Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring landskapsbilder m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Har nu varit ute två helger irad och fotat landskap och lite andra motiv vid solnedgång, respektive soluppgång.
Väldigt kul men det är en del saker jag undrar över.

Det jag har svårt med är att få en bra himmel samtidigt som förgrund och landskapet blir rätt exponerat. Gråtonat filter som gäller?

Vet inte om det är så mycket annat man bör tänka på, har ingen jätteavancerat kamera (Nikon D40) så det är väll A-läget/landskapsläget som gäller och ställa in en bländare mellan 8-14?
Självutlösare kör jag med och ibland VI++.
Stativ så klart också.

En annan sak jag gärna skulle vilja (om det går).
Om man på något sätt skulle kunna få en landskapsbild med fin himmel och mark och sedan med någon person/träd eller vad som helst framför med en upplättningsblixt så det lyser upp lite extra men inte för mycket. Blir lätt att bilden blir utfrätt om man kör med blixt på något föremål.
Kanske behöver bättre utrustning, bättre blixt?

Kan alla dessa AE-lås funktionerna komma till användning? Någon som orkar förklara hur de fungerar? Många pratar även om att låsa exponeringen när man fotar landskap, gör det någon nytta? Slå på M-läget och ställa in de inställningar som kameran mätte upp?
 
Vet inte om det är svar på din fråga, men om du vill få lite ljusare förgrunder i dina bilder så kan det vara bra att ha en sjö eller nått i förgrunden. Så att det inte blir halva bilden svart och konturer av trädtopparna och en fin himmel.
 
johnnynu skrev:
Har nu varit ute två helger irad och fotat landskap och lite andra motiv vid solnedgång, respektive soluppgång.

...

Det jag har svårt med är att få en bra himmel samtidigt som förgrund och landskapet blir rätt exponerat. Gråtonat filter som gäller?

...

Dags att testa HDR? Det är ju ganska tacksamt när det gäller landskapsfoto så länge landskapet är stilla. Då tar du antingen flera exponeringar med olika slutartider eller så kan du fuska och framkalla flera versioner ur samma RAW-fil och slå samman.

Annars tror jag du tänker rätt vad gäller avtonat gråfilter. Med ett sådant filter minskar du kontrasten mellan ljust och mörkt i motivet så att att sensorns dynamiska omfång hänger med bättre.
 
Ett sätt är att exponera två bilder. En för himlen och en för landskapet och lägga ihop dem i ex Photoshop sedan.
 
HDR-teknik digitalt är väl ett sätt som funkar bra för landskapsfoto där motivdelarna inte flyttar på sig?
 
Exponeringslåset har du mest nytta av när du behöver jobba lite snabbare på frihand. Vid landskapsfotografering har man ju ofta flera minuter eller mer på sig att tänka till. Får du rätt exponerad himmel och svart förgrund eller rätt exponerad förgrund med utfrätt himmel så handlar det inte om inställningar överhuvudtaget, sensorns/filmens omfång räcker helt enkelt inte till.

Du har fått flera bra tips här ovanför. Vill du ta bilden i en enda exponering så är det avtonat gråfilter som gäller och det fungerar bäst om bilden har en tydlig horisontlinje. Du kan behöva ha flera olika filter för att välja rätt densitet och det medför en ganska stor investering eftersom de billigare filtren(läs Cokin) inte håller måttet. Väljer du att ta två exp.(en mätt mot himmel och den andra mot förgrund) och blanda som lager i PS så uppnår du samma effekt med den fördelen att du kan välja i efterhand hur skarp övergången ska vara och var denna ska sitta mm. För HDR och solnedgångar behöver du minst 3 och ofta 5 exponeringar för att fånga hela omfånget och ganska noggrant efterarbete för att bilden ska kännas trovärdig.

/Peter
 
Problemet som du har är klassiskt, kontrasten mellan himmel och mark är helt enkelt rätt stor vid de här tiderna på dygnet, samtidigt som ljuset i sig är väldigt tilltalande. Man kan välja att angripa det vid fotograferingstillfället eller senare vid datorn. Jag tycker personligen att det är roligare att pilla med kameran ute i fält än med bilderna i datorn, så jag kör med avtonat gråfilter.

Sedan gäller det ju som sagt att få ordning på exponeringen, och det är ju inte alltid helt självklart när motivet är kontrastrikt. Digitalkameran är ju ett ljuvligt arbetsredskap här, där man enkelt kan ta en bild och kolla resultatet på skärmen. Om exponeringen ligger fel är det bara att justera tills man känner sig nöjd...

Just landskap fotograferar jag ofta med manuell exponeringsinställning. Det är ju sällan bråttom och även om ljuset skiftar en del så går det oftast inte så fort. Jag brukar välja bländare efter det skärpedjup som jag vill åt, ställa in den tid som kameran föreslår för den bländaren, ta en provbild och sedan eventuellt justera exponeringstiden tills bilden blir som jag vill ha den. Inget blixtsnabbt förfarande, men det är rätt skönt att göra något som får ta sin lilla tid, som omväxling ;o)

Vill man arbeta med bilderna i dator så är ju som sagt HDR en väldigt intressant teknik som kan ge fantastiska bildresultat.
 
Ok.

Något som jag märkte då jag försökte ta bild på något föremål (t.ex. en hagstolpe) i förgrunden så blev himlen vit och mkt runt omkring vitt ifall jag körde med blixten.

Går det inte att bara ge en upplättningsblixt och bihålla den fina bakgrunden eller behöver man en ficklampa eller så?
 
Blixt i kombination med avtonade gråfilter kan bli väldigt snyggt om det inte är väldigt stora ytor i förgrunden att lysa upp, dock räcker inte en inbyggd kamerablixt till för detta. Galen Rowell använde sig mycket av den tekniken och fick ofta till "HDR-lika" resultat med diafilm.

http://www.mountainlight.com/index.html

Du kan lätta med en rejäl ficklampa på längre exponeringar också men resultatet är väldigt slumpartat och ger ofta blandljusproblem.
 
ANNONS