Annons

Filma, men i vilket format?

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
Hoj,
Jag har en Sony 7riii.
När jag filmar i 4k ändras bildformat mot När jag filmar i HD. Bilden "zoomas" in. Går det att filma 4k med samma bildformat som HD? Har filmat med 28-70. Tycker man kommer för "nära" i 4k.
Eller är de någon inställning jag missat?
Vad kör ni?

Jag är en rookie på filma.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Om jag kommer ihåg korrekt så är 4k@24 en nedskalad 6k från hela sensorn utan beskärning.
Medan 4k@30 är beskuren från 5k och sedan nedskalad till 4k.
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det beror på vilken framerate du filmar i. Du får ut o-croppat i 4K/24p eftersom den tar 6K och kör oversampling på den signalen. För 30 fps är det annorlunda, då får du ut 4K/30p från 5K som är croppat 1.2.
 

thompan

Aktiv medlem
4k beskär bilden jämfört mot när den är inställd på hd.-Finns det någon inställning i kameran som gör att man visuellt ser samma bild? Eller måste man byta objektiv till typ 16mm objektiv för att bilden ska visa samma sak i 4k som HD med 28mm?
 

apersson850

Aktiv medlem
Så är det med många kameramodeller, från olika fabrikat. Det brukar bero på hur kraftfull elektroniken är, för det påverkar vad man hinner göra med bilden när filmning pågår. Då kommer det ju nya bilder hela tiden för kameran att hantera, så allt som ska göras måste göras klart innan nästa bild tas.
Därför måste en del kameror så att säga göra det lätt för sig i vissa fall. Ett sätt kan vara att välja att utnyttja ett antal pixlar som går lätt att hantera när man ska skapa en bildruta i den rätta storleken i filmen.

Exempelvis (riktiga sensorer har fler pixlar) om den färdiga rutan i filmen ska vara 300 pixlar bred och 200 hög, men sensorn i vanliga fall (stillbilder) levererar 450 pixlar brett och 300 pixlar högt, då väljer man kanske att filma med bara 300*200 pixlar i mitten på sensorn, för att slippa hantera en krånglig omvandling från en och en halv till en pixel.

För att då få med lika mycket på filmen som man får på en stillbild får man gå ner i brännvidd, eftersom man får en cropfaktor på 1,5 vid filmning. 50 mm objektiv får ersättas med 35 mm, för att få ungefär samma resultat.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Kontrollera också att du inte ställt in aps-c / super35 till auto för då för då filmar nog kameran i super35 läget med ett utsnitt motsvarande 1,5 x brännvidden.
 

thompan

Aktiv medlem
tack , jag ställde in aps-c / super35 på manuell och manuell tagning av, då verkar det bli samma utsnitt, men den tar bort film stabiliseringen. det finns då kanske inget data kvar att jobba på.
Tack för svaren, då vet jag lite mer. :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Stabilisering av video bygger ofta på att man filmar med en mindre del av sensorn, så man kan flytta det område som registreras på sensorn, om kameran skakas.
När kameran flyttas lite till vänster filmar den lite mer till höger, för att kompensera, med andra ord. Men det kräver ju att det finns mer sensor kvar att ta av, så att säga, utanför den ruta som man börjar filma med.
 

Falumas

Aktiv medlem
Numera är både objektiv och sensorer stabiliserade, brukar krävas ganska mycket skak innan man måste ta till beskärning för att stabilisera.

I vilket fall är det oftast bättre att stabilisera medels beskärning i efterbearbetning, då kan man själv välja om man vill göra det eller inte. Ibland är det bättre att klippa bort det som är så pass skakigt att beskärning behövs eller helt enkelt låta det vara kvar mot att "sabba" hela filmen.
 
ANNONS