Annons

Hur lång tid lägger ni på bildbearbetning och sållning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viewmaster

Aktiv medlem
Låter helt hemskt att behöva ta 50 exponeringar per motiv och sedan ha 20 sådana serier att ta hand om. Vad är det för motiv? Bröllop? Jag klarar knappt fyra-fem bilder utan att se i kors.

Med så långa serier måste man nog leta efter optimalt effektiva verktyg.
Oftast inte bröllop, medges, även om det ibland kan vara hårfina skillnader som behöver vägas mot varandra. Men inte så många rutor per motiv och imho oftast hyfsat snabbsållat.
Nej, oftare och mer typiskt djur (hundar, hästar) i snabb rörelse. Var är ögonen, var är öronen, var är ben och tassar/hovar...

Ett typiskt bröllop - har inte plåtat mängder men kanske ett femtontal - har jag nog lagt nån timme på att sålla och selektera. Min upplevelse är att det sällan är läge att ställa sig och sålla/radera i kameran på plats. 😅 Efterbearbetning... allt från en halvminut eller mindre per bild, upp till kanske en kvart, max.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Oftast inte bröllop, medges, även om det ibland kan vara hårfina skillnader som behöver vägas mot varandra. Men inte så många rutor per motiv och imho oftast hyfsat snabbsållat.
Nej, oftare och mer typiskt djur (hundar, hästar) i snabb rörelse. Var är ögonen, var är öronen, var är ben och tassar/hovar...

Ett typiskt bröllop - har inte plåtat mängder men kanske ett femtontal - har jag nog lagt nån timme på att sålla och selektera. Min upplevelse är att det sällan är läge att ställa sig och sålla/radera i kameran på plats. 😅 Efterbearbetning... allt från en halvminut eller mindre per bild, upp till kanske en kvart, max.
Även jag har kommit hem med flera tusentals bilder efter Afrika-safaris och det tycker jag alltid varit plågsamt att ta hand om även om det ofta är "angenäma problem " i stor utsträckning. På den tiden hade jag heller inte de mycket effektivare verktyg som jag har idag för då körde jag Lightroom, som jag aldrig riktigt gillat.

Senast för en vecka sedan kom jag hem från Spanien, det förtjusande vackra Estepona och en dagstur uppe i bergen bl.a. till Ronda och Sentinel de las Bodegas med sina "grotthus".

Sentinel spain - - Bildsökresultat (yahoo.com)

Fanns väldigt mycket intressant att fota men trots det så stannade jag på 460 bilder. Jag tar numera nästan alltid max två bilder av samma motiv och skälet är att jag inte tycker det behövs fler med min Sony A7 IV för de motiv jag mest tar (street foto och landskap).
Jag VET att skärpan sitter var jag vill ha den vare sig det är natur, folk, däggdjur eller fåglar) och att även exponeringen alltid blir tillräckligt bra för att ge det utgångsmaterial jag vill ha för efterbehandlingen - däremot använder jag aldrig bilder rakt av från kameran då behandlade bilder ofta blir så mycket bättre efter lite handpåläggning.

Av dessa 460 blev det 160 kvar. Så i det fallet använde jag 35% av bilderna och 65% kastade jag. Betänker man att jag bara tagit två bilder av varje motiv som regel så är det mest de dubbletterna jag kastat - resten är keepers. Trots det tog efterbehandlingen nog 8 timmar (två kvällar). Sedan kommer det ta en kväll till att sätta metadata och koordinater också innan de är helt klara för JPEG-export och samlingarna. Det som trots allt tar tid är mest att klona bort damm-ringar.

Det är svårt att helt undvika men möjligen skulle jag tjänat på en sensorrengöring innan jag åkte och jag hade ju t.o.m. grejor för det hemma - men latheten segrade. Den här gången körde jag kamerans inbyggda sensorrengöring och blåste men sedan måste man ju byta objektiv också ibland ... trots att det blåser.
 

Johan O E

Aktiv medlem
Sedan jag bytte till Fujifilm så redigerar jag 90% mindre och mycket snabbare. Mellan 10sek till max 2min per bild. Bara fotat 1000 bilder en gång på ett bröllop. Men det bröllopet varade i 3 dagar. Normalt sätt tar jag ca 250 bilder på ett bröllop.
Det som tar tid är fotoböcker.
Använder sällan presets.
Www.stayuntilforever.com/my-365
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu har jag undvikit bröllop i många år. De gånger jag kommer hem med många bilder är ofta efter orienteringstävlingar. Där blir det många bilder som är snarlika, för det finns ingen chans att hinna förutsäga om någon rackare blinkar eller råkar vifta upp med armen framför ansiktet precis när jag trycker av. Så jag kör med "punkteld", alltså en liten skur med bilder på varje. Då dagens kameror är snabba finns det ofta ett halvdussin bilder av varje motiv.

Första sållningen inför ett inläggande i album är om motivet alls ska vara med. Kanske tog på någon/något som jag sen inte tycker var intressant.
Om motivet ska vara med brukar det inte ta många sekunder att se vilken av halvdussinet bilder som är bäst. Lite beskärning mår bilderna ofta bra av, och ibland något lyft av skuggor, om det är skarpt solsken och personen tittar ner för att se var fötterna ska sättas, så ansiktet är skuggigt. Sen är det klart.

Ev. damm är sällan något problem för bländaren är oftast stor. Och skulle dammet synas och någon faktiskt tänker på det, då är bilden ändå för dålig.

För övrigt har jag lärt mig hur kameran ska hanteras/ställas in för att ge användbara jpeg direkt. I sådana här bilder är det ögonblicket som är det intressanta, inte om färgbalansen är exakt som den upplevdes på plats. Sånt kan vara viktigare för bröllopsklänningar, men här är de lika sällsynta som sporttights är vanliga...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sedan jag bytte till Fujifilm så redigerar jag 90% mindre och mycket snabbare. Mellan 10sek till max 2min per bild. Bara fotat 1000 bilder en gång på ett bröllop. Men det bröllopet varade i 3 dagar. Normalt sätt tar jag ca 250 bilder på ett bröllop.
Det som tar tid är fotoböcker.
Använder sällan presets.
Www.stayuntilforever.com/my-365
Sedan jag bytte till spegellöst för 10 år sedan har behovet av att ta en massa "säkerhetsbilder" bara för att få skärpan rätt minskat i princip med varje förbättring som gjorts av Face Detection och Eye Focus och senare Real Time Tracking. Det har varit det dominerande skälet för mig att uppgradera kameror och med A7IV så är dessa AF-frågor historia.

Däremot har Sony av några outgrundliga skäl aldrig lyckats helt få till exponeringen så man kan sluta bry sig om den helt också. De kamerorna exponerar jämt och fint MEN kan aldrig parera solljus som exv. en Samsung-mobil. Konstigt nog så har alla mina Sony-hus alltid överexponerat i solljus men bara då!! Så jag måste alltid dra ner kompensationen 0,7 till 1 Ev. i de sammanhangen, för annars sticker färgerna och bilderrna blir "urvattnade".

Fuji har alltid gått bort för mig då de inte tillverkar FF och de har denna XTRANS-filter. Spelar roll? Ja för mig har det gjort det för sensorernas grund- lågljusprestanda. Dessutom har dessa XTRANS-filter gjort så Fujis kameror i alla år inte kunnat stödas för DXO Deep Prime och det har tyvärr synts på bilderna. Förra året sålde jag min lägenhet och mäklarbilderna togs av en lokal fotograf som är verkligt bra men hon använde Fuji. Bilderna var jättefina men de hade en onödigt dålig teknisk kvalitet och var fulla med brus i många fall.

MEN, hör och häpna Johan! DXO har äntligen fått till det för Fuji-kamerorna också så i den allra senaste uppdatering av Photolab så stöder Deep Prime XD äntligen även Fuji. Grattis! Vore jag dig skulle jag ladda ner en testversion och testa.

Uppgraderingsinfo från DXO:

New in DxO PhotoLab 6.4


  • New features
    • - DeepPrime XD is now available for Fujifilm X-Trans cameras.

I övrigt kan jag bara hålla med om redigeringsjobben som nu blivit mycket effektivare än förr då både kameror och mjukvara blivit allt bättre. Normalt behövs väldigt lite handpåläggning. Jag kan blåsa på en handfull korrigeringar jag gör på alla bilder inklusive aktiverar Deep Prime XD. Det som fortfarande kan ta tid är "Repair och kloning av skräp". Automatiken korrigerar en hel del om man inte stänger av den och det den gjort kan man behöva korrigera. Jag tänker bl.a. på "restituering" av lutande fasader m.m.

JPEG kommer aldrig vara ett alternativ för mig rakt ur kameran. Efterbehandlade bilder blir alltid bättre.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Trådskaparen verkar ha ledsnat på tråden - troligen eftersom det är få som svarat på den faktiska frågan hur lång tid bröllopsfotografer lägger på sållning och efterbehandling.

Semester- eller sportfotografering är inte så relevant i det sammanhanget, men det skiter förstås de flesta i :(
 

ztenlund

Aktiv medlem
Trådskaparen verkar ha ledsnat på tråden - troligen eftersom det är få som svarat på den faktiska frågan hur lång tid bröllopsfotografer lägger på sållning och efterbehandling.

Semester- eller sportfotografering är inte så relevant i det sammanhanget, men det skiter förstås de flesta i :(
Eftersom tråden startades i augusti 2022, tror jag att trådstartaren hade förtröttnat redan innan den lyftes för två dagar sedan. Oklart för mig om det var det inlägget som står först nu eller någon borttagen spam.
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom tråden startades i augusti 2022, tror jag att trådstartaren hade förtröttnat redan innan den lyftes för två dagar sedan. Oklart för mig om det var det inlägget som står först nu eller någon borttagen spam.
Mjo, jag såg det. Det är dock lustigt att det ändå skall ältas hur bra det blir om man kör rätt kamera (och efterbehandling) i situationer som inte har ett jäkla dyft med ursprungsinlägget att göra.. Det är knappast så att det hjälper andra i samma situation eftersom samma mantra upprepas gång på gång.

Det skulle underlätta ibland om folk var läskunniga och faktiskt kollade vilken rubrik ett inlägg ligger under ...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mjo, jag såg det. Det är dock lustigt att det ändå skall ältas hur bra det blir om man kör rätt kamera (och efterbehandling) i situationer som inte har ett jäkla dyft med ursprungsinlägget att göra.. Det är knappast så att det hjälper andra i samma situation eftersom samma mantra upprepas gång på gång.

Det skulle underlätta ibland om folk var läskunniga och faktiskt kollade vilken rubrik ett inlägg ligger under ...
""- Mjo, jag såg det. ", sade han som alltid gnäller över texter längre än 140 tecken av Twitterlängd typ, som han ändå aldrig orkar läsa :) och som ofta just därför missar hela poängen med diskussionerna. Sedan urskuldar man sig, när man gjort exakt samma misstag som man anklagar andra för att göra. Känns lätt förvirrat det här, om jag ska uttrycka mig hövligt.

Kan vi inte bara få ha en diskussion om produktivitet vare sig det rör just bröllop eller rent generellt? "

Det finns som sagt en poäng ibland att ta upp äldre trådar och ett skäl hittar du just i meddelande #22. Just "Smart Adjustments" i Capture One är ett bra exempel på just en funktion i Capture One som just tagits fram för att specifikt hjälpa bröllopsfotografer med produktiviteten. Jag tycker faktiskt att den är helt relevant att diskutera här. Tycker inte du det?? En del förbättrade funktioner i moderna kameror har också absolut haft en stark påverkan på produktiviteten, rätt använda.

Ibland kan det var bra att vara lite öppen för en öppen diskussion om produktivitetsfrågor Anders och de har faktiskt precis som Johan O E påpekat ovan ofta att göra med förbättringar i både kamerahus och datormjukvara över tid. Det har f.ö. hänt en hel del i sak i frågan och just "Smart Adjustments" är en funktion som kom med version 2023 i Capture One, så den funktionen fanns inte när denna tråd senast var på tapeten. Frågan har både bäring och relevans vare sig man är fullständigt avskärmad till bröllopsfrågor eller är mer öppen för frågeställningen och ämnet generellt.

Jag tror samtliga fotografer idag som bryr sig om sin egen tid har skäl att bry sig om produktivitetsfrågor och det gäller särskilt proffs men även i stigande grad amatörer och det beror inte minst på att moderna high end kameror idag spottar ur sig minst 30 bilder per sekund och bilderna är inte sällan på 40-50 MP. Det här kanske rentav kommer intressera dig också den dag du uppgraderar din gamla Fuji till en X-H2S eller något ännu vassare. 40 bilder per sekund+ kommer att snabbt aktualisera den frågan.

Sedan är det ju så Anders att man faktiskt inte behöver gå in och trolla i diskussioner man ändå är ointresserad av egentligen. Det borde väl ändå du ha koll på som gammal moderator på just denna site? Hur tycker du att dina inlägg har bidragit till just denna diskussion? Varför inte delta i en annan diskussion istället som du är mer genuint intresserad av än denna?
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Sedan jag bytte till Fujifilm så redigerar jag 90% mindre och mycket snabbare. Mellan 10sek till max 2min per bild. Bara fotat 1000 bilder en gång på ett bröllop. Men det bröllopet varade i 3 dagar. Normalt sätt tar jag ca 250 bilder på ett bröllop.
Det som tar tid är fotoböcker.
Använder sällan presets.
Www.stayuntilforever.com/my-365
Med progammet smart album gör man bröllopsalbum super enkelt. Fuji har fina förinställningar i kameran annars är det bara köra preset o finlira dom.
så kolla in pixelu smart album.
 

snap01

Aktiv medlem
Mjo, jag såg det. Det är dock lustigt att det ändå skall ältas hur bra det blir om man kör rätt kamera (och efterbehandling) i situationer som inte har ett jäkla dyft med ursprungsinlägget att göra.. Det är knappast så att det hjälper andra i samma situation eftersom samma mantra upprepas gång på gång.

Det skulle underlätta ibland om folk var läskunniga och faktiskt kollade vilken rubrik ett inlägg ligger under ...
att Sten-Åke förespråkar sony o capture one är direkt ingen nyhet.
Alla kameror har sina fördelar o nackdelar. Faktum är att jag kör med Nikon z6 ll, Nikon D850, Sony A7 iv (mest till film) samt fuji.
Kameran som ger snyggast bilder direkt ur kameran o som är roligast att fota med är utan tvekan Fuji. Ser man till video föredrar jag sony, vill jag ha en rejäl arbetshäst så är Nikon D850 en sådan.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inga som helst problem att läsa långa inlägg (även om jag ibland kan tycka att de innehåller mest svammel) ;)

Det jag menar är att det kanske inte är så relevant med att det tar dig åtta timmar (och en kväll till) för att hantera dina semesterbilder. En bröllopsfotograf (eller annan yrkesfotograf för den delen) kan inte lägga den tiden på så få bilder och få lönsamhet i verksamheten.

Personligen fotograferar jag mycket lite nu för tiden, och när jag gör det tar jag oftast en eller två bilder per motiv. Jag gör all efterbehandling i Lightroom (molnversionen) vilket inte tar lång tid per bild.

Jag har tagit på mig att fotografera bröllop vid några tillfällen, men det är inget jag vill hålla på med; det är förstås ett mycket viktigt tillfälle för brudparet så det krävs många bilder för att säkerställa att de blir nöjda. Det kräver också en hel del sållning och efterbehandling för att bli bra, men det får inte ta för lång tid (åtminstone inte om man tar betalt för det).

Det är mycket möjligt att det underlättar att fotografera bröllop med de allra senaste kamerorna med ögonfokus etcetera, men jag har inte haft några problem med de äldre kameror jag använt för det. Med det sagt är jag ändå rätt sugen på att köpa en A7R IV med en bra normalzoom (20-70mm f/4) för att ha en kamera som täcker i princip allt och ger möjlighet till digitalzoom motsvarande ett 200mm eller så med gott om pixlar kvar. Om jag köper en dylik kommer jag dock fortsätta med Lightroom då jag inte har något som helst behov av mer brusreducering eller annan avancerad efterbehandling (och heller inte intresse eller tid för det).

""- Mjo, jag såg det. ", sade han som alltid gnäller över texter längre än 140 tecken av Twitterlängd typ, som han ändå aldrig orkar läsa :) och som ofta just därför missar hela poängen med diskussionerna. Sedan urskuldar man sig, när man gjort exakt samma misstag som man anklagar andra för att göra. Känns lätt förvirrat det här, om jag ska uttrycka mig hövligt.

Kan vi inte bara få ha en diskussion om produktivitet vare sig det rör just bröllop eller rent generellt? "

Det finns som sagt en poäng ibland att ta upp äldre trådar och ett skäl hittar du just i meddelande #22. Just "Smart Adjustments" i Capture One är ett bra exempel på just en funktion i Capture One som just tagits fram för att specifikt hjälpa bröllopsfotografer med produktiviteten. Jag tycker faktiskt att den är helt relevant att diskutera här. Tycker inte du det?? En del förbättrade funktioner i moderna kameror har också absolut haft en stark påverkan på produktiviteten, rätt använda.

Ibland kan det var bra att vara lite öppen för en öppen diskussion om produktivitetsfrågor Anders och de har faktiskt precis som Johan O E påpekat ovan ofta att göra med förbättringar i både kamerahus och datormjukvara över tid. Det har f.ö. hänt en hel del i sak i frågan och just "Smart Adjustments" är en funktion som kom med version 2023 i Capture One, så den funktionen fanns inte när denna tråd senast var på tapeten. Frågan har både bäring och relevans vare sig man är fullständigt avskärmad till bröllopsfrågor eller är mer öppen för frågeställningen och ämnet generellt.

Jag tror samtliga fotografer idag som bryr sig om sin egen tid har skäl att bry sig om produktivitetsfrågor och det gäller särskilt proffs men även i stigande grad amatörer och det beror inte minst på att moderna high end kameror idag spottar ur sig minst 30 bilder per sekund och bilderna är inte sällan på 40-50 MP. Det här kanske rentav kommer intressera dig också den dag du uppgraderar din gamla Fuji till en X-H2S eller något ännu vassare. 40 bilder per sekund+ kommer att snabbt aktualisera den frågan.

Sedan är det ju så Anders att man faktiskt inte behöver gå in och trolla i diskussioner man ändå är ointresserad av egentligen. Det borde väl ändå du ha koll på som gammal moderator på just denna site? Hur tycker du att dina inlägg har bidragit till just denna diskussion? Varför inte delta i en annan diskussion istället som du är mer genuint intresserad av än denna?
 

afe

Aktiv medlem
att Sten-Åke förespråkar sony o capture one är direkt ingen nyhet.
Alla kameror har sina fördelar o nackdelar. Faktum är att jag kör med Nikon z6 ll, Nikon D850, Sony A7 iv (mest till film) samt fuji.
Kameran som ger snyggast bilder direkt ur kameran o som är roligast att fota med är utan tvekan Fuji. Ser man till video föredrar jag sony, vill jag ha en rejäl arbetshäst så är Nikon D850 en sådan.
Så är det ju alltid - rätt verktyg för rätt jobb är det som gäller. Jag skulle t.ex. inte använda en A7R V för att fotografera marathonlöpare när man tar 10 000 bilder på en dag (och det inte krävs mer än 4 MP eller så för att göra kunden nöjd), och jag skulle heller inte använda min iPhone för bilder där det krävs hög detaljering och dynamik. För att ta en alltid populär billiknelse så köper man ju inte en Tesla om man behöver köra 100 mil utan rast med 2 ton hästsläp ...

För oss amatörer räcker det oftast med en kamera som är bra på mycket men inte bäst på något, även om det nu finns kameror som är nästan bäst på nästan allt (åtminstone på papperet). Programmen man använder för efterbehandlingen är förstås också viktiga, men alla är inte intresserade av att lägga så mycket tid på efterbehandlingen att det motiverar att köpa en ny dator för att få t.ex. snabbare brusreducering (som sällan behövs).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
att Sten-Åke förespråkar sony o capture one är direkt ingen nyhet.
Alla kameror har sina fördelar o nackdelar. Faktum är att jag kör med Nikon z6 ll, Nikon D850, Sony A7 iv (mest till film) samt fuji.
Kameran som ger snyggast bilder direkt ur kameran o som är roligast att fota med är utan tvekan Fuji. Ser man till video föredrar jag sony, vill jag ha en rejäl arbetshäst så är Nikon D850 en sådan.
Nä för mig handlar det faktiskt inte alls om kameratillverkare i sig. Jag skulle lika gärna kunnat haft en Canon R5 om jag inte långt tidigare valt Sony och när jag gjorde det valet var Sony ett visst problem i sig med sina då dåliga marknadsandelar. Om Sony kört av vägen så hade jag bytt till sist (precis om många Canon-fotografer gjorde när A7r II kom) och Sonys DSLR-kameror hade då precis samma typer av fokusproblem som andra DSLR-kameror. Det var den spegellösa tekniken som helt gjorde att jag stannade och Canon var då inget alternativ med sina DSLR-er. Jag gillar inte designen men den hade jag tuggat i mig om funktionen motiverat det. Jag är inte särskilt tekniksentimental - gammal yrkesskada som IT-utvecklare.

NEX 7 ändrade allt för mig. Äntligen tog fokushelvetet slut.

Nikon däremot har tyvärr släpat länge tekniskt spegellöst men äntligen har väl även de lyft sig när det gäller exv. fokussystemen. Canons R5 är lysande och det är möjligen bara Sonys A7r V som trumfar den - fattas bara då den ju är nyare. Så lite som jag filmar så skulle videoproblemen inte heller varit en "deal breaker" med R5. Bildstabiliseringen, AF-precisionen och inte minst fokuseringen i lågljus är i princip i synk med prestanda i de senaste Sony-husen.

Min huvudkonverterare är f.ö. Photolab och inte alls Capture One, så jag är ingen förespråkare alls av Capture One generellt även om jag har 2023-versionen. Jag har bara C1 till tethering och till verkliga detaljjobb Photolab idag inte är lämpligt till, så det är mycket marginellt. Att jag lyfte C1 här beror just på de funktioner som kan effektivisera efterbehandlingen just för bröllopsfotografer, eftersom det var det denna tråd tog avstamp i även om efterbehandlingseffektivitet är ett ämne som berör allt fler.

Att jag föredrar Photolab beror nog mer på teknisk bildkvalitet på höga ISO och att det skalar mycket bättre än någon annat ihop med Photo Mechanic. Även det handlar bara om prestanda och interoperabilitet. Den dag den kombinationen inte är optimal så kan man alltid migrera till något annat som stöder XMP eller möjligen någon annan nyare standard den dagen så sker. Data är alltid allt och verktygen kommer och går.

Att jag gillar min A7 IV beror på att jag aldrig behöver bry mig om den. Det är den enda kamera jag haft som jag känner aldrig är "i vägen" för min fotografering. Så har det aldrig riktigt varit på samma sätt förut. Att vrida på rattar och blippa på knappar är i övrigt inget självändamål för mig och inget jag går igång på, så jag ser numera till så det styr mig så lite det bara går - även det är en effektivisering som i det fallet avsevärt förbättrat min timing. Idag kan man säkert nå dit med många andra kameror också - om viljan finns.

När det gäller det allt ökande bildflödet så är det bara att titta på mina senaste kamerors utveckling. Min gamla A7 III sparar 10 24 MP bilder/sek (90 RAW eller 177 JPEG innan bufferten är full.

A7 IV sparar även den 10 bilder/sek men 33MP-bilder (bufferten klarar hela 800 RAW eller 1000 JPEG innan bufferten är full) och utnyttjar man detta kommer det starkt att påverka behovet av effektiva verktyg och efterbehandlingsrutiner om man inte ser upp.


Att jag kommenterade Fuji negativt gällde bara det faktum att Fujis kameror gjorts med en teknik som helt utestängt deras användare från att använda dagens idag bästa brusreduceringsteknik för RAW-bilder. Om det är så att det skulle vara Fuji som ger bäst bilder rakt ur kameran, så gratulerar jag. Den grenen har aldrig Sony varit mästare i men eftersom jag inte deltar i den så når jag bättre resultat genom efterarbete i Photolab med RAW.

DXO har ju i många år gjort normaliserade tester av kameror och deras sensorer. I princip varenda FF och APS-C-kamera som kommit ut har testats och finns i DXO-databasen - utom Fujis alla XTRANS-kameror. Så vi kan än idag inte jämföra en enda av dessa kameror än vad jag vet men vi får väl hoppas att det blir ändring på det nu framöver.

Att bara ta bilder i JPEG har även jag gjort och är det något jag ångrat över tid så är det just det. JPEG-originalen gör det omöjligt att senare dra nytta av den utveckling som skett av exv. Deep Prime över tid. JPEG-originalfiler kommer alltid att ge suboptimala resultat och de är en "återvändsgata" efterbehandlingsmässigt medan RAW-filerna alltid kommer kunna dra full nytta av ny "denoise"-teknik som kommer fram.
 
Senast ändrad:
ANNONS