ANNONS
Annons

Godkänt legitimations foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

jallax

Ny medlem
Jag har tagit ett foto på mig själv till min legimitation som måste förnyas.
Är lite osäker på om det uppfyller reglerna.

Någon här som har erfarenhet av legimations fotografering, som kan svara på om foto skulle bli godkänt?

-----------------------------------------------------------

Regler Godkänt foto
Foto ska lämnas i ett exemplar och vara av god kvalitet, välliknande och högst ett år gammalt. Fotot kan vara i färg eller svart/vitt, det färdiga ID-kortet blir dock alltid i svart/vitt.
Observera att skolfoto normalt inte uppfyller kraven.

Fotot ska uppfylla följande krav:

Ansiktet skall vara avbildat rakt framifrån, jämnt belyst, bakgrunden skall vara ljus och utan skuggor.

Båda ögonen skall vara helt synliga och pupillerna skall synas tydligt. Blicken skall vara riktad mot kameran.

Fotografiet skall ha god skärpa. Skärpeplanet skall ligga i pupillen.
Reflexer får inte synas i glasögon.

Avståndet mellan pupill och hakspets skall vara 14-17 mm.

Hela huvudet skall vara synligt, inte bara ansiktet.

Formatet ska var ca 35-45 mm (bredd x höjd)
Mörka eller färgade glasögon och/eller huvudbonad eller liknande får inte bäras
I vissa fall kan undantag medges. Vid medicinska skäl ska läkarintyg bifogas.


Beställningar med foto som ej motsvarar kraven returneras obehandlade av korttillverkaren till beställande bankkontor.

-----------------------------------------------------------

Bilden i högre upplösning:
http://img291.imageshack.us/img291/29/idfoto.jpg
 

Bilagor

  • ID Foto_liten.jpg
    ID Foto_liten.jpg
    88.5 KB · Visningar: 741
Ljusa upp bilden och höj kontrasten,
Jag tog en bild på mig själv som jag skickade in och fick då just detta tips när jag kollade om min bild skulle funka. Min bild såg ut som din innan jag ändrade den.
Skulle nog tippa på att du får beskära den lite mer också så att det blir mer ansikte och mindre överkropp.
Lycka till! =)
 
Den bild du har lagt ut tror jag ej den blir godkänd, möjligen om du ljusar upp bilden samt ser till att bakgrunden har ett jämnare ljus.

Jag tar mycket bilder till Id/körkort på jobbet och har då sett många som tagit egna bilder och skickat in, ofta är de då för mörka som genererar ett avslag, alternativt ojämnt belyst bakgrund.

Säkraste bakgrunden är en helvit, samt blixt rakt framifrån, inte de snyggaste ljussättningen med det fungerar & blir alltid godkänt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.