Annons

fota från båt

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
Brukar ni fota från båt?
Hur går det?
Korta slutartider naturligtvis.
Använder ni stativ? Det blir mycket rörelser på en båt.
Så stilla vatten som möjligt naturligtvis.
Tips tack :)
Tänker använda 200-600mm, slutartid, 2000?
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Beror lite vilken båt du avser, en eka eller en Finlandsfärja eller något däremellan?
Vindstilla eller halvstorm ?

Jag har fotat fyrar från vanlig båt 5 meter och funkar bra även utan IS och med mer än 100 mm. Klart att IS ger en fördel. Det som är stora utmaningen vid längre fokallängder är att få motivet ligga kvar där det skall. Så bra att ta många bilder och lämna utrymmet att beskära och att rätta upp horisonten.

Tiden så kort som möjligt, brukar inte vara problem en solig dag ute på sjön.

Kan inte rekommendera stativ, du kompenserar båtens rörelser med hela kroppen.

Från en färja gärna liggande.
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag har fotograferat segling från båt och det beror så klart på båtens storlek och hur mycket det blåser som Jan skriver. Men oftast får man jobba med det man har, dvs en båt som gungar mer eller mindre. Eftersom en båt rör sig både fram och tillbaka och upp och ner är alla former av stativ uteslutet, det enda som funkar är handhållet och att sitta eller stå så fritt som möjligt för att kunna följa med i båtens rörelser utan att slå in något.

IS hjälper till viss del men kan också vara lite störande om båtens rörelser är lite större, det kan bli lite hoppigt i sökaren har jag märkt.

Så kort slutartid ljuset tillåter och sedan försöka fånga motivet i farten om brännvidden är uppåt 600mm då det kan vara svårt att hålla still och komponera bilder precis som man vill.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag brukar fota mycket från båt.
Det kan bli lite körigt om man ensamseglar samtidigt som man fotar, särskilt om det blåser på en del. Man behöver ju hänga med i navigationen, väja för andra båtar och segla den egna båten - samtidigt som man fotar.
Ja, korta slutartider underlättar, stativ är helt meningslöst på en segelbåt, och även de flesta andra båtar. Över 400mm så brukar det bli lite utmanande att hålla koll på motivet, särskilt om det handlar om mindre motiv som tex fåglar.
Berätta gärna mer vad du tänkte dig för motiv, och vilken slags båt, så kan du få lite mer specifika tips.
 

thompan

Aktiv medlem
Jag brukar fota mycket från båt.
Det kan bli lite körigt om man ensamseglar samtidigt som man fotar, särskilt om det blåser på en del. Man behöver ju hänga med i navigationen, väja för andra båtar och segla den egna båten - samtidigt som man fotar.
Ja, korta slutartider underlättar, stativ är helt meningslöst på en segelbåt, och även de flesta andra båtar. Över 400mm så brukar det bli lite utmanande att hålla koll på motivet, särskilt om det handlar om mindre motiv som tex fåglar.
Berätta gärna mer vad du tänkte dig för motiv, och vilken slags båt, så kan du få lite mer specifika tips.
Tack för svaren, Det primära var att fota några bävra som jag brukar se när jag är ute. Sedan finns det fiskljuse i området. de har bo som man kan se från sjön utan att komma alt för nära o störa. Inga landskapsbilder. Båten är ca6m.
 

martley

Aktiv medlem
En aspekt som man kanske glömmer bort är att omgivningen och luften är mycket fuktigare om man befinner sig ombord på en båt än om man är på land. Det kan därför vara lämpligt att välja vädertätad kamerautrustning eller om man inte har det vara extra aktsam.
 

nivas

Aktiv medlem
Tack för svaren, Det primära var att fota några bävra som jag brukar se när jag är ute. Sedan finns det fiskljuse i området. de har bo som man kan se från sjön utan att komma alt för nära o störa. Inga landskapsbilder. Båten är ca6m.
Typ roddbåt eller snurrebåt på mindre vatten?
Båtens rörelser kommer att vara ganska små, du kan utgå från samma inställningar som du skulle ha använt vid handhållen fotografering för djur/fågel på land, kanske ett eller två steg snabba slutartid.
Ett tips är att vända båten eller sig själv så att det blir en bra vinkel motivet, det är ganska vanligt att man får vrida kroppen för att pricka rätt med kameran, och det brukar vara svårare. Sitt stadigt!
 

nivas

Aktiv medlem
En aspekt som man kanske glömmer bort är att omgivningen och luften är mycket fuktigare om man befinner sig ombord på en båt än om man är på land. Det kan därför vara lämpligt att välja vädertätad kamerautrustning eller om man inte har det vara extra aktsam.
Fukten kan vara ett problem om det kondenserar och fryser fast. Annars är nog största problemet vågor som hoppar in i båten när man inte kunde förutse dem...
Bra även att ha en väska som fungerar bra. Både för att skydda mot eventuellt vatten, men framförallt mot stötar, skrammel, hopp mm som kan uppkomma om man åker mindre motorbåtar.
 

thompan

Aktiv medlem
Efter några h väntan där jag vet att de brukar hålla till, både bäver o fiskljuse gav jag upp o packade ihop. Enda modellen som dök upp var några änder. På vägen hem kom det naturligtvis en fiskljuse som dök på fisk! Det ska inte vara lätt... nästa gång!:)

_DSC1196 (2).jpg
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Fotografen eller bilden?
Fotografen, insåg att jag har bäst koll liggande på däcket. I mitt fall var det att fota fyren Svenska Björn kl 2 på natten med relativt långa exponeringstider.

Bilderna blev också liggande, lättare att få horisonten någorlunda horisontell
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS