Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om färg på bakgunder

Produkter
(logga in för att koppla)

kidix

Aktiv medlem
Har just fått hem ett litet studiopaket från Kaffebrus:
"2st 110Ws studioblixtar av metall, blixtrör av plug-in typ
2st rejäla stativ med maxhöjd 2.7 meter, max belastning 6kg (WT8051)
2st 50 x 70 cm softbox med adapter
1st 84cm vitt paraply
1st radiosändare inkl. mottagare för trådlös användning av setet"


Nu skall jag inhandla lite bakgrunder men då jag endast gör detta på "skoj" (fota barnbarn mm.) skall jag inte investera i dyra bakgrunder.
Har idag köpt 5 meter svart velour från Jysk (75 spänn just nu!den finns i en massa färger)
och en vit 180 bred mörkläggningsrullgardin.
Det visade sig att den inte är helt vit, går mer mot natuvitt.
Hur viktigt är det att det är helt vitt? Har förstått att även en vit bakgrund är svår att få helt vit.
Är som sagt inte så haj på den här tekniken och skulle vara evigt tacksam för lite hjälp och en massa tips.
Jag behärskar retuchering bra och kan ju fixa till färger efteråt.
Vad jag förstått är vitt väldigt vanligt men kanske skulle jag satsa på en annan färg förutom svart som jag absolut vill ha??
Jag vill kunna byta rullgardinen snart om jag inte har nytta av den. Baksidan är glittrigt silver så den skulle jag väl kunna ha användning som refektor :)
Tacksam för alla tips!!!
Kaarina
 
Favoritfärg bakgrund?

Kapar denna tråden eftersom det verkar som du har fått svar på samma tråd med en annan rubrik.

Tips på en färgad pappersbakgrund?

Har mörkgrå (charcoal #49) och vit. Skall vara till porträtt och barnfoto. Den grå tycker jag ger värme i bilden och vit "är alltid bra att ha" men använder den väldigt sällan.

Har Ni något förslag på färg? Jag har nära till YFO och Scandianavian Photo i Gbg så jag vill köpa/hämta där.

Är brun ett alternativ?
 
Gör ett försök att puffa till tråden. Är vit bakgrund ett alternativ om man köper till filtersett för att på det viset färga bakgrunden? T.ex. två blixtar med filter slagna mot bakrunden. Kommer bakgrunden att få så stark färg eller kommer blixtarna ändå att fräta ut filtereffekten?
 
Gör ett försök att puffa till tråden. Är vit bakgrund ett alternativ om man köper till filtersett för att på det viset färga bakgrunden? T.ex. två blixtar med filter slagna mot bakrunden. Kommer bakgrunden att få så stark färg eller kommer blixtarna ändå att fräta ut filtereffekten?

Det blir inte mycket kvar av filtereffekten. I alla fall inte om du tänker dig en färgad bakgrund. En tonad bakgrund kan du få förstås, men varför konstra till det? Personligen använder jag den färg på bakgrunden som jag vill ha, låt gå för att det blir variationer av olika anledningar, men vid t.ex. modellfoto är min fokus på modellen, inte bakgrunden. Den kan man alltid justera efteråt.
 
Kände mig lite trött på grå med variationer och vit (med variationer). Köpte en sandfärgad som kan variera mellan gyllenbrun till nästan vit men den är inte bra. Blir lite för nära hudtonen. Ville helt enkelt ha "något annat" och gärna ligga i framkant om det är någon trend på g.
 
Hej, färgade filter på blixtarna fungerar utmärkt för att färga in bakgrunden med den färg du vill ge den.

Huvudsaken är att bakgrunden bara/mest får ljus från blixtarna med färgfilter och inte träffas av så mycket vitt ljus från t ex huvudljuset (om du t ex belyser modellen med en blixt utan filter). Så skärma av eller ha tillräckligt med avstånd mellan modell och bakgrund.

Vit bakgrund är enklast att färga skulle jag säga. Sen kan du styra effekten av färgen beroende på hur du ljussätter.

Här är en kille som postat lite exempel:
-> http://www.emmett-photography.com/gallery/6337817_HNptm/1/400056960_c838a#400056960_c838a

Och här är två exempel jag själv gjort:
-> http://www.stefantell.se/blogg/2009/03/ljussattning-diagram-produktfotografering-amigurumi/
-> http://www.stefantell.se/blogg/2009/07/studiofotografering-barn-diagra/

Det kommer troligtvis krävas lite arbete om du vill ha en helt jämn färgad bakgrund, men det skulle det säkert vara om du använde en färgad pappersbakgrund också.

Lycka till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.