Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ange storlek på bilden man säljer?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Ursäkta den dåliga överskriften, men jag visste inte vad jag skulle skriva.

Jag tänkte ordna en prislista på min hemsida ifall någon vill köpa en bild av mig. Har bara sålt privat än.
Hur ska jag skriva storleken på bilderna? Jag tänker inte sälja digitala kopior utan enbart papperskopior. Jag beskär ju bilden i datorn i antigen 2x3 , 3x4 eller 4x5 oftast för att få "riktiga" mått. Men bilden som är beskärd i 2x3 funkar ju inte i en ram på 40x50cm till exempel. Hur ska man lösa det på smidigast sätt? Ska man skriva på varenda bild man har exakt vilken storlek den finns i samt pris. ?

Kollar man runt lite så brukar folk erbjuda i olika storlekar, men beskär dom då om bilden så den inte ser exakt likadan ut.
Eller beskär dom till exempel ALLA sina bilder i 4x3 format och erbjuder enbart papperskopior i 30x40 cm ?

Vet inte hur jag ska lösa detta . Hur har ni gjort?'

/andreas
 
Det blir lite olika ja., men man har inget val i vissa fall
och har kunden en ram på 40x50 och vill ha en bild måste den anpassas.
Och som du ser på hemsidan så är det ju inte dramatiska förändringar.

//Julle.
 
Du kan ju välja att erbjuda flera olika storlekar men alla med samma proportioner, väljer du t ex proportionerna 3x4 så kan du ju erbjuda storlekar som 9x12cm, 15x20cm, 30x40cm, 60x80cm, 75x100cm mm.

Vill du ha en bild i annan proportion än ursprunget så måste du beskära eller förvränga bilden.
 
Du kan ju välja att erbjuda flera olika storlekar men alla med samma proportioner, väljer du t ex proportionerna 3x4 så kan du ju erbjuda storlekar som 9x12cm, 15x20cm, 30x40cm, 60x80cm, 75x100cm mm.

Vill du ha en bild i annan proportion än ursprunget så måste du beskära eller förvränga bilden.

sant det. men nu är ju inte alla mina bilder med proportion 3x4. Vissa bilder är det och andra är 4x5 och vissa 2x3. Lite beroende hur jag har komponerat och beskärt dom.

Betyder det at jag måste beskära om ALLA mina bilder så dom får samma proportion?
 
sant det. men nu är ju inte alla mina bilder med proportion 3x4. Vissa bilder är det och andra är 4x5 och vissa 2x3. Lite beroende hur jag har komponerat och beskärt dom.

Betyder det at jag måste beskära om ALLA mina bilder så dom får samma proportion?

Eller anpassa storlekarna efter bilderna. Antingen ramar med olika proportioner eller bilder i samma proportioner eller Passepartout.

/Karl
 
vad menar du med att anpassa storlekarna efter bilderna?

Att du säljer vissa bilder med ramar 15x20 (3x4) och andra med 15x22.5 (2x3) andra med ytterligare något annat förhållande du har.

Antingen anpassar du bilderna till ramförhållandet eller så anpassar du ramarna till bildförhållandet. Passepartout är nog enda vägen runt det hela om du inte vill anpassa bilder eller ramar.

/Karl
 
aha ja då är jag med. Tanken var att jag skulle slippa ha olika mått på olika tavlor då det bara blir rörigt.

smidigast vore ju ändå att ha samma proportioner på alla bilder och sen kunna efbjuda olika storlekar som nämns längre upp i tråden.
Frågan är bara om man ska köra 2x3 eller 3x4 :) vilken finns det mest ramstorlekar till tror ni?
 
Så nu har jag beskärt alla mina bilder som jag har på min hemsida. Alla fick 4x3 format för enkelheten skull. Blev ingen drastisk skillnad från förr så det var ju bra.

laddade upp en bild på Crimson för att se vilka storlekar jag kunde få bilden i då utan att dom blev kapade på något sätt. Blev väldigt förvånad när jag såg att nästan inga storlekar dom hade funkade .

10x13 funkade
11,15 funkade
18x24 funkade
30x40 funkade INTE ??
30x42 funkade inte
30x45 funkade inte
35x45 funkade inte
35x50 funkade inte
40x50 funkade inte
50x50 funkade inte
50x70 funkade inte
50x75 funkade inte
50x90 funkade inte
70x100 funkade inte

hur kommer detta sig? blev speciellt förvånad att 30x40 inte funkade eftersom jag just beskärt i 4x3 format.
det var alltså bara dom tre små översta som funkade enligt crimson.
 
Hej, möjligen kan det ha att göra med att 30*40 inte är exakta mått. Jag tror att Crimsons 30*40 närmare bestämt är 305*400 mm och då kanske de väljer att varna för klippning även om det inte är mycket. Testa med exakta proportioner och se om det gör nån skillnad.
 
vadå testa med exakta proportioner?

jag ville bara se vilka storlekar jag kunde få så jag vet vilka storlekar jag kan erbjuda på min hemsida.

ska jag behöva testa mig fram milimeter efter millimeter för att se om jag råkar träffa rätt någon gång med deras mått rätt?
 
De tar inte hänsyn till antalet pixlar då? Din bild kanske bara har pixlar nog för bra kvalitet i 18*24 medan 30*40 kräver fler pixlar?
 
vadå testa med exakta proportioner?

jag ville bara se vilka storlekar jag kunde få så jag vet vilka storlekar jag kan erbjuda på min hemsida.

ska jag behöva testa mig fram milimeter efter millimeter för att se om jag råkar träffa rätt någon gång med deras mått rätt?

Nädå, jag tror inte att det är nåt bekymmer i praktiken att beställa en 30*40-print även om proportionerna avviker lite. Beroende på vad man väljer kan man ju få en 5 mm vit kant längs långsidan eller några mm bortklippta på kortsidan. Men jag gissar bara att det är just denna lilla avvikelse i proportioner (3*4 kontra 3,05*4) som det varnas för. Och då tänkte jag bara att du kunde testa om det blir "grön flagg" om bilden beskärs till exakt 3,05*4.
 
ja så är det säkert. Men man måste ju inte ha 300dpi. Inte nödvändigt på så små utskrifter om jag förstått det rätt.

Hur ska jag kunna skriva ner på hemsidan vilka storlekar jag kan erbjuda med 4x3 format?
vilka av storlekarna som jag skrev ner längre upp i tråden är närmast 4x3 om ni förstår hur jag menar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.