Annons

Hur tänka med försäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Vad använder ni för typ av försäkring till er utrustning? Räcker exempelvis hemförsäkring? Ser att Folksam erbjuder att man kan skaffa tillägg för värdesaker.

Eller behöver man något annat externt? Ska själv använda min utrustning i jobbet, har dessvärre ingen försäkring därigenom på själva sakerna, men tappar man kameran eller annat olyckligt vore det ju skönt att ha en försäkring i ryggen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad använder ni för typ av försäkring till er utrustning? Räcker exempelvis hemförsäkring? Ser att Folksam erbjuder att man kan skaffa tillägg för värdesaker.

Eller behöver man något annat externt? Ska själv använda min utrustning i jobbet, har dessvärre ingen försäkring därigenom på själva sakerna, men tappar man kameran eller annat olyckligt vore det ju skönt att ha en försäkring i ryggen.
Jag har Folksams tillägg, fördelen med den är att den omfattar inte bara kamera utan allt annat. En dedikerad kameraförsäkring kostar en hel del så man får vara ganska slarvig för att tjäna ihop den. Skillnaden mot en försäkring i Folksam är att värdeminskningen är mindre i den dedikerade kameraförsäkringen

 

DavidJPersson

Aktiv medlem
Jag har Folksams tillägg, fördelen med den är att den omfattar inte bara kamera utan allt annat. En dedikerad kameraförsäkring kostar en hel del så man får vara ganska slarvig för att tjäna ihop den. Skillnaden mot en försäkring i Folksam är att värdeminskningen är mindre i den dedikerade kameraförsäkringen

Tack för svar!

Hur fungerar värdering när man köpt exempelvis saker begagnat? Är det priset begagnat man värderar det till? Är kvitton behövligt? Etc
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gefvert har en riktigt bra försäkring.
Tror det finns ett samarbete med FS, iallafall fanns det tidigare.
Största fördelen är att prylarna får ett vettigt värde om det händer ngt.
Hemförsäkringarnas värdering är inte så kul om ngt händer.

Hemma använder jag bara hemförsäkring.
Någon gg när jag åkt utomlands så har jag köpt Gefvert´s.
En enkel sak som man kan göra är att läsa det finstilta.
Tex gäller inte hemförsäkringen för dyra prylar som lämnas i bil - åtgärd: ta med prylarna!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för svar!

Hur fungerar värdering när man köpt exempelvis saker begagnat? Är det priset begagnat man värderar det till? Är kvitton behövligt? Etc
Det är ett åldersavdrag efter nypriset, är den 5 år så är det runt 20% av den kostar ny. Men detta är lite rörigt, Folksam har en tabell där en kamera faller väldigt brant från 100% till 20% på 4 år, men i en goooglesökning så säger de att hemförsäkring stor har ingen värdeminskning de första fyra åren på hemelektronik, jag har lust att fråga dem vad de menar
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för svar!

Hur fungerar värdering när man köpt exempelvis saker begagnat? Är det priset begagnat man värderar det till? Är kvitton behövligt? Etc
Frågade Folksam, 4års skyddet utan värdetapp gäller inte kamera, utan TV, dator och surfplatta tex. Du kan då räkna med att kamerautrustningen tappar 20% per år, behåller sedan 20% livet ut
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Intressant, mitt EF-100-400L mk 2 kostar mer begagnad hos Cyberphoto idag än vad jag betalade för en ny för 5 år sedan. Måste kolla med försäkringsbolaget vad som gäller.....
 

apersson850

Aktiv medlem
Som generell regel brukar man säga att man ska inte försäkra sig mot smällar man har råd att ta. Det lönar sig normalt sett inte. Då är det bättre att spara pengar i en fond istället, så kan man ta av den om det blir haveri, eller ha den till annat om man inte råkar illa ut.
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag har inga försäkringar för min fotoutrustning. Jag tappade ett objektiv för ca 25 år sedan, några repor på fattningen, men det gick fortfarande att använda.

Jag har inte heller några filter för att skydda objektivet och jag har aldrig repat frontlinsen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag skaffade Gefvert förra året. Helhetsintrycket är inte så imponerande. Gefvert är förmedlare av försäkringen, Claimslink är handläggare och Ålandsförsäkringar är försäkringsgivaren.
Totala handläggningstiden är lång där
försäkringsgivaren verkar vara bromsklossen.

/Stefan
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Jag skaffade Gefvert förra året. Helhetsintrycket är inte så imponerande. Gefvert är förmedlare av försäkringen, Claimslink är handläggare och Ålandsförsäkringar är försäkringsgivaren.
Totala handläggningstiden är lång där
försäkringsgivaren verkar vara bromsklossen.

/Stefan
Jag har haft försäkring från Gefvert i många år, och jag tycker att det har fungerat relativt smidigt de gånger jag haft en skada. Inte sämre än andra försäkringsbolag imho.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har haft försäkring från Gefvert i många år, och jag tycker att det har fungerat relativt smidigt de gånger jag haft en skada. Inte sämre än andra försäkringsbolag imho.
ok. Över 1 månad sen beslut togs av Claimslink för min del. Tog dom 1v typ, sen väntade jag 2 veckor innan jag frågade om hur lång tid det brukar ta att reglera skadan. Deras svar upp till 30 arbetsdagar, oftast snabbare. Väntade 3v till innan jag mailade om igen och då skulle de kolla med Ålandsförsäkringar och det var 3v sen.
Så nä, imponerad är jag inte.

/Stefan
 

törnan

Aktiv medlem
Jag skaffade Gefvert förra året. Helhetsintrycket är inte så imponerande. Gefvert är förmedlare av försäkringen, Claimslink är handläggare och Ålandsförsäkringar är försäkringsgivaren.
Totala handläggningstiden är lång där
försäkringsgivaren verkar vara bromsklossen.

/Stefan

Det låter klart oroväckande, är utrustningen ens arbetsverktyg så är snabb handläggning A & O (om man inte har råd att ligga ute med pengarna till dess att FB bestämt sig).
 

PerK

Aktiv medlem
Jag har Gjensidige och min dåvarande kamera "följde med mig ner i havet". Det var en dyr kamera så dom valde att låta handelskammaren värdera. Det blev en juste värdering!
Gefvert är enligt mig asdyr, men kanske bra om man ofta är ute på riskabla äventyr och ibland använder kameran som tillhygge typ björndödare.
Normal användning = hemförsäkring med tillägg. Gäller allt.
 
ANNONS