Annons

Flytta filer i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag använder en extern usb3-diskar för lagring av bildfiler till mitt Lightroom 4. I samband med att jag är på resande fot så brukar jag sortera ut en mängd bilder och dra dem till interna disken (i Lightroom) för att jobba med under tiden. När jag sedan ansluter min externa disk så vill jag flytta tillbaka filerna till sin ursprungliga plats. Jag har en mappstruktur med år/månad/dag.

Problemet är att det kan handla om bilder från flera olika datum. Markerar jag alla och drar över dem till min externa disk så hamnar de fysiskt i samma mapp. Eftersom det kan röra sig om ganska många bilder så vill jag inte sitta och plocka bild för bild, sorterat på datum. Har funderat på att radera dem i databasen och importera dem på nytt samtidigt som jag flyttar originalfilen. Finns det någon annan patentlösning på detta? Något smidigt sätt att flytta bilder från t.ex. en samlig eller filtrering på nyckelord, men ändå behålla mappstrukturen på disken?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.