Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[Capture One] Hur minska färgmättnad i högdagrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har börjat inse varför jag inte riktigt trivs med Fujis "filmsimuleringar". De flesta av dem ger väldigt hög färgmättnad i högdagrarna, vilket ger nån slags pastell-intryck. Det är nog också därför det inte på något sätt ser ut som film.
För råkonvertering använder jag Capture One, och nu undrar jag om det finns nåt fiffigt sätt att minska mättnaden bara i högdagrarna. :unsure:

Jag vet att jag kan välja "film standard" istället för Fujis egna simuleringar, och där är problemet borta. Dock blir det lite mer generiska färger i allmänhet som kräver mer meckande på andra sätt. Men det betyder också att det inte är sensorn eller C1 i sig som skapar hög mättnad i högdagrarna, utan det ligger inbakat i filmsimuleringarna.
 
Ett lager där du väljer Luma Range och sedan drar i spakarna för lagret kanske? För att testa kan du skapa ett lager, välja att fylla det och sedan välja Luma Range. Finns i menyn om du högerklickar på lagret. Du kan nog behöva skapa en lång "sluttning" om det inte ska bli för tvär skillnad.

Det går att dra i högdagrarna via Color Balance med reglaget på högersidan, men det ändrar ljusheten.

(Med reservation för skillnader mellan versioner. Jag har senaste nu och hoppade över förra.)
 
Ett lager där du väljer Luma Range och sedan drar i spakarna för lagret kanske? För att testa kan du skapa ett lager, välja att fylla det och sedan välja Luma Range. Finns i menyn om du högerklickar på lagret. Du kan nog behöva skapa en lång "sluttning" om det inte ska bli för tvär skillnad.

Det går att dra i högdagrarna via Color Balance med reglaget på högersidan, men det ändrar ljusheten.

(Med reservation för skillnader mellan versioner. Jag har senaste nu och hoppade över förra.)
Jag noterat att man kan mecka med högdagrarna separat i "color balance", men tyvärr verkar det bara gå att öka mättnaden, inte minska.

Luma range har jag inte ens sett, ska kika!

---

Kom på nu att man kanske kan sänka toppen på RGB-kurvan och höja den motsvarande för luminans istället. :unsure:
 
Kollade och det finns till och med en knapp för Luma Range (förutom i högerklicksmenyn) i Layers, åtminstone i den senaste versionen. Kom på att är man rationell så högerklickar man på plustecknet och väljer att skapa ett fyllt istället för tomt lager, så slipper man fylla det.
 
Kollade och det finns till och med en knapp för Luma Range (förutom i högerklicksmenyn) i Layers, åtminstone i den senaste versionen. Kom på att är man rationell så högerklickar man på plustecknet och väljer att skapa ett fyllt istället för tomt lager, så slipper man fylla det.
Ja, jag är hemma på lunchen och provar just nu, men det verkar inte funka. Även när jag drar mättnaden till noll i det lagret så gör det ingen skillnad. Dessutom ser man ingen mask när man bockar i "display mask". :confused:

Edit: Eller jo, man måste ju välja "fill mask" såklart. 😂
 
Ja, jag är hemma på lunchen och provar just nu, men det verkar inte funka. Även när jag drar mättnaden till noll i det lagret så gör det ingen skillnad. Dessutom ser man ingen mask när man bockar i "display mask". :confused:

Har du ett fyllt lager då? Om lagret är tomt så kommer det inte hända något.

Trycker man bara på att skapa ett lager så får man ett tomt som man sedan kan måla i. Antingen kan man högerklicka på det och välja att fylla det (eller invertera), alternativt högerklicka på plustecknet och välja att skapa ett fyllt från början.
 
Det verkar funka hyfsat! Jag la en gradient från ungefär halva bitdjupet (256/2 = 128) ända upp till 256 och drog ner mättnaden för det lagret till minus 50, och då ser det mycket bättre ut. (y)

Masken är sjuuuukt seg dock, nästan oanvändbar.
 
Men vaf... C1 är ju så jävla värdelöst. Det går att spara inställningen som "custom style", men man måste dels applicera denna "style" på ett lager och dels följer inte "luma range" med. Alltså måste man i praktiken göra inställningarna manuellt på varenda jäkla bild. Total idioti. 🤬
 
Jag orkar inte bråka med C1 nu, men om du vill lägga detta som en grundinställning på andra bilder kan du rimligen ha en bild att kopiera inställningarna från och sedan klistra in dem på andra om inget annat fungerar.
 
Jag orkar inte bråka med C1 nu, men om du vill lägga detta som en grundinställning på andra bilder kan du rimligen ha en bild att kopiera inställningarna från och sedan klistra in dem på andra om inget annat fungerar.
Haken med det är att jag då måste gå till en annan mapp och kopiera inställningen varje gång. Jag förstår verkligen inte varför C1 inte tillåter en att spara vissa inställningar eller sätta vilka default-värden man vill. :confused:

Edit: Hur som helst så funkar det, alltid något! La en referensfil i en annan mapp som jag kan kopiera inställningar från och sen applicera på vilken råfil som helst. :)

Såhär ser det ut, för den som är intresserad av att göra sina Fuji-filer mindre pastelliga. En liiiiten höjning av ljusheten och kontrasten för att kompensera för mindre färg.

Screenshot 2022-04-26 at 22.16.15.png
 
Senast ändrad:
Nu har jag eventuellt kommit på ytterligare en metod. Om man använder det "avancerade" färgjusteringsverktyget så kan man öka tårtbiten till hela färgcirkeln, och sen drar man gränsen in mot mitten så påverkas bara högdagrarna. Enda haken är att gradienten ("smoothness") inte går att göra så flack som man skulle vilja. Funkar på vissa bilder, andra inte.

Screenshot 2022-04-29 at 11.55.28.png
 
Undrar om jag får ta mig frihet att använda denna tråd för att fråga om någon vet om det går att "visa fokuspunkt" i Capture One och i så fall var man hittar kommandot? Jag kör både Sony och Nikon och i t.ex. Nikons gratisredigerare Capture NX-D är det hur enkelt som helst men här går jag bet, trotts en omfattande handbok.
 
Undrar om jag får ta mig frihet att använda denna tråd för att fråga om någon vet om det går att "visa fokuspunkt" i Capture One och i så fall var man hittar kommandot? Jag kör både Sony och Nikon och i t.ex. Nikons gratisredigerare Capture NX-D är det hur enkelt som helst men här går jag bet, trotts en omfattande handbok.

Det finns en Focus Mask i CO som jag alltid använt när jag reprofotat dia. Den visar i grönt det som ligger i fokus så det är inte "punkt" utan "area". Klicka på symbolen vid röda pilen på bilden. För mig har det varit ett suveränt verktyg men jag har faktiskt helt slutat använda CO då jag numera använder Sonys Imaging Edge som dels är gratis och dels uppdaterar sina kameraprofiler direkt när det kommer nya modeller. DXO tog fyra månader på sig att fixa det och Lightroom och CO ungefär halva tiden. Imaging Edge som är klart bättre än jag förväntat mig kostar ju inget och när nu CO ändrat sin affärsmodell och slutat med de billigare Sony-varianterna så kan jag inte längre motivera den kostnaden då jag inte använder CO till något annat längre än just till repro.

Imaging Edge stöder precis som CO även trådlös överföring från kamera till dator eller telefon på ett smidigt sätt som gör att man slipper begränsande USB-kablar. Det kan dock finnas begränsningar i äldre kamerahus som gör att dessa inte funkar i detta avseende. Annars finns det väl fortfarande inget som slår CO för "tethering" men det kostar ju som sagt att ligga på topp :).

Focus Mask.JPG
 
Senast ändrad:
Tack Sten-Åke Sändh! Focus Mask i CO verkar fungera likadant som Konturförstärkning (Focus Peaking) i kameran. Kan vara användbart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.