Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om Durst 605 s/v

Produkter
(logga in för att koppla)

tormig

Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sedan en begagnad Durst 605 med s/v huvud. Naturligtvis fanns det ingen manual (det verkar det sällan göra, undrar var de tar vägen?). Jag har några frågor om handhavande som jag hoppas någon har koll på.

När jag fick maskinen var det en vanlig 75W glödlampa i den vilken jag bytte till en Philips lampa avsedd för förstoringsapparater. Mest för att det kändes bättre men jag tyckte också ljusbilden blev bättre. Jag insåg då också att man kan justera lampa i höjdled och rotera den. Nu till mina frågor:

- hur skall man ställa in lampan? Jag ställde in apparaten på ungefär 24x30 med en 35 mm mask och ett 50 mm objektiv, justerade bilden så det blev skarpa kanter och skruvade på lampan tills det "såg bra ut". Finns det någon bättre metod?

- Ovanför filterlådan finns en rektangulär grönt plastskiva med ett rutmönster på, är det någon som vet vad den fyller för funktion?

- det finns ett par olika skalor på stången, eller vad man nu skall kalla den, hur kan man använda dem?
 
Durst 605

ja du gjorde rätt som bytte lampa, de speciella helvita förstoringslamporna ger ett jämt ljus.

För att ställa in ljuset så brukar jag göra som du men jag bländar ner helt och ser till att förstoringsapparaten är det enda som lyser ,genom att då föra ljushållaren upp och ner så ser man hur ljusbilden blir och försöker få den så jämn som möjligt.
Kondensor apparaterna alltså de utan färghuvud ger oftast lite starkare ljus i mitten och svagare i kanterna så det brukar man lösa med lite efterbelysning.Durst 605 har en väldigt bra ljusbild generellt men detta på verkas av vilken lins du väljer o.s.v

Den gröna rutade plastskivan används som sökare då man använder apparaten som reprokamera vilket inte är så vanligt nuförtiden. Det fanns en tillsats till dessa apparater med filmhållare
för bladfilm och belysning på armar på sidorna. Om du tar bort locket på ovansidan så kan du rotera spegeln och då blir den gröna ytan såsom en mattskiva. Använde själv detta under vårnplikten i mitten under sjuttiotalet.
Skalorna på stången lever nog mycket kvar från att den kunde användas som reprokamera, men är också användbara om du vill veta vilken förstoringsgrad du använt, och hur långt du
varit från pappret. det finns ju en matematisk regel för detta vilket gör att man kan räkna ut exponeringstidens förlängning eller förkortning vid olika förstoringsgrader. Regeln är att ljuset avtar med kvadraten på avståndet.

Lycka till med din apparat.
 
Hej, tack för svaret. Jag fick med två 50 mm objektiv av ngn anledning, en Scheider-Kreuznach Componon 1:4/50 och en Soligor 1:3.5/50.

Vet du om någon av dem är bättre än den andra ?

(eller är båda lika dåliga :)
 
Compononoptik har alltid varit väldigt bra och
har höga värden, jag hade också componon till småbild tidigare men bytte sedan till en Nikon vilen jag tycker tecknar något mjukare, men detta är inviduellt och mycket en fråga om tycke och smak. Soligor betraktades i många år som "piratoptik" och hade sämre prestanda enligt många. Jag vet inte välj ut några neg och kopiera med båda gluggarna ett sätt är att du gör en kraftig delförstoring och sedan jämför.
Om ett objektiv har fallit i golvet någon gång så kan linserna ha rubbats och gluggen tecknar inte skarpt över hela ytan. Men det är ju som med bilar det finns riktiga måndagsexemplar även bland gluggarna. Jag har t.ex en olympus 100mm:s glugg som teknar helt makalöst och jag har provat andra som inte alls tecknar lika fint.
Men som sagt det handlar om vad du själv tycker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.