Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture NX och filstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

zatopek

Aktiv medlem
Har testat lite med Capture NX 1.3 nu.
Men vad händer med filstorleken???

Min D70s ger neffar som är i runda slängar 5-6 MB. Efter att ha öppnat dem i NX och bara sparat den igen så är filstorleken uppe i över 10MB.

När jag använde Capture 4 (eller vad det nu var den hette) så behöll den ungefär samma storlek.

I dialogen Spara om är alla val om kompression utgråade, så jag förmodar att den redan är en komprimerad nef.

Hjälpen säger: "... while maintaining a relatively small image size. NEF format images remain nearly the same size as the original image file, regardless of the number of enhancements that are applied within the image."

Jag tycker nog inte att en ökning på över 70% är en "nearly same size"

/Mats
 
Jag har märkt samma sak med NEF-filer (komprimerade 12-bits) från min D300. De växer med ungefär 5 MB när jag sparar om den i NX. Jag undrar om den lägger in en ny preview utan att ta bort den gamla, det skulle förklara storleksökningen. Kollar jag på filtypen i NX så säger den att min nya större fil är komprimerad NEF precis som innan, så det verkar inte vara komprimeringen som strular.
 
Enligt manualen till NX:

Compression
Choose whether or not you want to compress your NEF file.
Please note: This option is only accessible if the NEF file created within your camera was not compressed.

Har man väl packat upp en fil kan man tydligen inte komprimera den på nytt.
 
Jag har inte det valet, så det måste ju tyda på att min nef inte var komprimerad, tvärtemot vad jag trodde.

Och då är det ju ännu konstigare att den växer så mycket.
 
Hur hänger det ihop egentligen? Om man lagrar NEF-filen komprimerad i kameran, så kan inte Capture NX spara den komprimerad efter justeringar?

Men, om man lagrar den okomprimerad i kameran, så kan NX komprimera den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.