Annons

Första bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

martin90

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Idag fick jag reda på att min kompis ska gifta sig, hon ville ha mig som fotograf! Jag blev jätte glad men samtidigt jätte nervös! Har aldrig fotat ett bröllop innan.

I min väska har jag:
Canon 6D + batterigrepp
17-40 f4 L
50 f1.8
70-200 f4 L
Speedlight 430EX

Det är inte jätte mycket men jag sett många kör två kameror minst för att fort ta en bild utan byta objektiv och de. Men skulle ni tror jag klarar mig på de jag har eller kommer jag behöva ha ett extra hus??
 
Två hus är standard, bekvämt och smidigt. Rent fototekniskt och praktiskt klarar du dig säkert på ett hus. Objektivbyten hinner man ofta med på bröllop, se bara till att tänka steget före under vigseln så du inte missar viktiga bilder.

MEN! Däremot måste du ha ett backuphus av säkerhetskäl ändå, så du bör nosa upp ett hus till om något knasar med din 6D.
 
Hej allihopa!

Idag fick jag reda på att min kompis ska gifta sig, hon ville ha mig som fotograf! Jag blev jätte glad men samtidigt jätte nervös! Har aldrig fotat ett bröllop innan.

I min väska har jag:
Canon 6D + batterigrepp
17-40 f4 L
50 f1.8
70-200 f4 L
Speedlight 430EX

Det är inte jätte mycket men jag sett många kör två kameror minst för att fort ta en bild utan byta objektiv och de. Men skulle ni tror jag klarar mig på de jag har eller kommer jag behöva ha ett extra hus??

Hej,

jag tycker du skall ha ett extrahus med dig. Kanske inte så mycket för att slippa byta objektiv men för säkerhets skull om det skulle hända något med din 6D ...
(och extra batteri, minneskort etc etc etc)

Inget får gå fel på ett bröllop!

Om dina objektiv räcker till eller inte går inte att svara på då det beror en del på miljö. Du bör reka kyrka/festlokal för att bilda dig en uppfattning av ljus, avstånd etc.

Om du behöver tex en ljusstarkare zoom så går det alltid att hyra så du slipper köpa på dig extra utrustning.

MVH
Anders
 
Som redan nämnts så går det utmärkt att fotografera bröllop med ett kamerahus, MEN du vill inte vara med om att displayen blinkar [ E ] en kvart innan vigseln. Du kanske känner någon som har ett extra canon-hus du kan låna för dagen?

I värsta fall kan du ju höra med bruden (eftersom det är din kompis i det här fallet, annars hade jag inte rekommenderat det) om hon vet att någon gäst kommer ha med sig en canon. Jag brukar skymta 5-10 stycken per bröllop, så någon är säkert beredd att låna ut sitt vid ett krisläge.

Är det vigsel inomhus eller i kyrka? Bländare < f/4 inomhus kan bli lite knepigt att jobba med om det är mulet/regnigt/små fönster.

De tips jag gärna hade fått inför mitt första bröllop är:

- Reka alla platser ni ska vara på, fundera ut i förväg vad du gör vid alla olika väderförhållanden.

- Ha överdrivet många minneskort och batterier i väskan.

- Ha vatten och något att äta nära till hands.

- Se till att ta minst ett klassiskt annonsporträtt där paret ser glada ut och tittar in i kameran.

Hoppas du får kul och att du fastnar för det, lycka till!

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
Tack för svaren! Men jag ska försöka hitta något hus bland mina vänner eller likande som jag kan låna då, men om vi leker med tanken att jag inte gör. Så borde jag va mycket med noggrannare med vilket objektiv jag använder och när.

Har ni något annat ni har kommit på kan va bra att använda eller tips för bra bilder?

/Martin
 
Hej allihopa!

Idag fick jag reda på att min kompis ska gifta sig, hon ville ha mig som fotograf! Jag blev jätte glad men samtidigt jätte nervös! Har aldrig fotat ett bröllop innan.

I min väska har jag:
Canon 6D + batterigrepp
17-40 f4 L
50 f1.8
70-200 f4 L
Speedlight 430EX

Det är inte jätte mycket men jag sett många kör två kameror minst för att fort ta en bild utan byta objektiv och de. Men skulle ni tror jag klarar mig på de jag har eller kommer jag behöva ha ett extra hus??

Glöm inte att ta fram en lista (shootlist) på de bilder du och brudparet vill ha, detaljbilder på kläder. skor etyc etc, bilder innan bröllopet bilder efter vigseln, vilka bilder från festen de vill ha etc etc

Reka kyrkan innan, hinner du så ta med 2 kompisar som får agera bröllopspar när du tränar

Lycka till, alltid nervöst vid första jobbet som bröllopsfotograf

//M
 
Glöm inte att ta fram en lista (shootlist) på de bilder du och brudparet vill ha, detaljbilder på kläder. skor etyc etc, bilder innan bröllopet bilder efter vigseln, vilka bilder från festen de vill ha etc etc

Reka kyrkan innan, hinner du så ta med 2 kompisar som får agera bröllopspar när du tränar

Lycka till, alltid nervöst vid första jobbet som bröllopsfotograf

//M

Tack Micke! Jo det är lagom nervöst! Men en till fråga, ska man ha kostym liknade eller vad sak man ha på sig? XD Ska man klä sig som jag skulle gått till ett bröllop utan att fota?
 
Är ingen bröllopsfotograf men känner en del och man skall vara propert klädd, man får inte sticka ut helt enkelt... Och ja - lycka till ;)
 
ANNONS