på kameran, lite snabbt, blir det ungefär lagom paus mellan bilderna.

Jag startade själv med kitet från Kaffebrus och kör med dem fortfarande , efter 5 år, även om jag kompletterat med andra blixtar under tiden.

För mig fungerar det bra trots 2 sek mellan bilderna, kan bli lite extra koncentration på komposition mm då.

Vad är skillnaden på IR och radiosändare i praktiken? Är det någon av dem som är att föredra? (Radiosändare borde ju vara bättre, eller?) Det verkar vara så att Cyberphoto har IR och de två andra har radio...

Ibland brukar det nog bli så att jag försöker fota många bilder snabbt, typ öka chansen att någon blir bra de gånger tre småungar ska vara på samma bild och någon alltid får för sig att kravla sig bort eller blunda eller göra något annat. :)
Samtidigt skadar det ju inte med lite extra koncentration heller... Men när jag fotar alla tre ungarna blir det oftast först koncentration och sen flera snabba bilder och sen ny koncentation och flera snaba igen.
Men det sättet att fotografera kanske inte funkar med något av paketen ändå - kanske man måste ha dyrare blixtar isf? (och det är ju inget alternativ för mig).

Två sekunder är ju dock ingen evighet egentligen. Säkerligen något man kan vänja sig med. :)

Att det ska vara så svårt att välja. Villju välja rätt och inte ångra sen - och just det är så svårt när jag inte kan något alls om studiofotografering (ännu) :)
 
Tradera har ett billigt paket inkl radiosändare etc som skeppar från Kina. Hennes (Bedazzalink) är inkl moms, tull etc och endast frakt från henne.
Har beställt från henne tidigare och hon har bara bra omdömen.

/Stefan

Åh nej! Ännu mer att välja på! ;)

Är det detta du menar:
http://www.tradera.com/Komplett-studiopaket-inkl-3-blixtar-fri-frakt-auktion_1414_124115385

Det verkar ju rätt likt Ebays (men utan softboxar). Att slippa frakt och moms osv är ju rätt bra.
 
Jag har inga blixtar öht i nuläget (förutom den inbyggda i kameran), så även kompaktblixtar skulle bli en utgift för mig... Iofs kanske de har ett bredare användningsområde, men jag fotar ungefär aldrig någonannanstans än hemma eller utomhus, och då oftast dagtid, så jag tänkte att för mig blir det nog bra med ett enkelt studiopaket...hoppas jag. :)

Men på ditt svar låter det ju som att jag förstått rätt när jag trott att uppladdningstiden inte blir så lång ändå eftersom jag troligen inte kommer nyttja blixtarnas fulla effekt? Att en uppladdningstid på 1-3 sekunder i praktiken bara är tre sekunder de gånger man nyttjar blixtarnas fulla effekt?Och att det gör man typ aldrig hemma i vardagsrummet? Eller? (Jag är aningen okunnig på området)


Ungefär så. Jag använder sällan över 1/5 effekt på en 200W/s i ett vardagsrum. Samtidigt så räcker en SB-900 för att rödfärga en hel bergvägg bakom ett brudpar om man vill, så varför släpa ut studioblixtar i de flesta fall så att säga.

Jag säger inte att studioblixtar är fel väg att gå, tvärtom de är otroligt användbara. Jag säger bara att jag själv knappt har använt mina alls sen jag skaffade fler kompaktblixtar.

Dock, det finns ett mycket större utbud färdiga ljusformare till kompaktblixtar (Softboxar, strip-boxar, paraplyer, etc etc) än det gör till kompaktblixtarna. Men då kommer ju nästa fråga: De olika blixttillverkarna har olika fästen för tillbehören så det kan också vara lurigt.
 
Vad är skillnaden på IR och radiosändare i praktiken? Är det någon av dem som är att föredra? (Radiosändare borde ju vara bättre, eller?) Det verkar vara så att Cyberphoto har IR och de två andra har radio...

Enkelt sammanfattat: Radio är att föredra, men dyrare.

En IR-sigal kräver ju fri sikt mellan sändare och mottagare och störs av starkt ljus. Även med fri sikt är räckvidden oftsast begränsad till några meter.
 
Så svårt att välja

Stort tack för era synpunkter i tråden...

Nu har jag fyra st mer eller mindre lika paket att välja på...
2-3 blixtar
Med eller utan softbox
IR eller radiosändare
Lite olika uppladdningstid
Lite olika pris
Med eller utan div tillbeör

Ni som vet mer än mig om studiofotografering - har ni något förslag på vilket som är bäst att välja för mig?

Ska användas hemma i en "hörna" av vardagsrummet. Iaf inledningsvis är mitt huvudsyfte att fotografera mina barn. Bakgrunden blir inledningsvis vit pappersrulle. Jag är total nybörjare på studiofotografering. Det är ingen nackdel om blixtarna går någorlunda lätt att packa undan (så de går att ha i förrådet periodvis.
 
Hemma i ett vardagsrum är alla former av studioblixtar egentligen overkill. Kompaktblixtar räcker långt.

.

Absolut! Visst är det så och jag använder också en näve on-camera-blixtar med triggers men de tar eoner av tid på sig att ladda upp så det känns som en fikapaus mellan varje bild. Och det kan vara lite irriterande, Särskilt när man ska plåta barn och djur.
 
Var och en gör förstås som den vill, men tänker du dig verkligen att du ska skaffa dig en studio för att fotografera dina barn??
Visst är det bra med några uppställda bilder i en studio, men praktiskt taget alla roliga bilder på barn är ju tagna där det händer någonting, i de miljöer som de leker i, inte när de sitter fastspikade på en pall framför en fondvägg och ser förbannade ut för att de inte får gå/krypa och göra det de vill.

För egen del känns det som om det vore betydligt effektivare att belysa den studio man ev. fixar åt sig hemma med bra kompaktblixtar, typ 580 EX II, SB-900, 58 AF-2 eller vad de nu kan heta, beroende på fabrikat, för de blixtarna kan man ju ta med sig på andra ställen också. Att du fotograferar utomhus annars är ingen ursäkt. Ju värre solen skiner desto mer behöver man blixten.

En sån här bild hade varit helt igensotad om jag inte mött med blixten från andra håller. Den är alltså inte frilagd efteråt, utan färdig från kameran.

Ta bilder på ungarna i deras vardagsmiljö, inte i något de betraktar som snarlikt ett fängelse!
 
Enkelt sammanfattat: Radio är att föredra, men dyrare.

En IR-sigal kräver ju fri sikt mellan sändare och mottagare och störs av starkt ljus. Även med fri sikt är räckvidden oftsast begränsad till några meter.

Det var det jag nästan gissade (ang IR alltså). För min del gör det att det lutar åt kafferus, ebay eller tradera - även om jag tycker att just Cyberphoto rent allmänt verkar väldigt bra att ha att göra med.

Och sen var det då det där med fästen. Vilken djungel... :)
 
Absolut! Visst är det så och jag använder också en näve on-camera-blixtar med triggers men de tar eoner av tid på sig att ladda upp så det känns som en fikapaus mellan varje bild. Och det kan vara lite irriterande, Särskilt när man ska plåta barn och djur.

Eftersom jag måste köpa in oavsett blixttyp (har inget nu) och ska fota småbarn så känns studioblixtpaket alltså rätt bra :)
Även om det säkerligen vore smidigt att ha annat för det fall att jag vill ta med mig grejerna någonstans någon gång
 
Var och en gör förstås som den vill, men tänker du dig verkligen att du ska skaffa dig en studio för att fotografera dina barn??
Visst är det bra med några uppställda bilder i en studio, men praktiskt taget alla roliga bilder på barn är ju tagna där det händer någonting, i de miljöer som de leker i, inte när de sitter fastspikade på en pall framför en fondvägg och ser förbannade ut för att de inte får gå/krypa och göra det de vill.

För egen del känns det som om det vore betydligt effektivare att belysa den studio man ev. fixar åt sig hemma med bra kompaktblixtar, typ 580 EX II, SB-900, 58 AF-2 eller vad de nu kan heta, beroende på fabrikat, för de blixtarna kan man ju ta med sig på andra ställen också. Att du fotograferar utomhus annars är ingen ursäkt. Ju värre solen skiner desto mer behöver man blixten.

En sån här bild hade varit helt igensotad om jag inte mött med blixten från andra håller. Den är alltså inte frilagd efteråt, utan färdig från kameran.

Ta bilder på ungarna i deras vardagsmiljö, inte i något de betraktar som snarlikt ett fängelse!

Nja inte FÖR ATT fota mina barn :)
Jag vill ha för att lära mig fota i studio rent allmänt. Däremot är ungarna de inledande motivet - dels för att de finns tillgängliga att öva på och dels för att jag vill passa på att ta studiobilder på dem nu när de är små (jag gillar studiobilder på ban när de är riktigt små....men som du säger, ofta är ju deras naturliga miljö bättre annars).

Inget av mina syften är så stort så att jag skulle lägga stora pengar på det. Men när det går att få ett budgetpaket för runt 2000 kr så känns det värt det. Visar det sig sen vara trist eller för svårt eller något jag inte använder av andra anledningar så säljer jag grejerna om något år - och förlusten lär ju iaf inte bli mer än 1500-2000 kr max (om vi ponerar att jag lägger ner 2500 kr på det). Och för de pengarna har jag då förmodligen haft mycket kul, lärt mig nya saker och fått fina (nja halvfina iaf) bilder på ungarna och andra personer/föremål... :)

Men visst skulle kompakta blixtar kanske kunna vara ett alternativ - men de är ju oxå dyra :(
(om inte annat verkar de ju trevliga att ha utomhus) :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.