Annons

Felmeddelande Lightroomkatalogen

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Hej!

I Lightroom 4.4 får jag detta meddelande när jag försöker öppna LR.

Detta efter att jag försökt använda katalogen från två olika datorer genom att lägga den på en flyttbar extern USB-hårddisk och flytta hårddisken (med katalogen) mellan datorerna.

Första tillfället då jag testade för att se om det funkade och nygjorda (gjorda under testtillfället) redigeringar mm hängde med mellan datorerna gick det super.

Men sedan, vid nästa tillfälle ett par dagar senare, går LR inte att öppna med katalogen på bärbara disken, från ingen av de båda datorerna, samma meddelande på båda.

Jag vill alltså kunna importera o redigera bilder i LR från två olika datorer (en liten bärbar som är med ut på turer o resor, och en stationär hemmavid).

Vad göra för att få det att funka?

Lightroomkatalogen.jpg
 
Stäng ner Lightroom och titta i samma folder som din Lightroom katalog ligger och se om där finns en fil som heter "Lightroom 4 Catalog.lock" - isåfall har din andra dator inte raderat denna och därmed släppt rättigheten till katalogen. Jag hade provat att ta bort .lock filen isåfall.
 
Tack för snabbt tips!

Testade ta bort .lock-filen: följande två meddelanden uppkom då vid försök att starta LR med katalogen på flyttbara disken på den stationära datorn. Ingen föreslagen åtgärd lyckades LR starta med:

LRcat1.jpg


LRcat2.jpg
 
Lr ska ju släppa .lock-filen när programmet släcker ner men eftersom den inte försvunnit så finns det risk att katalogen inte stängts ordentligt utan blivit korrupt när du stängde ner på andra datorn. Håkans förslag på att försöka reparera är annars nästa steg, om du inte har en backup.
 
Ok. Jag har en backup (eller snarare, det är en kopia av .lrcat-filen jag lagt på externa disken att experimentera förfarandet med att arbeta från två olika datorer med), så den biten att den nu blivit korrupt är tack och lov inget problem.

Men, finns det då något sätt att undvika detta med att katalogen inte stänger ner ordentligt när LR avslutas?
 
Ok. Jag har en backup (eller snarare, det är en kopia av .lrcat-filen jag lagt på externa disken att experimentera förfarandet med att arbeta från två olika datorer med), så den biten att den nu blivit korrupt är tack och lov inget problem.

Men, finns det då något sätt att undvika detta med att katalogen inte stänger ner ordentligt när LR avslutas?
Enda du kan göra är att inte kasta dig över avstängningsknappen.
 
Ok :) Jag provar att låta datorn stå på ett tag efter att LR stängts ner så håller jag tummarna för att det funkar. Enkel lösning i så fall :)
 
Rätt så, likväl en stor katalog.

Ja, den tycks så stor.

270 000 bilder och gissar videos också räknas in i den siffran.

Har själv tidigare reagerat på att den tycks stor men gick inte till botten med det då.

Så passar på att ställa följdfråga (som egentligen redan möjligen svarats på med komprimeringsgrad i olika versioner): Är den rimligt stor?
 
Ja, den tycks så stor.

270 000 bilder och gissar videos också räknas in i den siffran.

Har själv tidigare reagerat på att den tycks stor men gick inte till botten med det då.

Så passar på att ställa följdfråga (som egentligen redan möjligen svarats på med komprimeringsgrad i olika versioner): Är den rimligt stor?
Nja, bild och video-filer ligger inte i katalogen, inte heller previews. Den innehåller metadata och redigeringar ungefär det som xmp-filen om man har en sån. Men har man mycket redigering så kan det ju bli en del data...
 
Ja, den tycks så stor.

270 000 bilder och gissar videos också räknas in i den siffran.

Har själv tidigare reagerat på att den tycks stor men gick inte till botten med det då.

Så passar på att ställa följdfråga (som egentligen redan möjligen svarats på med komprimeringsgrad i olika versioner): Är den rimligt stor?

I min värld är inte detta en ovanligt stor databas.
En av mina (2) databaser är ca 3.8 GB med ca 110 000 bilder o dess varianter.
Jag redigerar ofta ganska mycket.
I nyare versioner gör LR en komprimering i form av en zip-fil vid backup, någon annan komprimering än att LR gör "Optimize catalog after backing up" (mitt val) känner jag inte till.
 
Ok, då är förmodligen filstorleken helt i sin ordning. Även om jag exporterar långt ifrån alla bilder ur LR, så är de jag tillvaratar sällan helt oredigerade, ofta med lokala justeringar av olika grad och det är fler än en bild jag redigerat i LR så filstorleken känns mig med vad som nu sagts här helt ok :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.