Annons

Ersättning för produktfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

optimize

Aktiv medlem
Hej alla fotografer.
Jag har erbjudits ett uppdrag att fota kläder åt en klädaffärs webshop. Det rör sig om kläder på dockor och upplagt på bänk så själva fotandet bör inte vara något problem.
Det jag skulle vilja ha råd angående är vad jag ska ta betalt för uppdraget. Vill ju inte gå ut för hårt, men inte sälja mig för billigt heller. Jag har ett uppdrag i bagaget då gjorde jag reklambilder åt ett mindre lyxhotell, som jag nu i efterhand insett att jag fick ganska dåligt betalt för :p.

Det handlar om en hel kollektion som ska fotas, det säger inte mig så mkt, men uppdragsgivaren verkar räkna med att betala per timma, blir det ett väldigt tidskrävande projekt kan jag dock tänka mig att vi kommer överens om en fast totalsumma.

Vad säger ni? Vilka siffror är rimliga i det här fallet?
 
När jag gör den typen av uppdrag så räknar jag först med en startkostnad (täcker tiden för att rigga studion, admin etc) och sedan får man uppskatta hur många bilder man hinner med på en timme. Detta upplägg motiverar kunden att ta med alla prylarna på en gång så det inte blir massa småserier.

Att fakturera någonstans mellan 700 och 2000kr/timme är väl rimligt (beroende på företagets storlek och användningsrätt av bilderna), och då skall du även ta betalt för efterbehandlingen.

Tänk på att det ofta tar längre tid än väntat att arrangera kläderna och (framför allt om det går snabbt) att det kan bli omtagningar, detta behöver man också ta höjd för i faktureringen.
 
tack för ditt svar tobias, bra tips dedär. Om du har nått annat du tycker är viktigt att tänka på får du gärna skriva ett meddelande. Kommer antagligen genomföra uppdraget med väldigt enkel utrustning, läs extern blixt med reflektorskärm/ar.
 
tidskrävande och tidskrävande...
Jag jobbar med just detta för en av nordens största klädbutiker på nätet, dock är jag anställd där så kan inte hjälpa dig med ersättningsfrågan...
Men du hinner fler plagg per timma på docka än vad du tror... ca 20-25 plagg/h är inga problem, sen använder du dig utav www.urklipp.se för att slippa sitta o frilägga alla bilderna själv, räkna in detta i timpriset eller startavgiften...

/Tobias
 
tidskrävande och tidskrävande...
Jag jobbar med just detta för en av nordens största klädbutiker på nätet, dock är jag anställd där så kan inte hjälpa dig med ersättningsfrågan...
Men du hinner fler plagg per timma på docka än vad du tror... ca 20-25 plagg/h är inga problem, sen använder du dig utav www.urklipp.se för att slippa sitta o frilägga alla bilderna själv, räkna in detta i timpriset eller startavgiften...

/Tobias

tack för den länken! Å tack för ditt svar, lite lättare att förhandla om man har en ungefärlig siffra på hur många timmar det kommer ta.
 
Hej på er,

Vad använder ni för dockor? Jag ska fotografera kavajer etc och vill se tyget på baksidan. Jag fick tips att ta en frigolitdocka och såga bort halsen. Hur löser ni det här? Finns det någon med bra tips.
Vi vill att bilderna blir "a la lindex."
Tack för urklipp.se tipset!

Mvh, Susan
 
Hej

Även jag är jätteintresserad av att hitta rätt dockor att fotografera på och rätt teknik, jag har en hel del kläder att fotografera i mitt jobb, och få dom att se bra ut är ju ruggigt svårt....
 
ANNONS