Annons

Fota norrsken i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag behöver lite råd angående resmål.
Har tänkt mig att försöka fota lite norrsken. Och eftersom jag är inbiten Stockholmare så måste resan gå norrut. Men hur högt behöver jag ta mig för att ha en rimlig chans att kunna se och fota fenomenet? Räcker det med Luleå, eller måste jag ännu längre upp? Har ni några resmål ni kan rekommendera?
Färdmedlet blir tåg eftersom det är alldeles för långt att köra som ensam förare. Och vad rekommenderar ni för utrustning? I dagsläget har jag en Nikon D5500 med ett Nikon AF-S DX 18-140/3.5-5.6G ED VR samt ett Nikon AF-S DX 35/1.8G. Samt ett stativ. Är detta något som fungerar, eller bör jag fundera på ett annat objektiv?

Tacksam för tips och råd.
 
Du kan fotografera norrsken i Stockholm när det är fina förhållanden. Jag har själv fotograferat det i Karlstad med omnejd, senast tidigare i höst.
Om du har konto på Facebook kan jag rekommendera att gå med i gruppen Norrsken.
https://www.facebook.com/norrskensverige/?fref=ts

De lägger ut information där under sen eftermiddag/kväll när det är bra förhållanden. De brukar även skriva hur långt ner i landet det är möjligt att se fenomenet även om det måste tas med en nypa salt ibland.

Leta upp en plats där det är öppet mot norr och fullständigt mörker. Light Pollution map kan vara ett hjälpmedel för att slippa för mycket ljusföroreningar.
https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=12&lat=8270816&lon=1503574&layers=B0TFFFF

Vad gäller din utrustning är objektivet 35/1.8 ett måste. Iso på högsta möjliga och slutartiden bör inte överstiga 20 sekunder, annars ser man att jorden roterar.

Givetvis är det bättre förhållanden i Norrland, men din resa ska då klaffa med solstormar etc. Kan du resa med kort varsel med tåget?
 
Det klart förutsättning för att se norrsken blir ju bättre ju högre norrut du åker och oftare förekommer det ju men har du lite" is i mage" och tålamod kan du fota fina norrsken även i sthlmstrakten. Det har varit riktigt bra dagar i både september och oktober om inte molntäcket varit så ihärdigt just dessa gånger.

Ljusstarkt objektiv ett måste och vidvinkel blir bäst men dina går att använda

kolla in min sida så ser norrsken fotat här ( har fler på en annan sida)
men gå med norrskensidan på FB som redan tipsats om
 
Ok, tack för tipsen!
Jag kan åka med relativt kort varsel. Beroende på hur mycket det är på jobbet. Men jag måste ha en eller två dagar på mig. Jag får hålla utkik på FB och se vad vi kan pricka in.

Om någon har mer tips så tas det tacksamt emot.
 
Luleå når du enkelt och billigt med flyg då det är en större flygplats och det är periodvis ganska mkt norrsken här uppe.
Men som skrivits så ser man ju idag norrsken rätt långt söder ut.

Men man vill ju slå ett extra slag för vackra Norrbotten :)

Tåg, då kan man ju tuffa vidare och kliva av i Abisko, men det, ja, tar tid :)

https://www.youtube.com/watch?v=q5T-cWWBfh0
 
Beroende på kamera men jag använder ett samyang som Per ovan la ut länk om men ditt 1,8 fungerar bra även om det inte blir vidvinkligt. tror även att du kan använda ditt zoom ställt på 3,3 bländare och sedan testa lite

Ja helt klart vackrare miljö uppåt just för landskap norrsken osv
 
Ljusstarkt objektiv ett måste och vidvinkel blir bäst men dina går


Själv har jag fotat Norrsken med 16-35 F4 glugg. Ljusstark är dock att föredra. Mörk plats utan överdriven omgivande gatuljus. I Umeå där jag bor fotar jag en del norrsken. Men det typiska är att moln tar över himlen.
 
Ok, tack för alla tips.
Jag får helt enkelt hålla tummarna och vara uppdaterad när det gäller prognoserna.

Stort tack!
 
Själv har jag fotat Norrsken med 16-35 F4 glugg. Ljusstark är dock att föredra. Mörk plats utan överdriven omgivande gatuljus. I Umeå där jag bor fotar jag en del norrsken. Men det typiska är att moln tar över himlen.

ja och jag skrev ju att trådskaparens går att använda men ljusstarkt blir ju bättre och givetvis syns ju norrsken oftast bättre ju högre upp i landet man kommer iaf starkare och klarare och längre tid men visst man kan i princip använda alla objektiv beroende på vilken kvalité man önskar, går att använda kompakt med som har manuellt läge.
Det syns ju skillnad när man använder olika sedan är den en smaksak hur man tycker det "ska" se ut
 
Jag rekommenderar fjällen och Abisko i synnerhet. Förutom att det är lite "ljusföroreningar" så ligger just Abisko i ett område som är en slags arktisk öken med klar luft och molnfri himmel. De garanterar norrsken Bästa tiden är oktober till mars. Prisvärt boende på STF och linbana upp på fjället, öppet 21-01 alla dagar december-mars. Enkelt att ta sig dit. Tågstation på orten eller flyg till Kiruna.

Jag hamnade där av en slump för två år sedan. Var på väg hem från Nordnorge och behövde stanna för att sova. Samma kväll så var det säsongspremiär för Aurora Sky Station. Jag dumpade grejerna på rummet och skyndade till liften. Mycket trevligt. Personalen blev förvånad att jag var svensk. Den kvällen var japaner, engelsmän och spanjorer. Och gissa om det var norrsken!!! Jag upplevde inte det mest spektakulära norrskenet men att sitta ensam i en sittlift i totalt mörker och alldeles tyst tittandes på norrsken, det var det häftigaste jag varit med om.

Egentligen behöver du inte ha något märkvärdigt ljusstarkt men det är en fördel för norrsken gör sig bäst med korta slutartider och låga ISO.
 
Det jag reagerade på var att du skrev "Ljusstarkt är ett måste". Och det måste man inte. Men jaja vi förstår.

:) ja skulle väl lagt till "för mig" men drog det lite kort å menat neråt där det inte syns med ögat så tydligt som ni har där uppe och det lyser ju starkare också, märkte skillnad bara uppe i Dalarna från att fota från sthlm när förhållandena var ungefär samma i övrigt
strunt samma inte haka upp på ord
 
ANNONS