Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med A-mod stor bländare och blixt - problem med överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

kephart

Aktiv medlem
Jag gillar att fota med mitt 35mm objektiv med stor bländare ( vill åt det korta skärpedjupet) Jag använder mest A-läget numera. Problemet jag har nu är att om jag använder blixt så blir bilderna otroligt överexponerade på stor bländare. Jag har precis bytt från Nikon D40 till D90, men jag tror att det var samma problem på D40n. Jag tror inte det är något fel på kameran utan det är säkert jag som gör fel.

Kameran verkar alltid välja en slutartid på 1/60 när blixten är aktiverad. Varför är det så? Det tycks gälla många kameror. På A-läget väljer man ju själv bländare och tiden borde den räkna ut själv. Tilläggas bör att jag bara har en enkel SB-400 blixt.
Måste jag använda manuellt läge när jag fotar med stor bländare och blixt?
 
Ja, i regel ska du använda manuellt läge när du vill ta på det viset, men du måste också dra ner blixtstyrkan på något sätt. Det är olika hur olika kameror fungerar med blixt, men i regel kan inte blixten på korta avstånd lysa så kort tid att det inte blir överexponerat med stor bländaröppning. Du kan sätta papper framför blixten eller tyg eller använda ND.

Ett sätt att hantera det är att reflektera blixtljuset i taket för att minska styrkan. Det kan du göra genom att rigga en spegel i 45° vinkel framför blixten.
 
Fotar du när det är riktigt ljust (solljus) måste du ha en blixt med funktionen som Nikon kallar Auto-FP, något som SB400 inte har. SB600 är minimum för denna funktion.

Vilken slutartid du vill ha med blixt kan du ställa själv, iaf ner till 1/250s (eller om det är 1/200, minns inte). 1/60 är en minimitid du kan ställa i menyerna, men det är konstigt att den inte går mot kortare tider när det är ljusare. Säkert att du har TTL igång? Sektion E, punkt 2 i manualen / menyerna.

Manualen, sidorna 185 och framåt skulle jag tro. Kan vara bra att kolla när det inte fungerar som man vill.
 
Spelar tiden nån roll när man fotar med blixt? Jag tvivlar på det. Blixtljuset är ju bara bråkdelar av exponeringtiden i vilket fall som helst. Jag har fått för mig att man reglerar exponeringen med antingen bländaröppningen eller stryrkan på blixten, eller kombination av båda. Kamerans exponeringstid behöver bara vara så lång/kort att inga mekanskia delar är i vägen när blixten blixtrar.
Om blixtens autolägen inte fattar att dämpa sig så får man nog gå åt manuella lägen, och i värsta fall börja rikta blixten åt andra håll eller trä difussorer och smörpapper över blixten. Men jag har svårt att tro att det inte skulle gå att ställa ner blixten? Tll och med mina skitgrejor går att reglera.
 
Vid blixtfoto så påverkar ju slutartid (och bländare) det naturliga ljuset precis som vid vanlig fotografering. Är det då tillräckligt ljust utan blixt så kan mannaturligtvis få överexponerade bilder.
 
Jag gillar att fota med mitt 35mm objektiv med stor bländare ( vill åt det korta skärpedjupet) Jag använder mest A-läget numera. Problemet jag har nu är att om jag använder blixt så blir bilderna otroligt överexponerade på stor bländare. Jag har precis bytt från Nikon D40 till D90, men jag tror att det var samma problem på D40n. Jag tror inte det är något fel på kameran utan det är säkert jag som gör fel.

Kameran verkar alltid välja en slutartid på 1/60 när blixten är aktiverad. Varför är det så? Det tycks gälla många kameror. På A-läget väljer man ju själv bländare och tiden borde den räkna ut själv. Tilläggas bör att jag bara har en enkel SB-400 blixt.
Måste jag använda manuellt läge när jag fotar med stor bländare och blixt?

Om du fotograferar ned väldigt stor bländare utomhus vid dagsljus så bör du överväga att använda ND-filter eller skafa blixt som klarar att köra med High Speed Sync. Då kan du fotografera med blixt med 1/8000s

Spelar tiden nån roll när man fotar med blixt? Jag tvivlar på det. Blixtljuset är ju bara bråkdelar av exponeringtiden i vilket fall som helst. Jag har fått för mig att man reglerar exponeringen med antingen bländaröppningen eller stryrkan på blixten, eller kombination av båda. Kamerans exponeringstid behöver bara vara så lång/kort att inga mekanskia delar är i vägen när blixten blixtrar.
Om blixtens autolägen inte fattar att dämpa sig så får man nog gå åt manuella lägen, och i värsta fall börja rikta blixten åt andra håll eller trä difussorer och smörpapper över blixten. Men jag har svårt att tro att det inte skulle gå att ställa ner blixten? Tll och med mina skitgrejor går att reglera.

Gäller mest studioblixtar i studiomiljö. Där sätter man parametrarna så att när man fotograferar utan blixt så blir exponeringen svart.



/Stefan
 
ND filter ( gråfilter ) fungerar bra då man vill ha kort skärpedjup och kunna använda blixt, i väldigt ljusa miljöer, typ sommardagar. ND8 eller mer. Finns ju också ND filter med variabel styrka, men de är dyrare.
 
Tuggar inte ett ND8 i sig en fruktansvärd massa blixteffekt? (det borde ju bli 7/8 av blixteffekten - då blir det inte så mycket kräm kvar när man kör med en SB400...)

SB600 har jag sett för precis över tusenlappen ute i annonser nu. Den klarar HS FP, och även wireless remote.

Men problemet är ju fortfarande varför kameran inte går ner till kortaste sync-tiden när det blir ljusare, vilket den ju ska göra, utan överexponerar med 1/60s valt i stället. Det är säkert en kamerainställning. Kolla så att inte slow- eller rear-sync är valt.
 
Poängen med ND filtret är ju att få lagom med ljus in i kameran för att kunna ha så stor bländare som möjligt.
Förhållandet mellan det naturliga ljuset och blixten är detsamma oavsett vilken styrka det är på ND filtret.
 
Spelar tiden nån roll när man fotar med blixt? Jag tvivlar på det. Blixtljuset är ju bara bråkdelar av exponeringtiden i vilket fall som helst. Jag har fått för mig att man reglerar exponeringen med antingen bländaröppningen eller stryrkan på blixten, eller kombination av båda. Kamerans exponeringstid behöver bara vara så lång/kort att inga mekanskia delar är i vägen när blixten blixtrar.

Exakt, men då kan man ju som trådskaparen inte köra med för stor bländare, då klarar man inte att hålla en slutartid långsammare än 1/60 (där de flesta instegskameror har sin kortaste blixtsynktid). Möjligen kan man dra ner blixtstyrkan, och lösa det på det sättet?
 
Tack för många bra svar. Det där med blixtsynktid undrar jag hur det hänger ihop. Efter att ha skruvat lite mer ser jag att kameran först drar ner blixten och sedan slutartiden om man exponeringskompenserar nedåt.
Intressant det där med bättre blixt. Kanhända blir det en uppgradering där också vad det lider, men just nu leker jag mest med en Sony nex-5n och gamla manuella objektiv. Hur kul som helst för lite pengar.
 
Varför kör du inte manuellt på både kameran och blixten?

Vad är din största bländaröpning och minsta effekt på blixten?
 
Tack för många bra svar. Det där med blixtsynktid undrar jag hur det hänger ihop. Efter att ha skruvat lite mer ser jag att kameran först drar ner blixten och sedan slutartiden om man exponeringskompenserar nedåt.
Intressant det där med bättre blixt. Kanhända blir det en uppgradering där också vad det lider, men just nu leker jag mest med en Sony nex-5n och gamla manuella objektiv. Hur kul som helst för lite pengar.

Det beror ju helt på inställningarna. Den kortaste tiden kameran går med på är 1/200 har jag för mig (D90). Den LÄNGSTA tiden kameran ställer när man fotar med blixt är också inställbar, och den är oftast 1/60. LÄNGSTA, inte kortaste.

Fortfarande - kanske kolla manualen? Delen om blixtinställningar?

Jag fotade D90 85F1.4 1/200 på full ttl-automatik med blixt för en vecka sedan. Så det fungerar alldeles utmärkt. Så länge man inte ställer kameran på rearsync eller slowsync.
 
Det beror ju helt på inställningarna. Den kortaste tiden kameran går med på är 1/200 har jag för mig (D90). Den LÄNGSTA tiden kameran ställer när man fotar med blixt är också inställbar, och den är oftast 1/60. LÄNGSTA, inte kortaste.

Fortfarande - kanske kolla manualen? Delen om blixtinställningar?

Jag fotade D90 85F1.4 1/200 på full ttl-automatik med blixt för en vecka sedan. Så det fungerar alldeles utmärkt. Så länge man inte ställer kameran på rearsync eller slowsync.

Handboken till en D90 är inte så tydlig som åtminstone jag skulle önska, när det kommer till upplysningar om hur blixten funkar.

Jag experimenterade litet igår kväll för att se om jag fattar. Det gör jag nog inte, men kom i alla fall fram till att följande funkar för mig.

D90, Nikkor 50/1,8, SB400 riktad snett mot taket, M: 1/10s, f2,8, (fast) ISO 800, långsam synk, blixtkomp -0,7

Med dessa inställningar kunde jag få trevliga bilder inomhus i dämpad belysning med skärpa vid en typisk stillsam familjesammankomst.

Utgångsläget var P + auto-ISO med basen 200. Då fick jag det typiska brutala blixtljuset, även med blixten i taket.

Blixt är svårt!

Per.
 
Tack Per,

Din setup motsvarar nästan precis min. Jag körde A, f1,8 35mm och SB400an i taket. Jag tror en anledning till att det inte fungerade kan ha varit att jag hade motivet för nära också. Jag kommer kolla igenom blixtkapitlet och sedan är det väl så att alla situationer inte funkar bra med automatik.

Eftersom jag ofta fotar småbarn undrar jag dock om 1/10 kan funka bra. Eftersom jag ändå har för mycket ljus från början med 1/60 borde det väl gå att köra kortare slutartider och ändå få stämningsfullt ljus? Skärpan på 1,8f eller 2.0f duger oftast för mig.

Jag håller just nu på att läsa Bryan Petersons , Understanding Exposure. Det är en fin bok, men karln verkar knappt använda blixt alls och plåtar mest utomhus så den ger inte mycket vägledning på detta område.
 
Gustav, ditt problem är nog inte att förstå för ljust / för mörkt egentligen, utan "bara" att få blixten att göra som du vill.

En takstudsad blixt är samma sak som att ha blixten på 3-4m avstånd + avståndet till målet - så att blixten skulle vara för kraftig är nog inte fallet. En SB400 kan dessutom gå ner till 1/64 har jag för mig, och det är verkligen inte speciellt mycket ljus. Överexponeringen kommer från det naturliga ljuset.

I mitt normal-belysta vardagsrum (20m², 2st 250w halogen-uplights och lite punktkällor) säger kameran (oavsett D90, D7000, D3x, NEX5n) ca 1/60s på ISO1600 och F2.2.

Med normala blixtinställningar (inga "extraval" i blixtrutan!) händer då följande när du ökar/minskar ISO:
Sänk ISO, då stannar slutartiden på 1/60s, men blixten blir starkare och starkare. Denna "längsta tid" kan du ställa in med menyerna, från 1/60 ner till 1/1s har jag för mig.
Höj ISO, då minskar slutartiden ner till 1/250s och blixten blir svagare och svagare - men stängs aldrig av helt.

Eftersom du har en D90 kan du sätta ISO på tumhjulet, via menyn "easy ISO"). Då kommer du reglera slutartiden med tummen och bländaren med pekfingret om du har kameran i "A"-läget.

Ganska lagom kan vara att ha normal exponeringskompensering på -0.3 och blixten på antingen -0.7 eller -0.3. Dina bilder blir lite mörkare, men man får med mycket bättre hudtoner.

Finns det färgfilter med i SB400-paketet? Isf föreslår jag att du använder det! Blandljuset man får av att dra in så mycket "naturligt ljus" i en blixtbild är sällan snyggt....
http://betterfamilyphotos.blogspot.com/2011/05/flash-series-part-2-home-made-diy-gels.html

Är du inte rädd för att sätta en tejpbit på blixten finns det färgade plastfilmer på de flesta kontorsvaruhus. Kostnad 1.00-25.00kr.
 
Tack för många bra svar. Det där med blixtsynktid undrar jag hur det hänger ihop. Efter att ha skruvat lite mer ser jag att kameran först drar ner blixten och sedan slutartiden om man exponeringskompenserar nedåt.
Intressant det där med bättre blixt. Kanhända blir det en uppgradering där också vad det lider, men just nu leker jag mest med en Sony nex-5n och gamla manuella objektiv. Hur kul som helst för lite pengar.

Blixtsynktid är helt enkelt den kortaste slutartid där båda ridåerna är öppna samtidigt. Kör du med en kortare tid får du svarta fält i ena bildkanten eftersom slutarridån täcker för när blixten slås. Det finns specialblixtar till vissa kameror (var väl någon gammal Canon som hade en blixtsynktid på 1/2000?) som fixar detta genom att slå blixten flera gånger under exponeringstiden, men det funkar förstås inte om man kör manuellt ändå.
 
Blixtsynktid är helt enkelt den kortaste slutartid där båda ridåerna är öppna samtidigt. Kör du med en kortare tid får du svarta fält i ena bildkanten eftersom slutarridån täcker för när blixten slås. Det finns specialblixtar till vissa kameror (var väl någon gammal Canon som hade en blixtsynktid på 1/2000?) som fixar detta genom att slå blixten flera gånger under exponeringstiden, men det funkar förstås inte om man kör manuellt ändå.

[OT] Hur var det med centralslutare, hade de snabbare synktid av den anledningen?
 
Eller så letar man rätt på en D40 igen - som fortfarande är en mycket kompetent kamera! - och kan då köra 1/2000s på manuellt :)

Kameror med helektronisk slutare kan köra så kort slutartid som systemet klarar att "få ihop allt i", eftersom man inte är begränsad mekaniskt av att en slutarridå ska förflyttas över sensorytan. 1/250s och 20mm förflyttning från stillastående innebär ändå en ganska schysst acceleration, det vore som om en bil gjorde 0-100km/t på ett par tiondelar. Krafterna som verkar på det främersta slutarbladet kan gå upp mot 100G (1000m/s²)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.