Annons

Falun-Kiruna road trip

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalli

Aktiv medlem
Om tre veckor ska jag åka bil från Falun upp till Kiruna och huvudsyftet med resan är fotografering. Planen är så här: Falun-Umeå-Haparanda-Pajala-Kiruna-Vilhelmina-Falun med övernattning i varje stad.

Då det blir mycket körning och inte så mycket tid på varje övernattningsstopp vill jag vara förberedd med en lista över mål och möjliga fotoställen.

Bland annat är jag intresserad av föreslag om bra ställe för översiktsbild över Kiruna och om det finns någon möjlighet att fota rymdverksamhetsrelaterade föremål runt om Kiruna.

Om Google Street View är någonting att gå på då är det ganska platt runt om Pajala och Haparanda, så att jag kan inte förvänta mig att få några översiktsbilder av dem städerna eller trakten.

Naturfoto, och till och med landskapsfoto utan spår av mänsklig påverkan, ligger ganska långt ner på listan över motiv, men för övrigt skulle jag uppskatta föreslag om motiv längs vägen.
 
De kommer att ta dig tid, men jag kan rekommendera Holmön och Norrbyskär. Det går färjor till båda öarna, men då jag bara tagit mig till dem med egen båt vet jag inte hur de går. Färjorna lägger dock till vid Norrfjärden respektive Norrbyn. Åtminstone färjan till Norrbyskär är skyltad ute på E4:an. För mig känns Holmön lite som att kliva in i Sverige som det bör ha varit på 1950-talet, även om spåren försvinner i rask takt nu.

Sedan finns det ju hur många naturreservat/nationalparker som helst. Björnlandet är lättillgänglig om man inte vill vandra mycket, liksom Skuleskogen.

Om du gillar rinnande vatten finns tex Mårdseleforsarna, längs väg 363. Närmare Umeå finns Norrforsen (nära Brännnland/Sörfors), och i närheten finns några stenristningar från stenåldern. Räcket på spången de byggt till ristningarna har de använt för att ge en indikation om hur gamla ristningarna är: de har markerat "stora" saker i historien med en liten skylt på räcket, och ju närmare ristningarna man kommer desto längre bak i historien är man. En kul idé tycker jag.

Om du passerar Lycksele finns Gamlia, en mindre version av Skansen, fast utan inträde. Det är en samling gamla hus från området, med lite info om varje. Och så finns Lycksele självt: det kallas Lappstockholm av en anledning. Runt 10K invånare, men betydligt mer liv än antalet invånare kan medföra.

I Obbola finns ett museum med gamla saker som använts inom fiskenäringen.
 
ANNONS