Advertisement

Annons

Byta kitobj 18-50 mot SigmaEX 18-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Wistrand

Aktiv medlem
Hej

Jag är sugen på att byta ut mitt kitojektiv som följde med min Pentax K10D (Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6), och är inne på "Sigma EX18-50/2,8 DC Macro".

Vad tror ni om bytet? kommer man märka någon större skillnad?

Tacksam för svar

//Peter
 
Ja det tror jag du kommer att göra, främst då att Sigman är så mycket ljusstarkare vilket öppnar för nya möjligheter.
 
Beklager å gjøre valget vanskeligere for deg, men jeg har den gamle versjonen av dette Sigmaobjektivet. og jeg er ikke overbevist om at du vil oppleve forbedringen som dramatisk. Kantskarpheten på mitt eksemplar er dårlig under f:5,6 Ikke er det spesielt skarpt i kantene heller. Rett og slett min dårligste fotoinvestering, bortsett fra byggekvaliteten. Det er forresten ikke helt sant. Jeg bruker objektivet mye, men det er fordi såpass mye av min fotograafering forutsetter stor lysstyrrke. Men jeg er altså langt fra fornøyd merd den optiske kvaliteten. Og jeg stiller ikke ekstreme krav.
Nå bør det kanskje sies at den nye makroutgaven skal være bedre enn min versjon. Den nye utgaven kom selvfølgelig noen få månederer etter at jeg handla :-(

Mvh Tim
 
Senast ändrad:
ojämn kvalitet

Tyvärr är det väl så att objektiv i den (?)prisklassen är av ojämn kvalitet. Vi har 2 st likadana kitobjektiv i familjen och det är stor skillnad.
Så man måste nog ha lite tur också. Annars kan man få hem Sigmat för 3200 såg jag.
L Marunga
 
Är objektiven gamla? Tänkte bara att det kanske var lite problem med dessa i början.. (önsketänkande)

Annars får dom överlag rätt bra recensioner.

Mvh
/Peter
 
Pentax DA 16-45/4 är annars riktigt trevligt. Det är ljussvagare än Sigmas objektiv, men man får å andra sidan mer vidvinkel, vilket åtminstone jag sätter mer värde i.

Pentax DA* 16-50/2,8 verkar också riktigt trevlig, men den ligger kanske för högt i pris?
 
Alltså, vad gäller Sigman så är den topptestad på en massa ställen, bl.a. i Foto. Det är möjligt att någon fått ett måndagsexemplar men generellt är detta ett superobjektiv som är knivskarpt från mitten till hörn redan på största bländare. Jag har det själv och tycker att det är mitt bästa objektiv hittills (möjligen även Tamron 90/2,8 Macro).
Kanske gällde måndagsexemplaren den förra varianten av objektivet? Det nya (som jag avser), med 20cm närgräns ska vara ännu bättre och skarpare än den förra.
 
Fogel70 skrev:
Pentax DA 16-45/4 är annars riktigt trevligt. Det är ljussvagare än Sigmas objektiv, men man får å andra sidan mer vidvinkel, vilket åtminstone jag sätter mer värde i.

Pentax DA* 16-50/2,8 verkar också riktigt trevlig, men den ligger kanske för högt i pris?
Jag vill gärna ha lite ljusstarkare än 4, Pentax 16-50...uhmmmmm, det verkar verkligen fint, men över 3 tusingar dyrare.

Kanske skall jag vänta o spara....?
Vilken beslutsångest.
 
Aristoteles skrev:
Alltså, vad gäller Sigman så är den topptestad på en massa ställen, bl.a. i Foto. Det är möjligt att någon fått ett måndagsexemplar men generellt är detta ett superobjektiv som är knivskarpt från mitten till hörn redan på största bländare. Jag har det själv och tycker att det är mitt bästa objektiv hittills (möjligen även Tamron 90/2,8 Macro).
Kanske gällde måndagsexemplaren den förra varianten av objektivet? Det nya (som jag avser), med 20cm närgräns ska vara ännu bättre och skarpare än den förra.

Låter bra :)) (Har oxå Tamron 90/2,8 och gillar det verkligen)

,
 
Joda. Det finnes mange positive tester fra såkalte pålitelige kilder. Og omtrent like mange negative fra ditto kilder.

Det kan se ut som det er litt for mange mandagseksemplarer av det.

Det bør kanskje også sies at jeg legger stor vekt på kantskarphetved lyssterk vidvinkel, siden jeg har en tendens til å forsøke å nytte kantene når jeg komponerer f.eks konsertbilder.

Mvh Tim
 
jag har ett och är helnöjd. Stor skillnad från kit 18-55. har testat det och canons 17-40. Tycker inte skillnaden är så stor, men det är klart man får ltie bättre med canons 17-40, men då får du betala mycket för det lilla extra!
 
MacFinkel skrev:
Jag vill gärna ha lite ljusstarkare än 4, Pentax 16-50...uhmmmmm, det verkar verkligen fint, men över 3 tusingar dyrare.

Kanske skall jag vänta o spara....?
Vilken beslutsångest.
Pentax 16-50/2.8 är nog ganska naturlig att satsa på om man har K10D (och har råd), förutom mer vidvinkel och ljusstyrka än kitobjektivet så får man ett kit som är helt vädertätat, har tyst autofokus och att objektivet matchar K10D i byggkvalitet.

Det bästa är att ta sig till en butik som har objektiv och känna på de, (men det är inte alltid så lätt när det gäller Pentax prylar).
 
Ingen som märker

Det fina med att köpa nya objektiv är att man inget behöver säga till tanten. Dom märker ändå ingen skillnad..

Samma när man köper nytt hus. Man bara beställer med vertikalgrepp, skruva ihop grejerna när det kommer och säger " ...kolla så fin min nya kamera är.."

L Marunga
 
Re: Ingen som märker

Lothar Marunga skrev:
Det fina med att köpa nya objektiv är att man inget behöver säga till tanten. Dom märker ändå ingen skillnad..

Samma när man köper nytt hus. Man bara beställer med vertikalgrepp, skruva ihop grejerna när det kommer och säger " ...kolla så fin min nya kamera är.."

L Marunga

Haha!! Det är verkligen sant, det är samma med datorgrejer mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.