Annons

Camotejpa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
I örngömsle är det i alla fall bra med cammat objektiv. Tygstrutarna vi och även Gysinge, Birdsafari och Friskens har är svart fleecetyg, där syns Canon-vit väldigt bra. Örnarna är oerhört nervösa för rörelser och något vitt som rör sig svart är som en ficklampa i mörkret för dom. Svart vore väl ännu bättre, så Nikonister kanske klarar sig ändå om det inte blänker i motljusskyddet. Men det är bara motljusskyddet som sticker ut.

Lenscoat är skönt att hålla i och skyddar mot färgskav. Men jag förstår inte varför det ska vara så förbannat dyrt? Materialkostnaden för ett skydd till ett 600/4 är nära noll och intet, en tia kanske. Arbetskostnaden är att någon lägger fem minuter på att klippa delar och någon annan fem-tio minuter på att sy.

Om du startar produktion och säljer för de tior du anser att det borde kosta så får du nog många köpare.
 
Om du startar produktion och säljer för de tior du anser att det borde kosta så får du nog många köpare.
Å fan!
Jag snabbräknar lite att den totala tillverkningskostnaden bör ligga någonstans runt 150-300 kr allt som allt. Några tior har jag aldrig skrivit. Sedan säljs produkten i Sverige för 1500. Jag har RolanPro-skyddet, lite billigare men inte mycket. Ingen skillnad på produkt annars, lite mindre blodigt att få på över objektivet så det sitter möjligen aningen lösare.
 
Å fan!
Jag snabbräknar lite att den totala tillverkningskostnaden bör ligga någonstans runt 150-300 kr allt som allt. Några tior har jag aldrig skrivit. Sedan säljs produkten i Sverige för 1500. Jag har RolanPro-skyddet, lite billigare men inte mycket. Ingen skillnad på produkt annars, lite mindre blodigt att få på över objektivet så det sitter möjligen aningen lösare.
Så fungerar det för nästan alla prylar, inte bara fotogrejer, som tillverkas billigt i Asien och säljs här under västerländskt varumärke. Försäljningspriset till kund i Sverige är minst 5x högre än den verkliga tillverkningskostnaden. Mellanhänder, marknadsföring, moms, mm. Alla ska ha sitt längs vägen, och slutpriset sätts enbart efter vad man tror att kunden är villig att betala.
 
Jag har kört med Biltemas Kamouflagetejp ett tag på mitt Sony 200-600 . Väldigt billigt och lätt att applicera. Men! Det är svårt med alla öppningar och justeringsknappar som man har på objektivet och så rör sej skyddet lite hit och dit. Tror jag skall köpa Rolanpros skydd ändå. Visserligen så kostar det väldigt mycket mer, men man får ett lätthanterligare skydd. Dessutom om man lägger ner så mycket på ett objektiv eller kamerasystem, så är väl inte ett skydd runt 1200 kr något att orda om.
 
ANNONS