Annons

Digital läsning av tryckta medier

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Vi har helgprenumeration på DN fortfarande. Vi hinner sällan läsa papperstidningen. Nyheterna är inte längre nyheter när tidningen trycks. Det blir mycket som går till pappersinsamlingen oläst.
Tidningspapper (från dagstidningar, fototidningar duger inte) är ändå bra att ha till mycket. Allt från att tända i vedspisen till att torka blöta skor eller skydda golvet när man målar. Det är nog mest därför vi fortfarande har papperstidning idag. :)
 

janc

Aktiv medlem
Vi har helgprenumeration på DN fortfarande. Vi hinner sällan läsa papperstidningen. Nyheterna är inte längre nyheter när tidningen trycks. Det blir mycket som går till pappersinsamlingen oläst.
Tidningspapper (från dagstidningar, fototidningar duger inte) är ändå bra att ha till mycket. Allt från att tända i vedspisen till att torka blöta skor eller skydda golvet när man målar. Det är nog mest därför vi fortfarande har papperstidning idag. :)
Delar exakt samma erfarenhet fram tills dess vi insåg att helgprenumerationen nästan kostade lika mycket som att få tidningen alla dar i veckan och att vi ändå läst den digitala utgåvan (som alltid ingår..) innan tidningsbudet anlänt. Det var också enklare att köpa en rulle skyddapapp på färgaffären 😉
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack och lov ser verkligheten inte riktigt ut som du tror. Till exempel har DN mer än dubbelt så många betalande digitala prenumeranter (och antalet ökar snabbt) som antalet prenumeranter på papperstidningen — och gör rekordstor vinst, över 200 miljoner kr. Den där idén om att ”allt ska vara gratis” var kanske vanlig för 20 år sedan, men tjänster som Spotify och Netflix har gjort att folk har vant sig vid att betala för olika typer av medier på nätet.
Vi har slutat med DN i papper när vi åkte till Grekland nyligen. Det berode för min del akut på att DN varit helt oförmögna att hantera ett sådant uppehåll utan att samtidigt sabba autogiroupplägget och börja skicka ut räkningar istället. Jag tror också priset för papperstidningen nu ligger nära 650 spänn per månad och den digitala just under 300. Men det var inte det avgörande för min fru hade länge retat sig så pass på all vin- och bil-reklam att det till sist fick det att tippa.

Jag gillar verkligen papperstidningar men det finns ju en gräns när det närmar sig det löjliga att fortsätta med det. Ett lösnummer DN kostar 49 spänn nu och ett Aftonblad 32 tror jag.

.... men på något konstigt sätt verkar DN tack och lov sitta fast i den gamla papperstidningsmetaforen som gällt sedan 1850-talet för den tidningens räkning. Kvällstidningarna på webben är sedan länge ett flöde som allt annat i princip på nätet men INTE e-DN som fortsatt ser exakt ut som papperstidningen även på nätet, vilket jag verkligen gillar.

... MEN, jag bara väntar på att DN sågar e-DN snart också för att det skulle nog kunna spara tidningen mycket stora belopp att slippa deadlines och skiftgång som rått sedan tidningmakandet industrialiserades. Det skulle väl kunna ses som det tredje logiska steget sedan man blev av med blyet kring 1978 ca.

Jag har tidigare skrivit en blogg om denna utveckling som även jag var en liten del av då jag råkade jobba på en liten ingenjörsfirma som bl.a. hjälpte DN att bli fritt blyet genom att bygga om tryckpressarna till s.k. "Direktlito" där en distans spändes fast på tryckvalsarna istället för de sadelformade gjutna "högtrycksplåtarna" som tidigare användes. På dessa distanser monterades sedan en hårdare typ av "offsetplåtar". Dessa var hårdare för att de gick direkt mot det slipande pappret istället för som i riktig offset mot gummivalsar. För den som är tidningshistoriskt intresserad så har jag skrivit en blogg kring detta:


Kamera & Bilds agerande tyder på svår panik.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack och lov ser verkligheten inte riktigt ut som du tror. Till exempel har DN mer än dubbelt så många betalande digitala prenumeranter (och antalet ökar snabbt) som antalet prenumeranter på papperstidningen — och gör rekordstor vinst, över 200 miljoner kr. Den där idén om att ”allt ska vara gratis” var kanske vanlig för 20 år sedan, men tjänster som Spotify och Netflix har gjort att folk har vant sig vid att betala för olika typer av medier på nätet.
DN har väl varit väldigt lönsamt jämt? Jag undrar om det inte t.o.m. var Sveriges mest lönsamma industriföretag på 70-talet. DN har ju också tidigt varit drivande i datoriseringen av den grafiska industrin och det berodde nog mycket på att aDN tryckte "färskvara med kort hållbarhet" vilket de välorganiserade grafikerna utnyttjade då produktionsprocesserna var lätta att störa inför bl.a. löneförhandlingar. Lönerna drevs upp på DN och sedan i hela branchen, vilket gjorde att både Saxon & Lindström och även Bonnierägda Åhlen & Åkerlund lade ner sina egna tryckerier i Stockholm och började trycka tidningarna där det var billigare. Först i Finland tror jag och senare även i Ungern.

När jag pluggade så jobbade jag på Å & Å både med deras maskiner och i deras tryckeri och överhörde en del av de diskussioner de hade där under samma tid i skarven mellan 70- och 80-talen. Jag tror många där hade en kluven inställning till grafikerna på DN.
 

janc

Aktiv medlem
.... men på något konstigt sätt verkar DN tack och lov sitta fast i den gamla papperstidningsmetaforen som gällt sedan 1850-talet för den tidningens räkning. Kvällstidningarna på webben är sedan länge ett flöde som allt annat i princip på nätet men INTE e-DN som fortsatt ser exakt ut som papperstidningen även på nätet, vilket jag verkligen gillar.

... MEN, jag bara väntar på att DN sågar e-DN snart också för att det skulle nog kunna spara tidningen mycket stora belopp att slippa deadlines och skiftgång som rått sedan tidningmakandet industrialiserades. ….
En bra exempel på sammanhållen digital publicering per dag utan att för den skull låsa sig till att ”emulera” papperstidning tycker jag är Guardian Editions.Laddas ner lokalt

IMG_4250.png

e-DN läser jag dagligen men tycker den dras med en del konstigheter i gränssnittet.

Rent allmänt anser jag att det går att göra utmärkta digitala produkter men bäst blir det om man släpper arbetsgången att först göra en tryckt produkt och sedan försöka klämmma in den i ett digitalt format.

Den här tråden har glidit iväg från att bara handla om Kamera & Bild men frågeställnigarna är i högsta grad allmänna. Man kan om man vill filosofera över konsekvenserna av skillnaden i kostnad per levererat ex till konsument mellan att ge ut en tryckt bok på t.ex Blurb jämfört med att ge ut en e-bok.
 

ErlandH

Aktiv medlem
DN har ju också tidigt varit drivande i datoriseringen av den grafiska industrin och det berodde nog mycket på att aDN tryckte "färskvara med kort hållbarhet" vilket de välorganiserade grafikerna utnyttjade då produktionsprocesserna var lätta att störa inför bl.a. löneförhandlingar. Lönerna drevs upp på DN och sedan i hela branchen, vilket gjorde att både Saxon & Lindström och även Bonnierägda Åhlen & Åkerlund lade ner sina egna tryckerier i Stockholm och började trycka tidningarna där det var billigare. Först i Finland tror jag och senare även i Ungern.
Tvärtom, DN har alltid varit långt efter när det gällt datorisering och rationalisering, delvis beroende på den starka grafiska fackklubben, delvis beroende på god ekonomi. På 1980-talet var det A-presstidningarna som var först med datorisering (eftersom de hade så dålig ekonomi), på 1990-talet var det Aftonbladet som var först med webbpublicering.
 

ErlandH

Aktiv medlem
.... men på något konstigt sätt verkar DN tack och lov sitta fast i den gamla papperstidningsmetaforen som gällt sedan 1850-talet för den tidningens räkning. Kvällstidningarna på webben är sedan länge ett flöde som allt annat i princip på nätet men INTE e-DN som fortsatt ser exakt ut som papperstidningen även på nätet, vilket jag verkligen gillar.
Även kvällstidningarna publicerar givetvis ”e-upplagor” av sina papperstidningar, liksom så vitt jag vet alla andra dagstidningar i Sverige. DN är inte alls avvikande, och har ju också en webbsajt med ett ”flöde” (även om detta flöde precis som hos t ex Aftonbladet är redigerat, både av människor och av nåt slags AI).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tvärtom, DN har alltid varit långt efter när det gällt datorisering och rationalisering, delvis beroende på den starka grafiska fackklubben, delvis beroende på god ekonomi. På 1980-talet var det A-presstidningarna som var först med datorisering (eftersom de hade så dålig ekonomi), på 1990-talet var det Aftonbladet som var först med webbpublicering.
DN-ledningen använde sina filialer för att testa ny teknik (Jönköping tror jag). Delvis bakom ryggen på grafikerna i Stockholm innan dessa fick nys om det och då blev det ett jäkla liv. Så den bilden är inte entydig alls och den första vågen var DN inte alls sena med under 70-talet. Det var den andra vågen de var senare med för i den första hade inte layout-programmen ännu inte blivit mainstream. Om du ser i min blogg så skrev man redan då på datorerna och printade på vit plast och monterade samt reprofotade och gjorde plåtarna från det. Layouthantering i datorer genomfördes fullt ut precis i början på 90-talet. Då flyttade man även tryckeriet till Akalla.

DN-grafikerna var inte alls motståndare till datorisering generellt sett - det är faktiskt en myt. De kämpade dock hårt för att säkerställa att de skulle få utbildning i den då nya tekniken (vilket de alltså lyckades med) så att de skulle kunna fortsätta att göra ungefär samma sysslor som de gjort tidigare - bara med nya verktyg. DN ville helt göra sig av med grafikerna och låta journalisterna göra en stor del av det jobb de gjort under blytiden men det avstyrde grafikerna och journalisterna tillsammans när de fattade att de måste samarbeta och inte slåss inbördes.

DN hade också ett annat problem och de var de gamla Ampress/Nohab-verken. Att byta ut dessa då på 70-talet hade inneburit mycket stora kostnader och stor kapitalförstöring och med direktlito -ombyggnaden fördubblade man i ett slag livslängden på pressarna. Andra som inte satt fast i den saxen kunde gå över till offset istället.

DN/Expressen hade ju också den överlägset största organisationen och även det är ju en särskild utmaning i síg. Att DN klarade sig bra ekonomiskt berodde inte enbart på tidningsverksamheten utan att Gustaf Douglas förstod sig på förmera de pengarna som tidningsrörelsen skapade i form av finanskapital.

Det var på DN det verkligt stora slaget stod kring införandet av ny teknik på Sveriges tidningar och det var på DN arbetskostnaderna var högst i Sverige då exv. grafikerna var löneledande där. Ingen annan tidning hade till närmelsevis ett lika starkt och välskolat fack som grafikerna hade på DN. De sista resterna av den kampen står nu ute i tryckeriet men tryckarna kommer inte ha en chans för deras dagar är räknade. Om jag inte minns fel så jobbade 800 pers kring tryckeriet i flera skift i Marieberg och nu var de väl något hundratal kvar. DN har flera ggr hotat med att lägga ut tryckningen på andra ställen i Mälardalen för att sätta tryck på tryckarna. De moderna pressarna har också helt ändrat behovet av mänsklig arbetskraft.

Mycket som var manuellt i Marieberg-tryckeriet är nu bortrationaliserat och effektiviserat sedan länge och när datorerna gjorde det möjligt att sammanställa en tidning i en datafil så vreds ett vapen ur tryckeripersonalens händer för den filen upptäckte ju exv. veckotidningsföretagen att de kunde skicka precis vart som helst där det fanns billig tryckkapacitet att köpa och då var de egna veckotidningstryckeriernas saga all.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Även kvällstidningarna publicerar givetvis ”e-upplagor” av sina papperstidningar, liksom så vitt jag vet alla andra dagstidningar i Sverige. DN är inte alls avvikande, och har ju också en webbsajt med ett ”flöde” (även om detta flöde precis som hos t ex Aftonbladet är redigerat, både av människor och av nåt slags AI).
Visst så kan det vara men de har jag dock aldrig läst. Jag läser bara flödet om jag någon gång halkar in där. Om jag styrde DN idag skulle jag skrota e-DN för det skulle öppna för en möjlighet att helt bryta med tidningarnas 100 åriga sätt att fungera och verkligen ge nya möjligheter till rationaliseringar. Det bara måste finnas mycket stora vinster att hämta hem där.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Visst så kan det vara men de har jag dock aldrig läst. Jag läser bara flödet om jag någon gång halkar in där. Om jag styrde DN idag skulle jag skrota e-DN för det skulle öppna för en möjlighet att helt bryta med tidningarnas 100 åriga sätt att fungera och verkligen ge nya möjligheter till rationaliseringar. Det bara måste finnas mycket stora vinster att hämta hem där.
Nu har ju DN (precis som alla andra svenska dagstidningar) både och, en dynamisk publicering på webben, det du kallar "flöde", och redigerade, papperstidningslika publiceringar. Det finns alltså inget "100-årigt sätt att fungera" att bryta med, det gjorde man redan när Aftonbladet började webbpublicera nyheter i början av 1990-talet. Det finns inte heller någon anledning att skrota eDN, eftersom det är en produkt som i princip inte har några kostnader alls men däremot genererar stora inkomster.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så den bilden är inte entydig alls och den första vågen var DN inte alls sena med under 70-talet. Det var den andra vågen de var senare med för i den första hade inte layout-programmen ännu inte blivit mainstream. Om du ser i min blogg så skrev man redan då på datorerna och printade på vit plast och monterade samt reprofotade och gjorde plåtarna från det. Layouthantering i datorer genomfördes fullt ut precis i början på 90-talet. Då flyttade man även tryckeriet till Akalla.

DN-grafikerna var inte alls motståndare till datorisering generellt sett - det är faktiskt en myt. De kämpade dock hårt för att säkerställa att de skulle få utbildning i den då nya tekniken (vilket de alltså lyckades med) så att de skulle kunna fortsätta att göra ungefär samma sysslor som de gjort tidigare - bara med nya verktyg. DN ville helt göra sig av med grafikerna och låta journalisterna göra en stor del av det jobb de gjort under blytiden men det avstyrde grafikerna och journalisterna tillsammans när de fattade att de måste samarbeta och inte slåss inbördes.
Som du själv har skrivit om övergick DN till offset först på 1990-talet, medan andra tidningar (som t ex A-pressen) använt fotosättning och offset sedan mitten av 1970-talet.

På 1980-talet var det på DN grafikerna kämpade hårdast mot det som kallades direktinskrivning. Man vägrade helt enkelt att acceptera att journalisternas byte av arbetsredskap ledde till mindre arbete för grafiker. När journalisterna övergick till att skriva artiklar på datorer, istället för skrivmaskin och papperslappar, tvingades de skriva ut texten på papper för att en grafiker skulle skriva in texten i det redaktionella systemet igen! Det fanns länge lokala avtal om exakt hur stor andel av tidningens innehåll som fick gå direkt in i systemet utan att skrivas in av sättare.

När man började redigera tidningssidor på datorer i början av 1990-talet var DN återigen flera år efter konkurrenter som t ex Aftonbladet, och envisades länge med att försöka utveckla egna system som skulle vara mer grafikervänliga (dvs krångligare att använda) istället för att använda standardprodukter som QuarkXpress.
 
ANNONS