Annons

Hur prissätter man en fotokurs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wigert

Ny medlem
Jag tänker starta en grundkurs i digitalfoto och är osäker på hur mycket jag kan ta betalt? Idén är en intensivkurs på ca 3h där jag går igenom grunderna för att kunden skall lära sig att fota manuellt. Jag har sammanställt ett kursmaterial och tanken är att detta material skall ingå i priset för kursen. Jag har tidigare undervisat liknande kurser på engelska utomlands och vet att jag har en god överblick över grunderna och att jag på ett pedagogiskt sätt kan förmedla min kunskap till andra.
Min främsta målgrupp är studenter och jag har tänkt att undervisa grupper på max 10 personer. Kursen kommer att hållas utomhus under eftermiddagar.

Jag har tänkt ta 500kr/person. Många av mina studentvänner säger att det är för dyrt och att det kommer bli svårt för mig att få några kunder. Jag kan givetvis vända mig till andra målgrupper, men jag vet redan nu att jag främst kommer att nå studenter.

Jag tycker att 500kr är ett rimligt och t.o.m. ganska lågt pris. Är det någon som kan ge mig något tips på hur jag ska tänka?!
 
Du har inte gjort en marknadsundersökning? Vad brukar det kosta? Din målgrupp? Fattiga studenter verkar fel målgrupp. Allt är för dyrt där.

Har du kollat in Emelie Ohlsson och hennes kurser? En av de få som kan ta bra betalt men sedan verkar hon duktig å andra sidan. Värt pengarna med andra ord.

http://www.emelieohlsson.se

EDIT: hittar inga kurser just nu....
 
Det är ju helt upp till dig själv. Vill du göra det för att tjäna pengar?
- Lägg ihop alla direkta utgifter, räkna även arbetstid, förberedelser mm. Räknar du med att kunna använda kursmaterialet flera gånger eller bara för denna kursen? Hur mycket vill du ha över?
- Lägg ihop allt och dela med antalet deltagare.

Gör du det bara för nöjes skull och inte har några större utgifter? Ja, då är det bara att gå på känslan, hur mycket dina deltagare är beredda att betala. 500:- för en tre timmars utbildning är ganska billigt.

/Frode
 
500 låter väldigt lite, någonstans mellan 1000-1500 känns rimligare. Tänk på att det en bra kurs fordrar en del förberedelser som du behöver täcka kostnaderna för. Vet heller inte riktigt om det är så bra ide att hålla kursen utomhus. Vad gör du om det regnar?
 
500 låter väldigt lite, någonstans mellan 1000-1500 känns rimligare. Tänk på att det en bra kurs fordrar en del förberedelser som du behöver täcka kostnaderna för. Vet heller inte riktigt om det är så bra ide att hålla kursen utomhus. Vad gör du om det regnar?

Med 333-500kr per utbildningstimme får man nog inga deltagare till en grundkurs på 3h. Möjligtvis med en erkänt duktig fotograf/kursledare.

Tittar man på medborgarskolans grundkurser i foto så tar de 45-90 kr per utbildningstimme. T.ex 695kr för 5x3h.
 
Tror det är ett tufft segment att slå sig in i prismässigt då det finns många med lägre priser som riktar sig till studenter. Sannolikt m.h.a. bidrag? Här finns t.ex. en kurs på 8 träffar á 90 min där man får lära sig allt ifrån grunderna till studiofotografering och framkallning. Dessutom ingår fri tillgång till mörkerrummet resten av terminen. Allt detta för endast 950 kr eller 300 kr om du är under 20 år.

Även Nikon erbjuder fotokurser där man t.ex. får en 2,5 h lång nybörjarkurs gratis om man köpt en ny kamera eller 495 kr om man köpt kameran utomlands. Dessa kurserna erbjuds flera gånger i månaden i en rad städer över hela landet. Känner man sig avancerad så finns fortsättningskurser inom bl.a. blixtfotografi.

Skummar man runt på bloggar så finns det helt klart en efterfrågan men då handlar det snarare om en vilja att lära sig ta bilder som fotografen man ser upp till. Saknar man följare så blir det klart tuffare men det är ju aldrig för sent om du är intresserad av att gå den vägen.

Som frwe är inne på så är nog det bästa att utgå ifrån sig själv och se vad din tid är värd.

Överväg någon form av merförsäljning genom t.ex. mer avancerade kurser där tidigare deltagare får rabatt. Satsa på att verkligen finnas i sociala medier och kanske ha en blogg så att dina deltagare kan följa dig, få info om nya kurser och helt enkelt tipsa sina vänner om dig. Det är ytterligare möjligheter för dig att få ut ditt namn och få fler deltagare eller t.o.m. sälja prints.
 
Med 333-500kr per utbildningstimme får man nog inga deltagare till en grundkurs på 3h. Möjligtvis med en erkänt duktig fotograf/kursledare.

Tittar man på medborgarskolans grundkurser i foto så tar de 45-90 kr per utbildningstimme. T.ex 695kr för 5x3h.

Med tanke på att dessa utbildningar är kraftigt subventionerade så är det kanske inte så märkligt. Men kontakta gärna ett studieförbund och se om du kan genomföra den i deras regi. Då kan du få en vettig ersättning för ditt jobb och deltagarna får ett bra pris.
 
Tack för hjälpen! Jag är själv student och har inte så mycket tid att lägga på marknadsföring osv. Tanken är att se till att komma igång och börja bygga upp en kunddatabas. Om allt inte blir perfekt i början så har jag i alla fall lärt mig vad jag måste förbättra till nästa gång.
Jag tycker att min tid är värd 500kr/person. Känns rimligt och prisvärt.

Jag får se till att sluta fega ur och bara testa. Får jag inga kunder så får jag väl helt enkelt marknadsföra bättre eller sänka priset.

Tack så mycket!
 
Tack för hjälpen! Jag är själv student och har inte så mycket tid att lägga på marknadsföring osv. Tanken är att se till att komma igång och börja bygga upp en kunddatabas. Om allt inte blir perfekt i början så har jag i alla fall lärt mig vad jag måste förbättra till nästa gång.
Jag tycker att min tid är värd 500kr/person. Känns rimligt och prisvärt.

Jag får se till att sluta fega ur och bara testa. Får jag inga kunder så får jag väl helt enkelt marknadsföra bättre eller sänka priset.

Tack så mycket!

Tyvärr är det väl så att det är kunderna som bestämmer vad din tid är värd-:) Om dom tycker att det är för dyrt så blir det ingen kurs. Får du inga anmälningar så är det smart att gå ner i pris; bättre med 300 kronor än inget alls.
Jag tar 600 kronor för tre kvällar om 2,5-3 timmar varje gång och har max 7 deltagare. Det är aldrig problem att få tillräckligt antal anmälningar. Min marknadsföring är enbart genom lokala Facebookgrupper.
Lycka till!
 
Med tanke på att dessa utbildningar är kraftigt subventionerade så är det kanske inte så märkligt. Men kontakta gärna ett studieförbund och se om du kan genomföra den i deras regi. Då kan du få en vettig ersättning för ditt jobb och deltagarna får ett bra pris.

Ja, det är nog bästa lösningen.

Ska man konkurrera med studieförbundens 90 kr/timma * 10 deltagare är man nere i mindre än 900 kr/kurstimma. Antag sedan att deltagarna får kursmaterialet så försvinner kanske 500 kr /kurstillfälle, en pärm med lite papper går lätt på en femtiolapp och räknar du tiden för att plocka ihop den ännu mer. Man kanske behöver ägna en dag eller två åt att skriva kursmaterialet och planera kursen. Känns inte som något man gör för pengarnas skull. Det är dock kul att hålla kurs så det kan vara värt att göra det i vilket fall.
 
ANNONS