Annons

G-serie och frågor kring 70-200 mm objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har två frågor som behöver besvaras av en mer nikon-van fotograf.

1. Läste på nikon.se där det stod följande;

"Nikkor-objektiv av typen G har ingen bländarring. Bländaren väljs på kamerahuset.
Nikkor-objektiv av G-typ är kompatibla med alla exponeringslägen på Nikon F6, F5, F100, F80, F75, F65, F60, F55, F50, F-401-serien, PRONEA 600i, PRONEA S, D2-serien, D1-serien, D200, D100, D70s/D70, D50 och D40X/D40, och lägena [P] och på Nikon F4, F90-serien, F70, F-801-serien och F-601M. Dessa objektiv kan inte användas med andra kameror."


Detta skrevs troligen innan D3-serien togs i produktion, men vad gäller för D3-husen med dessa objektiv?

Jag ska fota friidrott med D3s och D300s objektivet i fråga är 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR NIKKOR.

2. Vad är skillnaden mellan det ovanstående objektiviet och AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR Ⅱ? Finns det kända prestandaskillnader?
 
1. Inga problem, alla moderna Nikonkameror är anpassade för G-serien.
2. Det sägs att den nya skall vara bättre, särskilt på fullformat vad gäller kantskärpa men jag kan inte verifiera det själv. VR är uppgraderad till ny version.

/FW
 
Detta skrevs troligen innan D3-serien togs i produktion, men vad gäller för D3-husen med dessa objektiv?

Kan bekräfta det Frode säger - alla moderna Nikon-kameror klarar G-objektiv.

2. Vad är skillnaden mellan det ovanstående objektiviet och AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR Ⅱ? Finns det kända prestandaskillnader?

Det nya objektivet är, enkelt uttryckt, bättre :)

Den mest uppenbara skillnaden är att den nya versionen sköter sig bättre i kanterna och i synnerhet i hörnen med FX-kameror. På en DX-kamera spelar det här i praktiken ingen roll.

Den näst mest uppenbara skillnaden är att VR är påtagligt effektivare - men det är sällan speciellt intressant för sportfoto.

Sedan är den nya versionen lite småförbättrad på många sätt: bättre prestanda vid närgränsen, lite bättre kontrast, lite högre upplösning (fungerar t.ex. en aning bättre med telekonvertrar).

Har man en DX-kamera tjänar man ganska lite på att skaffa den nya versionen. Har man en FX-kamera tjänar man en hel del på den nya versionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.